עורכת דין נתפסה מעלימה מס: "לא ידעתי מי הלקוח ששילם לי"

עורכי הדין זוכים באחרונה ללא מעט ביקורי פתע ממפקחי מס הכנסה • מתברר, בחלק מהמקרים, כי הם לא טומנים ידם בצלחת ואף מצטיינים במתן תירוצים יצירתיים במיוחד • הנה כמה מהם

העלמת הכנסות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
העלמת הכנסות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ברקע הפעילות הנרחבת של רשות המסים לגביית מס אמת וצמצום העלמות מס בזירות עתירות ממון, בהן זירת המטבעות הדיגיטליים, זירת החברות הבינלאומיות, זירת הנדל"ן ועוד, ממשיכה רשות המסים כל העת במבצעים מקומיים ואזוריים ברחבי המדינה לגביית מס מ"האזרח הקטן" ומהעסקים. בתוך כך, מתגלות העלמות מס בהיקפים בלתי מבוטלים - וגם לא מעט תירוצים מתוחכמים יותר ופחות של מעלימים ודרכי העלמת מס יצירתיות.

כך, השבוע נדהמו מבקרי מס הכנסה שהגיעו לביקורת במכבסה ברחובות לגלות מה באמת "מכבסים" במכבסה זו, כאשר במהלך הביקורת נמצא פתק ובו רישומים של הכנסות שלא נרשמו בספרי העסק. המבקרים תהו מה פשר הפתק, ואדם שהציג את עצמו כ"עובד במכבסה" השיב כי "יכול להיות שזה של השכן שלי, שהחליף אותי אתמול לשעה, ויכול להיות שהוא זה שקיבל את הכסף ולא רשם, אני רק עובד פה".

אלא מה התברר? "העובד" כנראה לא תיאר לעצמו שדבריו ייבדקו מיידית, והמבקרים שהתקשרו ל"שכן" של בעל המכבסה, ששמו היה רשום באותו פתק, גילו להפתעתם כי מי שהלכה למעשה מנהל את העסק הוא אותו "עובד" עמו הם שוחחו, וכי לדבריו, בשל היותו מוגבל בבנק, הוא רשם את העסק על שמם. וכך, הפתק שנחשף חושף לא רק העלמות מס לכאורה אלא חשד לתרמית הרבה יותר משמעותית נגד המדינה ונושים אחרים. בעל המכבסה, מיותר לציין, הוזמן לחקירה במשרדי החקירות של מס הכנסה.

"הקבלות שלי בבית"

המקרה התגלה בזמן מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בערים רחובות, נס-ציונה, יבנה, ראשון-לציון וגן יבנה, אשר כלל 107 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 13% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע שנוהל בראשות פקידת השומה ברחובות, נבחרו, בין השאר, עסקים בענפי השירותים והמקצועות החופשיים, עסקים שנתקבל לגביהם מידע וכדומה.

בין בעלי העסקים שנתפסו בחשד להעלמות כספים היה גם בעל מינימרקט בראשון-לציון שלא רשם בספרי העסק צ'קים בסך 1,350 שקל שקיבל, וטען להגנתו כי "זה צ'ק ביטחון", ו"גם אם אפקיד אותו הוא לא יכובד". מעצבת שיער ואיפור מראשון-לציון, שלא רשמה הכנסות בסך 800 שקל, ששולמו על-ידי אחת הלקוחות בעבור תסרוקת, אמרה למבקרים: "הקבלות שלי בבית, ולכן לא רשמתי"; ובעל דוכן לאוכל דרוזי מנס-ציונה בחר בהסבר דומה לכך שלא רשם את כל הכנסותיו מיום הביקורת, ואמר: "לא הבאתי היום את הספרים, ולכן רשמתי על דף".

פעילות הביקורת באזור השפלה נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

עורכי הדין מצטיינים בתירוצים

מוקדם יותר השבוע התקיים מבצע דומה גם ב-150 בתי עסק באזור תל-אביב, אשר במסגרתו עלה כי בקרב 14% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, שנוהל בראשות פקיד שומה תל-אביב 3, נבחרו בתי עסק בענפי המסחר התעשייה ומתן השירותים, וביניהם גם עורכי דין, שזוכים בשנים האחרונות ללא מעט ביקורי פתח ממפקחי מס הכנסה, ובחלק מהמקרים מתברר כי הם לא טומנים ידם בצלחת.

כך, במהלך הביקורת התגלה כי במשרדו של עורך דין נמצא צ'ק בסך 67,470 שקל שלא נרשם בספרי העסק. עורך הדין מצא תירוץ יצירתי ואמר למבקרי מס הכנסה שהוא מוציא קבלה רק אחרי שהוא מפקיד צ'ק לבנק ומוודא שהצ'ק לא חוזר. מיותר לציין כי הנוהל הזה מנוגד למה שהחוק דורש ממנו - ומכל בעל עסק במדינה - לעשות.

בביקורת במשרדי עורכי הדין גילו מבקרי מס הכנסה כי עורכי הדין - הידועים כאנשים של מילים - מצטיינים במתן תירוצים: עורך דין שבמשרדו נמצאו צ'קים בסך 27,233 שקל שלא נרשמו בספרים, וכן מזומנים שנרשמו על דף נייר צדדי, טען בפני הבודקים כי "לא כולנו יודעים לרשום בספרי הקבלות והחשבוניות, ובעל המשרד נמצא בחו"ל"; עורך דין אחר, שלא רשם הכנסות, העביר את האשמה לאביו בטענה שהוא רק עוזר לו במשרד. "אני עוזר לאבא שלי ולא יודע למה לא נרשם", אמר.

עורך דין נוסף, שבבדיקת דפי הבנק שלו נמצאו שתי העברות בנקאיות בסך של 2,485 שקל, אמר שפשוט "התפקשש לו", הוא לא שם לב והיה בטוח שרשם; אך אחד התירוצים היותר יצירתיים בעיני המבקרים הגיעו מעורכת דין שאמרה להם שהיא לא יודעת מי מהלקוחות שילם לה. "פשוט לא ידעתי לשייך את ההעברה, כי לא ידעתי מי הלקוח ששילם", אמרה, לתדהמת המבקרים.