משבר שוק ההנפקות: אזהרת הכנסות חריפה לפועלים אי.בי.אי

צופה כי "בהתחשב בחולשת שוק ההנפקות, במגמת הפדיונות בקרנות האג"ח, בעליית התשואות בשוק אגרות החוב הקונצרניות ובשים לב למיעוט ימי המסחר בחודש ספטמבר" יחול קיטון מהותי בהכנסותיה ברבעון השלישי

עופר גרינבאום / צילום: תמר מצפי
עופר גרינבאום / צילום: תמר מצפי

פדיונות הענק בקרנות הנאמנות המשקיעות באיגרות החוב בחודשים האחרונים וההאטה החריפה בשוק ההנפקות בשל כך, מתבטאים לראשונה בתוצאות חברות החיתום. בסיום המסחר בבורסת ת"א אתמול (א'), הזהירה חברת החיתום המובילה פועלים אי.בי.אי כי היא צופה ירידה חדה בהכנסותיה ברבעון השלישי של 2018.

"בהתחשב בחולשת שוק ההנפקות במועד דוח זה, במגמת הפדיונות בקרנות האג"ח שהתגברה לאחר תאריך המאזן (30 ביוני 2018), בעליית התשואות בשוק אגרות החוב הקונצרניות ובשים לב למיעוט ימי המסחר בחודש ספטמבר הקרוב, צופה החברה כי ברבעון השלישי של השנה יחול קיטון מהותי בהכנסותיה ביחס לשני הרבעונים החולפים ולרבעון המקביל אשתקד", נכתב בהודעת החברה לבורסה. 

פועלים אי.בי.אי: החולשה בשוק ההנפקות טרם באה לידי ביטוי מלא בתוצאות
 פועלים אי.בי.אי: החולשה בשוק ההנפקות טרם באה לידי ביטוי מלא בתוצאות

המניה ממשיכה לרדת

מניית פועלים אי.בי.אי  הגיבה היום לאזהרת ההכנסות ולתוצאות הרבעוניות בירידות של 3%-2% והשלימה נפילה של כ-28% בשלושת החודשים האחרונים (ושל 40% בשנה האחרונה). שווי החברה עומד על 240 מיליון שקל. 

פועלים אי.בי.אי היא חברת החיתום הציבורית היחידה בישראל, ואחת החברות הגדולות בענף. היא פועלת באמצעות החברה הבת, פועלים אי.בי.אי - חיתום והנפקות, ומספקת מראה מייצגת לפעילות בתחום החיתום, שעולה בתקופת גאות ושוקעת בתקופות של שפל.

במחצית הראשונה של 2018 השתתפה פועלים אי.בי.אי בניהול של 57 הנפקות והצעות מכר, בהן גויסו 23.5 מיליארד שקל ושהניבו לחברה הכנסות של 41.6 מיליון שקל. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2017 היא השתתפה בניהול של 60 הנפקות והצעות מכר, בהן גויסו 19.4 מיליארד שקל ושהניבו לה הכנסות של 51.9 מיליון שקל.

את השחיקה בשיעור של כ-20% בהכנסות תולה החברה בעיקר בירידה החדה בהנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן והאשראי האמריקאיות, ששיעור הרווחיות מהן גבוה יחסית, וכן בירידה בהנפקות מניות. האג"ח הזרות והמניות תרמו באופן מהותי לתוצאות החזקות אשתקד, אולם בחודשים האחרונים התמעטו אלו כמעט לחלוטין בשל משבר בשוק האג"ח הקונצרני. משבר זה נבע מפדיונות ענק של כ-11 מיליארד שקל בקרנות האג"ח מתחילת השנה, כשאת עיקרם ספגו האג"ח הזרות והמקומיות בעלות הדירוגים הנמוכים יותר.

כך למשל, הניבו הנפקות חברות הנדל"ן והאשראי האמריקאיות הכנסות של 19 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2018 לעומת 37.5 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. למעשה, הירידה השנה הייתה אמורה להיות חריפה עוד יותר, מאחר ש-34% מההכנסות מהנפקות אמריקאיות (6.5 מיליון שקל) התקבלו אצל פועלים אי.בי.אי במסגרת הסדר הפשרה עם המנכ"ל לשעבר, ארז גולדשמידט.

גולדשמידט, שעמד בראש החברה הבת במשך שנים רבות, עזב אותה לקראת סוף 2017 לטובת הקמה של חברת חיתום חדשה עם יועצי ההנפקות הזרות רפי ליפא וגל עמית. ליפא ועמית פעלו עד אז בשיתוף פועלים אי.בי.אי בתחום הנפקות האג"ח הזרות בישראל - פעילות שהניבה לחברה את עיקר ההכנסות והרווחים בשנים האחרונות. לאחר הפרישה חתמו הצדדים על הסכם פשרה במסגרתו הסכימה חברת החיתום החדשה לשתף פעולה בתחום זה עם פועלים אי.בי.אי עד סוף 2018.

יחד עם גולדשמידט עזבו את פועלים אי.בי.אי גם שני סמנכ"לים בכירים. במקום השלושה גייסה פועלים אי.בי.אי לשורותיה את ההנהלה הבכירה של החברה המתחרה, לאומי פרטנרס חתמים. המנכ"ל עופר גרינבאום והסמנכ"ל שי נבו קיבלו תפקידים זהים בחברה הבת, ויחד עם מנכ"ל החברה הבורסאית, ירון מוזס, זכו גם להקצאה של 15% ממניות החברה הבת (ללא זכות הצבעה). כך שהחברה הבורסאית מחזיקה כיום רק ב-85% מפעילות ההנפקות.

שחיקה חדה ברווח במחצית

מהדוחות הכספיים שפורסמו אתמול עולה כי במחצית הראשונה של 2018 רשמה פועלים אי.בי.אי (הציבורית) הוצאת מימון של 2.65 מיליון שקל בגין חלקם של גרינבאום, נבו ומוזס ברווחי החברה הבת. בנוסף, הכירה החברה בהתחייבות פיננסית שוטפת של 1.8 מיליון שקל בגין המחויבות שהעניקה לשלושה לרכוש מהם את המניות שבידם.

הוצאה נוספת זו, לצד הירידה החדה בהכנסות, שחקו את הרווח הנקי של פועלים אי.בי.אי ב-40% במחצית הראשונה של 2018 ל-15.6 מיליון שקל. גם בהסתכלות רבעונית הציגה החברה שחיקה חריפה של 38% ברווח הנקי ברבעון השני ל-7.3 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות ברבעון השני דווקא רשמו צמיחה קלה של 1% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-20.5 מיליון שקל. עם זאת, זינוק של 91% בהוצאות ההנהלה והיועצים החיצוניים ל-9.6 מיליון שקל, שחקו את הרווחיות הרבעונית.

בגין רווחי הרבעון השני החליטה החברה על חלוקת דיבידנד של 7.3 מיליון שקל, שתבוצע בפועל לקראת סוף חודש אוגוסט. את מרבית הדיבידנד יקבלו בית ההשקעות פועלים אי.בי.אי ובנק הפועלים, שמחזיקים ב-30.5% וב-28.9% ממניות החברה הציבורית, בהתאמה.