עליבאבא ברחוב: קמעונאיות מקוונות בסין עברו לחנויות פיזיות

עליבאבא הולדינג ו-JD.com מחזיקות באלפי חנויות נוחות, סופרמרקטים וחנויות כלבו ברחבי סין, ומאמצות אסטרטגיה של הקמת חנויות פיזיות רחבה בהרבה משל מקבילותיהן האמריקאיות • כעת הן רוצות להרחיב את הפעילות גם לאזורים הכפריים והפרבריים בציפייה שהכנסות משקי-הבית ימשיכו לגדול

מטה עליבאבא  / צילום: רויטרס
מטה עליבאבא / צילום: רויטרס

הקמעונאיות המקוונות הגדולות ביותר בסין קונות, בונות ומשפצות מספר גדול של חנויות נוחות, סופרמרקטים וחנויות כלבו, ומאמצות אסטרטגיה של חנויות פיזיות רחבה בהרבה משל מקבילותיהן האמריקאיות.

לעומת אמזון שפתחה 69 חנויות זמניות ו-16 חנויות ספרים ואף רכשה אשתקד את רשת המזון Whole foods על 460 סניפיה, ענקיות הקניות המקוונות הסיניות עליבאבא הולדינג ו-JD.com, מחזיקות באלפי חנויות נוחות, סופרמרקטים וחנויות כלבו ברחבי סין, כולל באזורים כפריים, או שחתמו על הסכמי מכירה ונתונים עם חנויות אלה.

עליבאבא, הפועלת מהנגז'ו שבסין, רכשה בשנה שעברה את חברת החזקות הנדל"ן הקמעונאי Intime Retail Group, שמחזיקה כעת ב-32 חנויות כולבו ו-30 קניונים בסין. כמו כן, היא רכשה החזקות בקמעונאיות כגון ספקית מוצרי הצריכה האלקטרוניים Suning Commerce Group; וברשת המוצרים לשיפוץ הבית Beijing Easyhome Investment Holdings Group. במקביל, במטרה להרחיב את פעילות מוצרי המכולת שלה בסין, מפעילה כעת עליבאבא 57 סניפי סופרמרקט של Hema (חמה), רשת סופרמרקטים יוקרתית; ואף רכשה החזקות ברשתות חנויות המכולת וההיפרמרקטים Lianhua Supermarket Holdings ו-Sun Art Retail Group, שמפעילות אלפי חנויות.

"אנחנו צופים שינוי בהתנהגות הצרכנים וציפיות גוברות לאיכות ולנוחות, בין אם הצרכנים קונים באינטרנט ובין אם בחנויות פיזיות", אמר לאחרונה ג'וזף צאי, סגן יו"ר ביצועי בעליבאבא, בשיחה עם אנליסטים. 

100 סניפים עד סוף השנה 

ולא רק עליבאבא. JD.com, הקמעונאית המקוונת והפיזית הגדולה ביותר בסין במונחי הכנסות, פתחה אלפי חנויות נוחות ב-24 החודשים האחרונים וחתמה על הסכמי שותפות עם מפעילות חנויות נוחות קיימות כמו Family Mart, 7-Eleven ו-Lawson.

החברה פועלת מבייג'ין ובעלות המניות שלה כוללות את החברה-האם של גוגל, אלפאבית, וכן את וולמארט וטנסנט הולדינגס. היא מבצעת השקעות כבדות גם ברשת חנויות הסופרמרקט שלה עצמה, 7Fresh, ומתכננת לפתוח 100 סניפים חדשים עד סוף השנה הנוכחית. "המטרה שלנו היא שבכל 300 מטרים יהיה סניף של JD.com", אמר ריצ'רד ליו, מנכ"ל החברה, ששמה הסיני הוא Jingdong, בכנס טכנולוגיה שנערך באפריל האחרון.

הרחבת הפעילות לאזורים הכפריים 

האסטרטגיות השונות של חברות הקניות המקוונות האמריקאיות והסיניות משקפות את ההיסטוריה השונה של תעשיות הקמעונאות בשתי המדינות, וכן את הנוף הקמעונאי הנוכחי.

שתי המדינות מתמודדות עם רוויה של שטחי נדל"ן קמעונאי, אך פריסת החנויות בארה"ב מאוזנת יותר. בסין מתרכזת הרוויה באזורים העשירים יותר שבהם בנו הרשויות המקומיות וחברות הנדל"ן מספר רב של מרכזי קניות חדשים בציפייה לגידול במספר הקונים בחנויות הפיזיות - שלא התממש. באזורים אחרים, לעומת זאת, קיים מחסור בחנויות פיזיות.

בחלקים רבים בסין, בייחוד באזורים הכפריים, החלו חברות הקניות המקוונות לבצע משלוחים של מוצרי צריכה מודרניים כמו מזון תינוקות איכותי ומוצרי ניקוי באמצעות עקיפת מרכזי הקניות והקניונים הקיימים, שרבים מהם ממוקמים רחוק מדי מהקונים ואינם מציעים את אותו מגוון המוצרים.

כעת רוצות חברות הקניות המקוונות להרחיב את פעילותן לאזורים הכפריים והפרבריים, בציפייה שהכנסות משקי-הבית ימשיכו לגדול. אסטרטגיית התרחבות זו מגדילה את האטרקטיביות של החנויות הפיזיות, מכיוון שמשלוחים לבית הקונה יקרים יותר באזורים שאוכלוסייתם דלילה.