סכסוך העבודה בקמהדע: העובדים הפגינו בצומת בית קמה

תוכן המייל הנחשד כמזויף: "הפחד של העובדים עובד לטובתנו. חבל שייצא תקציב מהבונוסים הנחמדים שלנו לעוד כמה גרושים למשכורות שלהם שיספיקו למסטיקים וסיגריות" • במקביל, ההסתדרות תגברה את הצוות העוסק במשימה במטרה לסיים את השביתה בקרוב

הפגנת עובדי קמהדע בצומת קמה / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי קמהדע בצומת קמה / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

עובדים חברת התרופות קמהדע , השובתים מעל 3 שבועות, הסלימו אתמול והיום (ב') את המאבק מול ההנהלה. העובדים מימשו היום את איומם וחסמו לזמן קצר את צומת בית קמה הסמוכה למפעלי החברה. אתמול (א') הפגינו העובדים לפארק המדע ברחובות, מול משרדי הנהלת החברה, שאינה יושבת במפעל בבית קמה.

בהפגנות היום ואתמול השתתפו עשרות רבות של עובדי קמהדע, שהתנהלו באופן מכובד. רב השלטים והשירים נשאו מסרים עניניים למצב העובדים: "העובדים אינם שקופים", "חמור עובד פרה חולבת". רק שלט אחד התייחס למנכ"ל החברה, עמיר לונדון: "איפה אמיר? מבלה בלונדון" (הטעות בשמו - במקור). 

סכסוך העבודה בקמהדע נסוב סביב עומס העבודה הגובר במפעל וסביב השכר שלא השתנה משמעותית למרות הגידול המשמעותי בהכנסות החברה בשנים האחרונות. קמהדע מסרה עם פרסום הדוח הכספי שלה לרבעון השני של 2018 כי היא נערכה עם מלאים מספר חודשים קדימה, אולם אינה יכולה לאשרר את התחזיות השנתיות שלה עד שתסתיים השביתה. על הרקע הזה ועל רקע יחסי העבודה העכורים, יורדת מניית החברה 11% השבוע, למרות דוחות רבעוניים טובים. כעת נסחרת החברה לפי שווי של 772 מיליון שקל.

אחת הסוגיות שעלו במהלך השביתה בקמהדע הייתה סוגיית המכתב המזויף. לפני כשבוע פרסמה החברה כי הגישה תלונה במשטרה על זיוף מכתב שנשלח לכאורה על-ידי חברת הנהלה ליתר חברי ההנהלה ובו אמירות פוגעניות נגד העובדים. 

תלונת קמהדע שהוגשה במשטרה / באדיבות קמהדע
 תלונת קמהדע שהוגשה במשטרה / באדיבות קמהדע

מקורבים לחברה מסרו בעבר ל"גלובס" כי המשא-ומתן כמעט הגיע להסכמות, אולם כאשר הופיע המכתב, דרשו לפתע העובדים דרישות נוספות ולא ריאליות ואיימו בפרסום המכתב. התלונה למשטרה כוללת גם תלונה נגד הועד על סחיטה באיומים, תוך שימוש במכתב.

ההסתדרות מצידה טוענת כי העובדים אינם מאמינים כי המכתב מזויף, וכי חובת ההוכחה היא על החברה.

תוכן המכתב הגיע היום לידי "גלובס". גם אם אמנם הוא מזויף (ופנייתה המהירה של קמהדע למשטרה מחזקת גרסה זו), הוא פותח צוהר לאופן שבו ההנהלה נתפסת על-ידי העובדים.

כותרתו של המכתב, אשר נשלח לכאורה עם הכרזת בסכוך העבודה ולפני פרוץ השביתה, היא: "דרכי התמודדות עם ועד העובדים". במכתב נכתב: "המענה לעובדים צריך להיות.... לשכנע אותם שפעולות הועד פוגעות בהם ולהמשיך לשכנע אותם שהם פוגעים בעתיד החברה. הפחד של העובדים פועל לטובתנו. הטלת ספק של העובדים ביכולת הועד ובכוונתו... אפקטיבית ביותר, ויש להמשיך כך... העובדים לא מעורבים בישיבות ההנהלה, בתוכניות ובכל מה שמתרחש באמת בחברה. הם ניזונים רק ממה שאנחנו אומרים להם ומפרסומים חיצוניים, ולכן לא יודעים מה באמת קורה מאחורי הקלעים, מה ביכולתם להשיג ומה מצב החברה האמיתי. אסור בשום פנים שיהיו מודעים לכך.

"הסכנה העיקרית היא נקיטת פעולות של הועד בזמן ביקורת... אסור לנו בשום אופן להגיע למצב שהם מרימים את הראש לפני או בזמן ביקורת!... אם הם מגיעים לעבודה, נכנסים אבל עובדים לאט מאוד ולא מייצרים תפוקה מספקת, אנחנו בבעיה. לזמן קצר נוכל להתעלם ולנסות את הטקטיקות הרגילות של הפחדה, איומים בהפחתת בונוסים ואף איומים בפיטורים וכדומה, אך אם הם לא יישברו זמן ארוך של מספר שבועות, נצטרך לדבר איתם ברצינות ולהתפשר.

"כמו שהסכמנו קודם, הכי קל לשחרר להם קצת הטבות כמו הסכמה לנופש במועדים נוחים יותר.. לא הייתי רוצה להוריד תקציבי הנהלה ולפגוע בבונוסים הנחמדים שלנו בשביל עוד כמה גרושים שהם יקבלו לנופש שלהם או תוספות מגוחכות למשכורות שלהם שיספיקו להם לעוד כמה מסטיקים וסיגריות.

"גם השיחות עם ההסתדרות עזרו מאוד. היה קל יותר לשלוט בעניינים לאחר עבודת הכנה שעשינו והשיחות עם ההסתדרות, כך שיפקפקו גם הם בכוונות הוועד וביכולתו.

"זיכרו כי כל שקל שהולך לעובדים המיוצגים יוצא מהתקציב של העובדים הלא מיוצגים וההנהלה, וחבל על כל טיפה". 

באחד השלטים היום בהפגנה נאמר: "מסטיקים וסיגריות הם טעם החיים", עדות לכך שהעובדים אכן מאמינים כי ההנהלה כתבה את המכתב.

מקורבים לחברה מסרו השבוע כי אם לא תסתיים השביתה בקרוב, הדבר עשוי לעודד את השותפה השיווקית של החברה, שייר, המשווקת בארה"ב את המוצר המוביל קמהדע, להעביר את הייצור אליה כפי שמתיר לה החוזה בין החברות, באופן שיפגע במפעל ובפרנסת העובדים לטווח ארוך.

ההסתדרות העובדים תגברה את הצוות העוסק במשימה במטרה לסיים את השביתה בקרוב. למשא-ומתן הצטרף כמגשר יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר באוצר, וזאת בהסכמה בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין מנכ"ל החברה עמיר לונדון. 

מהנהלת קמהדע נמסר בתגובה: "ועד העובדים החליט לצאת לשביתה למרות שהפערים במשא-ומתן להארכת ההסכם הקיבוצי היו מצומצמים ביותר, ולא הייתה עילה אמיתית להשבתה. במסגרת סכסוך העבודה נחצו קווים אדומים, ומאז היציאה לשביתה מופצים בין העובדים וציבורית, על--ידי גורמים אינטרסנטיים, העתקי 'מיילים' אשר נשלחו כביכול בין מנהלים בחברה. הנהלת החברה אינה מכירה התכתבויות אלה, ומבדיקה מקיפה שערכה, לא נמצאו התכתבויות אלה בשרתי הדואר של החברה, ובוודאי שלא נשלחו על-ידי מי ממנהליה.

"הנהלת קמהדע הגישה תלונה רשמית במשטרת ישראל, בדרישה לחקור חשד לזיוף וסחיטה באיומים, שכל מטרתה הייתה לייצר לחץ לא לגיטימי על ההנהלה ולזרוע אי אמון בין ההנהלה לעובדים. ההנהלה מקווה שחקירת המשטרה כנגד אותם גורמים תמוצה כנדרש.

"הנהלת החברה מדגישה כי היא רואה בעובדי החברה שותפים מלאים לעשייה ולהצלחות החברה, וכי תמשיך להקפיד על התנהלות מכבדת והוגנת. בימים האחרונים, תוך הסכמה בין ההנהלה להסתדרות, מונה מגשר בין הצדדים, ואנו תקווה כי התערבותו הפעילה של יו"ר ההסתדרות תביא לסגירת הפערים, לחתימת הסכם הוגן ואחראי ולסיום השביתה".