2018 היא שנת הפינטק

מדובר בשנת מפנה למוסדות הפיננסיים שמרגישים את הטכנולוגיה נושפת בעורפם

פינטק \ צילום: שאטרסטוק
פינטק \ צילום: שאטרסטוק

בשנה האחרונה מתבססת התחושה כי מגזר הפינטק מחזק את מעמדו בחדשנות העולמית - הטכנולוגיה שמחוללת מהפכה בשוקי ההון. התחום צבר בשנה שעברה תאוצה משמעותית: סך ההשקעות בפינטק במהלך 2017 הגיע ל-12.85 מיליארד דולר. בשנה האחרונה ניכר כי השתרשה ההבנה שצרכנים רוצים לנהל את הכספים שלהם בצורה מקוונת, לברוח מהביורוקרטיה המקשה, מתורים ארוכים ומקצב איטי עד אפסי של שירותים פיננסיים. 2018 מתאפיינת עד כה במינוף של טכנולוגיות AI קוגניטיביות, שנועדו לצמצם עלויות ותקורה. ההשקעה ב-AI הפכה להיות מכרעת עבור חברות פינטק, שמחפשות להשיג יתרון תחרותי על פני המתחרות שלהן.

רק לאחרונה קרא בנק ישראל לחברות הפינטק להציג בפניו את צרכיהן, כדי להפוך את המערכת הבנקאית לפתוחה לגישה של גופים חיצוניים. צעד זה נועד להגביר את התחרות במערכת הבנקאית. בעקבות הגישה שתינתן למאגרי המידע של הבנקים על תנועות בעו"ש, מידע על אשראי ועוד, חברות חוץ-בנקאיות יוכלו לספק הצעות אטרקטיביות ומותאמות אישית לצרכנים. וזהו רק שלב ראשון במהפכה של ממש שעתידה לשנות את המערכת הפיננסית בישראל.

בסינגפור לדוגמה, המדינה עודדה כלכלה נטולת מזומנים והציבה יעד של תשלום באמצעים דיגיטליים בלבד בתחבורה ציבורית עד שנת 2020. כבר במהלך השנה הקרובה, שחקני פינטק מקדמי חדשנות ברחבי העולם יצפו וילמדו מן ההצלחות של תחום באסיה וייקחו את התחום לשלב הבא באזורים שלהם, עם התאמות לתרבות המקומית כמובן.

עד 2020 צפויה תעשיית הפינטק באזור אסיה והפסיפיק להסתכם בכ-72 מיליארד דולר. צמיחה זו קשורה בעיקר להתפתחות המוגברת של פלטפורמות תשלום דיגיטליות, שמחליפות את התשלום במזומן בקרב עסקים קטנים ובינוניים באזור. יתרה מכך, צרכנים באסיה מפתחים מודעות מוגברת לשיטות תשלום P2P ולגיוסי המונים מבוססי בלוקצ'יין, מה שסביר שיגרום לגידול בשימוש בתשלומים דיגיטליים הן במגזר הפרטי והן בעסקי.

ניכר כי עוד ועוד רגולטורים מחפשים דרכים חדשות להיכלל במהפכת הפינטק. רגולציית "ארגז חול", מסגרת המאפשרת לחברות לפעול בסביבה מוגנת ומבוקרת ע"י הרגולטור, צוברת פופולריות ומתפשטת גם לארה"ב. עם זאת, רגולטורים עדיין נוקטים בגישה פאסיבית, ונותנים לאנשי הפינטק חופש פעולה רחב. האתגר הוא למצוא את האיזון שבין חדשנות לבין בקרת סיכונים. מספר הולך וגדל של גופים רגולטוריים מוביל את תעשיית הפינטק ויהפוך אותה לחזקה ומאובטחת, כזו המשפרת את אמון הצרכנים ומגדילה את הפופולריות שלה.

הפשטות והנוחות של אפליקציות בסמארטפון, פועלות כמגנט צרכני ומעצבות את התעשייה כך שתהיה יותר ממוקדת ונגישה לצרכני הקצה. מגמת המובייל צפויה להיות אחת מהמגמות החשובות בתחום גם בהמשך השנה.

הפינטק הפך להיות המגמה השולטת במחשבה ובפעולות של רבים. החל מתאגידים גדולים וכלה בחברות סטארטאפ מוכרות - כולם מנסים להשיג נתח בחברות, שרבות מהן כבר מעדיפות הנפקות ICO כערוץ מימון במקום צורות המימון המסורתיות.

שנת 2018 היא בהרבה מובנים שנת מפנה למוסדות הפיננסיים, והגורם המרכזי לשינוי הוא תחום הפינטק, שצפוי לתפוס עוד תאוצה בדרך שבה כולנו משלמים וצורכים שירותים. הבנקים הבינו שיש להדביק את הפער ונראה שהחלו בהשקת פתרונות דיגיטליים, על מנת לא לאבד לקוחות. הפרויקט הנרחב שבנק ישראל פותח בימים אלו ממש, הוא סנונית ראשונה בדרך למערכת פיננסית פתוחה יותר, תחרותית ומבוססת טכנולוגיה.

הכותבת היא מנכ"לית קבוצת וובפאלס