מנכ"ל שופרסל: "אם הספק לא שכנע אותנו - לא נעלה מחירים"

שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, מסכמת את הרבעון עם גידול של 23% ברווחים ל-85 מיליון שקל ושיפור של 5% בהכנסות ל-3.15 מיליארד שקל • שיעור הרווחיות הגולמית השתפר ועמד על 27%

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: יוסי כהן
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: יוסי כהן

שבועות אחרי הטלטלה שעברה צמרת שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל בניהולו של איציק אברכהן סיכמה הבוקר (ב') את הרבעון השני של 2018 עם שיפור של 5% בהכנסותיה, שהגיעו ל-3.15 מיליארד שקל. מגמה חיובית נרשמה גם בשורה התחתונה, עם קפיצה דו-ספרתית ברווחיה שהגיעו ל-85 מיליון שקל.

השיפור בהכנסות הרבעוניות נרשם בתמיכת איחוד פעילות רשת הדראגסטורים ניו-פארם, שנרכשה על-ידה בסוף 2017 והניבה הכנסות של 134 מיליון שקל. בשופרסל מדווחים כי הכנסות מגזר הקמעונאות הרבעוניות נותרו ללא שינוי ברמה של כ-3 מיליארד שקל. עוד דיווחה הרשת על ירידה רבעונית של יותר מ-2% במכירות בחנויות זהות - מגמה המיוחסת בעיקר לעיתוי חג הפסח.

בעניין הרווחיות הגולמית, שגם היא הייתה במגמה חיובית, ואשר שיעורה מהמכירות עמד על 27% לעומת פחות מ-26% ברבעון המקביל, בשופרסל ציינו שלל גורמים שמהם נהנתה הרשת שתמכו במגמה וכוללים "שיפור בתנאי הסחר, גידול בנתח המותג הפרטי, תמהיל המבצעים, התייעלות בפעילות המרלו"ג ושרשרת ההפצה ומאיחוד פעילות ניו-פארם".

אולם בדרך לשורת הרווח סבלה הרשת מעלייה בהוצאות מכירה ושיווק שהובילו לירידה של 3% ברווח התפעולי, והוא הסתכם ב-123 מיליון שקל תוך שחיקת שיעורו מהמכירות. העלייה הזו מיוחסת למיזוג עם ניו-פארם, כשבנוסף, הוצאותיה של שופרסל גדלו גם בשל עלייה בהוצאות השכר ובשל עלויות השקת כרטיס האשראי כאל שהחליף את השותפות עם לאומי קארד. עלויות אלה הובילו להפסד תפעולי של 2 מיליון שקל שרשמה שופרסל במגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי אשראי, לעומת רווח של 15 מיליון שקל ברבעון המקביל, זאת אחרי שההכנסות הרבעוניות ממנו נשחקו ב-10% ל-19 מיליון שקל.

לדברים הללו התייחס היום אברכהן וציין כי "עד סוף השנה כבר נגיע למספרים שדיווחנו עליהם בסוף השנה שעברה, ויהיו לנו כ-500 אלף כרטיסי אשראי - אותם מספרים שעליהם דיווחנו בעת השותפות עם לאומי קארד. אני מעריך שלוח הזמנים שתכננו יתקצר, ושנסיים את רוב המעבר לכאל עוד השנה". 

שופרסל מסכמת רבעון חיובי
 שופרסל מסכמת רבעון חיובי

שחיקה ברווח התפעולי 

פעילותה של ניו-פארם הסבה לשופרסל הפסד תפעולי רבעוני של 6 מיליון שקל. למרות שחיקת הרווח התפעולי, שופרסל נהנתה מעלייה בשווי נכסיה ומצמצום הוצאות המימון שלה, כך שבשורה התחתונה הרווח הנקי הרבעוני שלה טיפס ב-23% והגיע כאמור ל-85 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה, הכנסות שופרסל עלו ב-7% ל-6.3 מיליארד שקל, כשהכנסות מגזר הקמעונאות עלו ביותר מ-2% ל-6 מיליארד שקל, והרווח הנקי עלה ב-13% ל-152 מיליון שקל.

כיום מפעילה שופרסל 340 סניפים, מהם 276 סניפי שופרסל ו-64 סניפי ניו-פארם, עם שטחי מסחר בהיקף כולל של 517 אלף מ"ר. 

בשיחה עם "גלובס" אמר אברכהן כי "אני שמח שלמרות שהעובדה שחג הפסח נפל ברבעון הראשון, אנחנו מוכיחים שקמעונאות הסניפים בשופרסל היא חזקה ויציבה מאוד ומאפשרת לנו לבצע מהלכים אסטרטגיים ולהגיע לתוצאות האלה, במקביל למעבר מלאומי קארד לכאל, הקמת רשת פארם חדשה, Cash & Carry (פעילות סיטונאית למכירה לקמעונאים קטנים - ש.מ), זה מראה על חוסנה של החברה. יש לנו רוח גבית לאור ההישגים".

האנליסטים התייחסו בחיוב לדוחות שופרסל: באי.בי.אי ציינו כי הדוח "טוב, עם שיפור בפעילות הליבה. הפעילויות החדשות מעט מכבידות", ובלאומי שוקי הון סבורים כי "המניה ממשיכה להיות אטרקטיבית על רקע אופק עסקים חיובי ותמחור נוח". מניית שופרסל  מציגה עלייה קלה של כ-3% מתחילת השנה ומשקפת לרשת שווי נוכחי של כ-5.4 מיליארד שקל.

"אם הספק לא שכנע אותנו - לא נעלה מחירים" 

על הדוחות הללו חתום אמנם מאוריסיו ביאור, היו"ר החדש של שופרסל שנכנס לתפקידו בשבועות האחרונים, אולם הם נזקפים לתקופת כהונתו של היו"ר היוצא, ישראל ברמן. שופרסל עלתה לכותרות בשבועות האחרונים בעקבות המהלך שהוביל אדוארדו אלשטיין להדחתו של ברמן, שלבסוף הביאה להתפטרותו מהתפקיד. המהלך של אלשטיין להדחת היו"ר נעשה זמן קצר לאחר שחברת דסק"ש שבשליטתו מכרה כ-16.5% ממניות הרשת תמורת כ-850 מיליון שקל וחדלה להיות בעלת השליטה בשופרסל. על רקע הדוחות הללו ביאור התבטא היום לראשונה כיו"ר שופרסל וציין כי "התוצאות חיובית בשני המישורים - גם ברבעון וגם ביישום האסטרטגיה".

החילופים בצמרת שופרסל עוררו סערה לא קטנה, תוכל לומר משהו על שיתוף-הפעולה החדש וההנהלה?

"בזמן שאנחנו מדברים איתך, אנחנו מתחבקים עם איציק (אברכהן - ש.מ)", אמר ביאור בנימה משועשעת; אך אברכהן, שנשמע משועשע פחות, חידד והדגיש כי "לשופרסל יש הנהלה שמנוהלת על-ידי מנכ"ל". לגבי העבודה לצד ביאור הוא ציין כי "אנחנו מכירים מספיק זמן ומעריכים אחד השני".

בימים האחרונים נרשם גל של ספקיות מוצרי מזון שמבקש מהקמעונאים התייקרות מחירים. כל השוק מחכה לראות מה תעשו. אתם תאשרו את המחירונים החדשים?

אברכהן: "אנחנו מאוד זהירים ומאוד קפדנים, ואנחנו פוגשים כל פנייה ולומדים כל פנייה והצהרה של כל ספק. אנחנו לומדים את הבורסות בעולם ומאשרים או לא מאשרים. הכול נבדק לעומק. העלייה שאנחנו רואים היום בשופרסל היא זחילה כלפי מעלה ולא עליית מחירים מסיבית. לא מדובר על עלייה ברמות המחירים של 2011 או של 2008. הבקשה של תנובה לייקר כ-15% מסך המכירות שהם מוכרים לשופרסל נמצאת אצלנו. בכל מקום שהספק לא שכנע אותנו שהיה אירוע מיוחד - לא נעלה מחירים".