גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לב טהור וכתמים שחורים

האם שרי אריסון תוכל להמשיך להסתתר מאחורי אפרת פלד ולהתנער מאחריות למה שעשו המנהלים שמינתה?

1.

להיות שרי אריסון זה תיק כבד, מלא כוונות טובות, סתירות ובלבול. מצד אחד, אריסון היא גברת "יום המעשים הטובים" - מה שהתחיל בישראל לפני עשור, הפך ליום גלובלי ביותר מ-100 מדינות, שבו משתתפים כשני מיליון ארגונים ואנשים שמתאחדים ליצור שינוי טוב בסביבתם. מצד שני, אריסון היא אישה עם הרבה ימים של מעשים "לא טובים" בעסקים שהיא שולטת בהם.

ב-2010 נבחרה אריסון על-ידי מגזין "פורבס" העולמי למקום השני ברשימת המיליארדרים הירוקים בעולם, ביטוי להערכה לפעילותה הנמרצת ל"הצלת כדור הארץ". מנגד, אתמול (א') היא נחקרה על מסורת תשלומי שוחד לכאורה בסכומים גדולים ולאורך שנים, שחברת שיכון ובינוי שבשליטתה ביצעה במדינות אפריקה.

2.

מצד אחד, אחת הפילנתרופיות הגדולות והאמיצות בארץ, מאמינה, משקיעה בעצמה וביושרה שלה. "אני בן אדם טוב" כתבה בספרה "לידה" שיצא ב-2009, "למה אני צריכה להיות במצב שבו חושבים עלי דברים רעים?" מצד שני, בבנק הפועלים, התאגיד הגדול והחזק שהיא חולשת עליו, ברחו לה עם השנים סוסי הרוח, הטוב והצדק שהיא מדברת עליהם ומאמינה בהם.

לדוגמה, נוחי דנקנר, שותפה ומי שהאמינה בו בכל ליבה, איבד את אי.די.בי, הורשע לימים בעבירות הרצת מניות ואיסור הלבנת הון ונידון לשנתיים מאסר בפועל. על דני דנקנר, בן-דודו שמונה ליו"ר בנק הפועלים, היא נאבקה מול נגיד בנק ישראל דאז, סטנלי פישר שביקש ממנה, בהתחלה בשקט, לפטר אותו בגלל אוסף ממצאים בעייתיים, כולל פגיעה בבנק. לימים גם הוא הגיע לחקירות ובתי משפט, הורשע בפלילים, פעמיים, וישב בכלא.

בהמלצה חמה ולחץ כבד של דני דנקנר, היא התלהבה למנות למנכ"ל הבנק את חבר-הסוד שלו, ציון קינן. אחרי כמה שנים ותמורה של עשרות מיליוני שקלים, זמן מה אחרי שסיים את תפקידו, התפוצצה בגדול פרשת הטענות להטרדה מינית שלו, כמה שנים קודם, בקזחסטן, ומעשה המריחה היקר שהבנק טרח לבצע, עם כל הגיבויים המשפטיים שגייס רק כדי למנוע פרסום. זה מה שגרם למסתיר מהדירקטוריון, היו"ר יאיר סרוסי, לעזוב את התפקיד.

סביר שאריסון לא ידעה ברגע האמת, ואולי לא רצתה לשמוע, כאשר כמה מנבחרי הבנק והדירקטוריון טיפלו באדיקות במעשי ההסתרה ותשלום דמי השתיקה מכספי הבנק. אבל היא בהחלט ידעה, היטב, כשזה התפוצץ. כשהסיפור נמרח ודווח ונחקר. כשקיבלה דיווח מהיו"ר סרוסי, כששמעה או קראה מה כתבה המפקחת בבנק ישראל.

אבל אף מילה לא יצאה מהחדרים המסוגרים בבניין המשרדים הרם שלה ברחוב שאול המלך בתל-אביב. אף מילת ביקורת. לא התנצלות בפני בעלי המניות, הלקוחות, העובדים והציבור. לא בפני המותקפת. אפילו היחסים, יחסי התלות והאמון עם אפרת פלד הכל-יכולה, מנהלת אריסון השקעות, אריסון החזקות ונכסי המשפחה, לא נפגמו. פלד הייתה ונשארה העיניים, האוזניים והמשושים של בעלת הבית, שמעדיפה להסתתר מהעולם.

3.

פלד, דירקטורית או לא דירקטורית, אחראית על בנק הפועלים וגם על שיכון ובינוי. היא ידעה או הייתה צריכה לדעת - ומי כפלד מקפידה לדעת תמיד הכול - גם על מעללי הכוח ופרשות האהבהבים תחת יחסי מרות שהתקיימו בבנק הגדול, וגם על מחירי ההסתרה שהבנק שילם.

לזה היא מונתה ועל זה אריסון משלמת לה ביד סופר-נדיבה: לטפל בכל מה שקורה, בדרך הכי נכונה והכי ישרה. אבל פלד החליקה, בפועלים כמו בשיכון ובינוי, ואריסון כשידעה לא עשתה כלום, לא אמרה כלום. רק בלכתוב, להאמין ולחלום היא חזקה: "אני מאמינה שאכן יש לי שליחות בעולם הזה, שליחות להנהיג ולהוביל. לא מתוך יהירות ולא מתוך שאיפה פוליטית, אלא מתוך ההבנה שיש לי כלים לחולל שינוי בעולם", כתבה בספרה.

4.

אריסון נחקרה אתמול, וכך גם אפרת פלד. מסתמן: פלד תהיה זו שאמורה לדעת כל מה שקורה בכל חברה שלאריסון יש בה אינטרסים. חובתה לשאול, לחקור, לברר: איך דווקא אנחנו קיבלנו את הפרויקטים הענקיים האלה באפריקה, לאן הלכה ההוצאה הזו וההיא שרשומה עקום או לא רשומה בכלל בשום מקום, מה זה הקריצות והמילים המרוחות בדיונים.

אריסון לא ישבה שם, אבל היא מינתה, חיזקה והעצימה את פלד שישבה עם המנהלים, עם המנכ"לים, יושבי-הראש והדירקטורים. אחריותה בזה שסימנה וחיזקה את פלד כנציגתה המוסמכת והעליונה בעסקים. כידה הארוכה.

איכשהו פלד עוד עלולה למצוא עצמה גם בחקירת השוחד בשיכון ובינוי כנציגה העליונה והאחראית על החברה. מובן שזה לא פוטר את אריסון מאחריות, בדיוק כמו שלא פוטרת אותה ואת חבריה, בעלי העסקים חובקי-העולם, העובדה ש"אי-אפשר לעשות עסקים גדולים בלי שוחד". גם לא כמי שמכריזה ומאמינה ש"מה שאנחנו מבקשים בלב טהור - אנחנו גם מקבלים". 

5.

האם אריסון טעתה כשהתעקשה, ב-1999, להיות אשת העסקים הישראלית הגדולה ולא להקשיב לאביה המנוח, תד אריסון, שאמר לה, עזבי, יש לך הרבה כסף, למה את צריכה את זה. אבל היא עמדה על דעתה.

אחר-כך, אירוע אחר אירוע, הגיחוכים התקשורתיים, ההפגנות מול ביתה וילדיה כאשר בנק הפועלים נדרש לבצע פיטורי ייעול תוך פיצויים כבדים לכל עובד, היא אולי התחרטה, לרגע. לא יותר. אריסון מאמינה שהיא עובדת ביושר אישי, בכל ליבה ומסירותה. רק שזה לא מספיק. בטח לא כאשר המילים שלה כל-כך גבוהות וכל-כך רחוקות מהמציאות העסקית שלה.

6.

כבר שנים היא מתלבטת אם לצאת מהעסקים, בעיקר מהכותרות והרכילות האישית. כששני בניה הגדולים בגרו הם סירבו להשתלב בביזנס. את שיכון ובינוי היא נאלצה למכור רק באחרונה, בעיצומה של החקירה, תוך שהיא נותנת לנתי סיידוף הנחות במחיר שלא חלם עליהן.

גרעין השליטה שלה בבנק הפועלים נמצא על המדף, בעיקר בארה"ב, כבר שנים. אבל אין קונים, והיא גם היא אינה שלמה עם הרעיון לוותר עליו. יכולתה הכספית גבוהה, 5-6 מיליארד דולר. ההחזקות בישראל הן הכסף הקטן. כספה הגדול נמצא בנאמנויות שנרשמו בעבר על-ידי אביה עבורה ועבור ילדיה, ובעיקר בחבילת מניות ב-Carnival Cruise, חברת תיירות השיט הגדולה, שהוקמה על-ידי אביה ומנוהלת ממיאמי כבר עשרות שנים על-ידי אחיה, מיקי אריסון. החברה עברה בעשור הקודם משבר גדול, בעיקר לאחר המשבר הפיננסי, והתאוששה ממנו. מניותיה נסחרות בבורסת ניו-יורק, בשווי שוק של מעל 35 מיליארד דולר. 

עוד כתבות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים