כך נשבר השנה גל ההנפקות הראשוניות בבורסה בתל אביב

בסוף השבוע הודיעה קרן אייפקס כי החליטה לבטל את הנפקת חברת זאפ שבשליטתה, אבל זאפ לא לבדה • פדיונות גבוהים בשוק קרנות הנאמנות, תמחור מופרז בהנפקות וביצועים עסקיים מאכזבים לאחריהן, הביאו לביצועים דלים לחברות שהנפיקו בתל אביב מתחילת 2017 • האם הגל השלילי הזה ישתנה בקרוב?

זהבית כהן / צילום: שלומי יוסף
זהבית כהן / צילום: שלומי יוסף

סימני השאלה שריחפו בימים האחרונים מעל הנפקת המניות הראשונית (IPO) של חברת האינטרנט זאפ בבורסה בת"א התממשו בסוף השבוע האחרון לאחר שקרן אייפקס, בעלת השליטה בחברה, החליטה לבטל את ההנפקה - כפי שנחשף באתר "גלובס" - וזאת "לנוכח תנאי השוק" לדברי מקורבים להנפקה.

ביטול ההנפקה ריחף באוויר מאז פרסום טיוטת התשקיף הראשונה של זאפ לפני כחודש, עם פרסום תג השווי לפיו ביקשה אייפקס להנפיק את החברה, שעמד על 650-700 מיליון שקל ונתפס כמנופח בעיני הגופים המוסדיים. הללו העריכו כי תמחור שווי ריאלי שבו תוכל הנפקת זאפ לעבור נמוך בכ-40% מהשווי המבוקש, באזור ה-400 מיליון שקל.

לרוע מזלה של הנפקת זאפ המתוכננת, היא גם נפלה על עיתוי שבו נקלע השוק הראשוני בת"א לחולשה ניכרת, אשר הובילה בחודשים האחרונים לביטולן של לא מעט הנפקות של חברות שהיו בשלבים מתקדמים יחסית של המהלך, לאחר פרסום טיוטות תשקיף, מצגות וסבב רוד שואו אצל הגופים המוסדיים. היו אלה רשת המזון פרשמרקט, רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, חברת הטכנולוגיה סלטיק ומסיעי שאשא. 

עבור אותן חברות, שרובן נחשבות לבינוניות וקטנות, השוק בת"א נראה סגור מזה מספר חודשים, למעט מקרים בהם החברה המנפיקה מסכימה לקיצוץ חד מאוד בשווי, כפי שהיה עם החברה היפנית "המכון לחקר האינטרנט". זו השלימה בימים האחרונים גיוס של כ-20 מיליון שקל לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל "אחרי הכסף" וזאת בניסיון ההנפקה השני שלה, לאחר שבפברואר ביקשה לגייס יותר מכפול ממה שגייסה כעת לפי שווי חברה של 220 מיליון שקל.

תנאי השוק הנוכחיים, בעיקר הפידיונות הגבוהים הנרשמים בשוק קרנות הנאמנות, שהצטברו מתחילת השנה (ללא אוגוסט) ל-1.6 מיליארד שקל, ובניטרולו של חודש ינואר שהיה חיובי, מתקרבים לסכום עתק של כ-6 מיליארד שקל, מקשים על אותן חברות להשלים את ההנפקות, ובפועל חוסמות את גישתן לשוק.

הפדיונות בקרנות השפיעו לרעה על התשואה שמציג מדד SME60 (מדד היתר לשעבר), אליו צפויות היו להצטרף רוב החברות שהנפקתן עמדה על הפרק, ואף היא תורמת לחוסר ההצלחה המאפיין גיוסים רבים. מתחילת השנה איבד מדד זה כ-13% משוויו, ונחלש ב-25% מרמת השיא בה שהה לפני קצת יותר משנה (מאי 2017).

ההנפקות הגרועות של 2017-2018
 ההנפקות הגרועות של 2017-2018

תשואה שלילית לרוב המנפיקות

בצד הפדיונות בקרנות הפוגעים ביכולת להנפיק ובביצועי המניות, תמחור מופרז בהנפקה וביצועים עסקיים מאכזבים לאחר מכן, גרמו לכך שמשקיעים שלקחו חלק בגל ההנפקות הראשוניות בת"א ספגו הפסדים כבדים מהשקעתם ואינם מתלהבים לשוב ולהשקיע בהנפקות חדשות. נזכיר כי גל ההנפקות הראשוניות, שהחל בראשית שנת 2017, נטע תקוות להתאוששות שוק זה לאחר מספר שנים שחונות, אולם נראה שהשמחה היתה מוקדמת. 

במספרים, יותר משליש מסך ההנפקות הראשוניות שנעשו בבורסה המקומית מתחילת השנה שעברה, רשמו ירידות דו-ספרתיות מאז החלו להיסחר (10 חברות). בסך הכול, יותר ממחצית מתוך קרוב ל-30 חברות חדשות שהצטרפו לבורסה, הסבו למשקיעים בהם תשואה שלילית מאז ההנפקה.

בולטת לרעה מעל (או מתחת) לכולן היא מניית חברת המל"טים אירונאוטיקס, שעלתה לכותרות בסוף השבוע האחרון בעקבות הצעתן של חברת רפאל ואביחי סטולרו לרכוש את מלוא מניותיה לפי שווי חברה של 430 מיליון שקל.

הצעה זו, שהקפיצה את מניית אירונאוטיקס ב-12% ביום חמישי האחרון, קיזזה בצורה חלקית ביותר צלילה של יותר מ-50% שרשמה אירונאוטיקס מאז הונפקה בחודש יוני 2017, צלילה המקנה לאירונאוטיקס את התואר הלא מחמיא של ההנפקה הגרועה ביותר של 2017-2018. צעד קטן אחריה ניצבת מפתחת ויצרנית ציוד התקשורת טלרד שהונפקה כשבועיים לפני אירונאוטיקס, וקיזזה מאז כמחצית מערכה.

בשתי החברות, נציין, מי שבכל זאת נהנו ממהלך ההנפקה היו קרנות ההשקעה השולטות בהן, שניצלו את המהלך להצעת מכר ענקית. מדובר בעיקר בקרנות KCPS, ויולה ובראשית, שביצעו את הנפקת אירונאוטיקס בעיקר באמצעות הצעת מכר, במסגרתה מכרו יחד עם מנהלי החברה ממניותיה תמורת כ-400 מיליון שקל. בהנפקתה של טלרד, ששילבה הנפקת מניות חדשות לציבור והצעת מכר, מכרה פורטיסימו ממניותיה בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.

עוד בקצה השלילי של דירוג ההנפקות הגרועות סבלו המשקיעים מירידה חדה של יותר מ-40% במניות חברת הבנייה והתשתיות קבוצת יעקובי של האחים פיני ואמיר יעקובי, שהונפקה בסוף 2017, ושל חברת גלובל כנפיים, חברה אחות של אל על, הנמצאת בשליטת משפחת בורוביץ'-מוזס ועוסקת ברכישה, החכרה ומכירת מטוסים.

ב"מחזור 2018", חברות שהספיקו להיכנס לבורסה בשנה הנוכחית, טרם גל ביטולי ההנפקות הנוכחי, מי שבולטת לשלילה היא חברת האופנה המקוונת עדיקה של חברת האופנה גולף, שמאז הונפקה בחודש מארס קיזזה מערכה קרוב ל-30%.

ביצועי מניותיהן של החברות החדשות שהצטרפו לבורסה מאז 2017
 ביצועי מניותיהן של החברות החדשות שהצטרפו לבורסה מאז 2017

תשואות מדד SME 60
 תשואות מדד SME 60

נחת למשקיעים מחברות הנפט ופתאל

בצד החיובי בולטת בדידותן של 4 מניות חדשות שסיפקו למשקיעים בהן תשואות דו-ספרתיות חיוביות נאות בגל ההנפקות הנוכחי. בראשן בולטות שתי שותפויות חיפושי נפט וגז בחו"ל - נאוויטס פטרוליום שבשליטת גדעון תדמור, שזינקה בקרוב ל-90% תוך פחות משנה ורציו פטרוליום שבשליטת משפחות לנדאו ורוטלוי, שפתחה את גל ההנפקות הנוכחי ומינואר 2017 קפצה ביותר מ-40%.

עוד בולטת לחיוב מניית חברת תחנת הכוח או.פי.סי של עידן עופר שקפצה ב-50% תוך שנה וצעד אחריה ניצבת פתאל החזקות - החברה הגדולה ביותר מבין המנפיקות בגל הנוכחי, שתוך כחצי שנה התחזקה בכ-20% ובשל שוויה (5.7 מיליארד שקל) היא היחידה מבין המניות החדשות הנסחרת היום במדד הדגל של הבורסה (ת"א 35).

במבט קדימה, שינוי כיוון לא צפוי לפחות עד חודש אוקטובר - לאחר סיום חודש אוגוסט, בו פעילים רבים נמצאים בחופשת הקיץ ותקופת חגי תשרי בספטמבר. במקביל, הביצועים הדלים כאמור של מניות החברות שהצטרפו בשנה וחצי האחרונות לשוק התל אביבי, כחלק מגל ההנפקות הראשוני שנרשם בתל-אביב מתחילת 2017, מאתגרים גם הם את החברות המבקשות להצטרף לזירת המסחר המקומית.

מרבית ההנפקות העומדות על הפרק, וכעת "מחכות על הגדר", ממתינות, לפי פעילים בשוק, "למספרים טובים יותר" שיוכלו לקבל כדי לבצע את ההנפקה, כי כמובן אף אחד לא רוצה להנפיק במחירים נמוכים. לכן נראה שהשוק עבר למצב של הקפאה, לפחות עד חודש אוקטובר.

אז אולי, לפי פעילים בשוק, כיוון השוק עשוי להתהפך. זאת במידה והאווירה השוררת בו תשתנה, כי במצב הנוכחי, על רקע הפידיונות בקרנות והביצועים של החברות החדשות, "לאף אחד אין מצב רוח להשקיע בחברות חדשות".