10 דברים שלא ידעתם על ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא

כיצד מכונים עובדי ענקית הקניות באינטרנט? • מדוע נבחר השם "עליבאבא"? • כמה גייסה ההנפקה בניו-יורק? • בחנו את עצמכם

מייסד עליבאבא, ג'ק מא / צילום: רויטרס
מייסד עליבאבא, ג'ק מא / צילום: רויטרס

1. מייסד עליבאבא, ג'ק מא (שמו הסיני הוא מא יון), השקיע בהקמת החברה 60 אלף דולר שגייס מחבריו אחרי שהציג להם מצגת על חזונו. החברה הוקמה ב-1999 והיא התנהלה מדירתו בהנג'זו שבדרום מזרח סין.

2. ב-2014 הונפקה עליבאבא בבורסה בניו-יורק בהנפקה הגדולה בהיסטוריה שגייסה 25 מיליארד דולר. 

3. ב-2013 נבחר ג'ק מא לאיש השנה של "הפייננשל טיימס". מא הוא גם היזם הסיני הראשון שהופיע על שער מגזין "פורבס".

4. הוריו של מא עבדו כשחקני "פינג טאן", טכניקה מסורתית לסיפור סיפורים בליווי מוסיקה. מא עצמו ידוע כבעל חוש הומור מפותח, הוא ניחן בכישרון במה, ובעת הנפקת החברה התחפש לכוכב רוק והופיע במופע ענק. 

5. כילד, שם מא לעצמו למטרה ללמוד את השפה האנגלית ומדי בוקר רכב על אופניו לבית המלון בעירו, שם עבד בחינם כמדריך תיירים כדי לתרגל את השפה. לימים עבד כמורה לאנגלית באוניברסיטה המקומית והרוויח 12 דולר בחודש. ב-1994 פתח חברה לתרגומים וביקר לראשונה בארה"ב שם נחשף לאינטרנט. מא היה אז בן 31. 

6. לפני שהקים את עליבאבא ניסה מא להקים מדריך עסקים (דפי זהב סיניים) שכשל. הוא עבר לעבוד בשירות המשרד לסחר חוץ ושיתוף פעולה כלכלי של הממשלה. באחד הימים הוטל עליו לקחת אורח מארה"ב לביקור בחומה הסינית. היה זה ג'רי יאנג, המייסד המשותף של יאהו.

7. ב-2003 רשמה עליבאבא רווח ראשון והשיקה את האתר Taobao (חיפוש אחר אוצרות) כמתחרה ישיר לאיביי שהחזיקה בנתח של 80% בסין. עד לשנת 2007 ירד נתח השוק של איביי בסין לפחות מ-8%. טאובאו החזיקה ב-84%. 

8. עובדי עליבאבא מכונים "אנשי עלי" (Ali people) והם מקבלים שמות חיבה שנלקחים מדמויות ברומנים של קונג פו שמא אהב לקרוא בצעירותו. הכיוני של מא הוא 'פנג צ'ינגיאנג' (דמות של נושא חרב מתבודד שהיה בלתי צפוי ואגרסיבי). 

9. עליבאבא מוכרת מוצרים ביותר מ-240 מדינות. השם "עליבאבא" נבחר לחברה משום שמא סבר שקל להגות אותו בכל השפות, כשהוא מתחבר גם לאגדת אלף לילה ולילה.

10. בנובמבר נחשף ב"גלובס" כי עליבאבא רכשה לראשונה חברה ישראלית - ויז'ואליד, העוסקת במציאות מדומה ומוגברת. באפריל האחרון ביקר מא בישראל ונפגש עם ראש הממשלה ועם שורת סטארט-אפים.