מתלוננים שאין רכבת קלה, אבל לא מוכנים לשלם את המחיר

איך ניתן לדרוש תחבורה משוכללת והפחתת שימוש ברכב פרטי, ומצד שני להתנגד לתוואי של הרכבת הקלה?

עבודות הרכבת הקלה / צלם: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה / צלם: איל יצהר

בימים האחרונים הגישה אוניברסיטת תל אביב עתירה לבית המשפט, כנגד התוואי המתוכנן של הרכבת הקלה. לטענת האוניברסיטה, נת"ע מתכננת להפקיע שטחים בתחומה, לצורך ביצוע העבודות להקמת הקו הירוק, וזאת באופן "שרירותי ובלתי סביר", תוך "פגיעה בזכויות האוניברסיטה".

האוניברסיטה, שמחזיקה ב-654 דונם בקמפוס ברמת אביב, טוענת בעתירתה כי מתוך 6.7 דונם שמבקשת נת"ע להפקיע, יש דונם אחד של נת"ע אין בו צורך. בעתירה טענה אוניברסיטת תל אביב כי מדובר בשטח שבו קיים פוטנציאל בינוי לא מנוצל, והפקעתו תמנע בנייה עתידית על הקרקע. על כן היא גם דורשת לעשות שינויים בתוכנית המאושרת ולהסיט את התוואי הקיים משטחה.

אוניברסיטת תל אביב לא לבד. גם אוניברסיטת בר אילן מחתה על כך שהקו הסגול שמתכננת נת"ע, יבוא על חשבון חניונים קיימים, ועיריית רמת גן שתמכה בתוואי הקו הסגול, שינתה את דעתה וניהלה מלחמת חורמה בבתי המשפט נגד אישור התוואי בציר אלוף שדה. המחאות, שמביאות לעיכובים מתעצמות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, ועמן שיקולים פוליטיים לטווח קצר.

להפקעת קרקע יש תרופה - פיצוי בגין תוכנית פוגעת. זו זכות שחייבת להישמר לכל אזרח וגוף במדינה כאשר המדינה באה ומבקשת לפגוע בקניינו הפרטי לטובת פרויקט לאומי.

אך עתירות לבתי משפט ועיכובים במימוש תוכניות לאומיות, שכל עוד הן לא מתממשות אנחנו מאוד אוהבים להתלונן על חסרונן, זה לא מידתי. איך ניתן לדרוש תחבורה משוכללת והפחתת שימוש ברכב פרטי, ומצד שני להתנגד לתוואי של הרכבת הקלה? את מי בדיוק משרת הקו הירוק של הרכבת הקלה שצפוי להגיע עד לשער האוניברסיטה ברחוב חיים לבנון, אם לא את עובדי האוניברסיטה ואת הסטודנטים שלומדים בה?

האוניברסיטה טוענת שהפקעת השטח בדפנות האוניברסיטה מהווה פגיעה באינטרס הציבורי כי היא מתכננת בעתיד בינוי בדיוק בשטח זה. האם הבינוי שאותו מתכננת האוניברסיטה (כל כך נחוץ שהיא לא ביצעה אותו עד היום) הוא אכן בעל חשיבות ציבורית גבוהה יותר מאשר מימוש תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה?

זאת ועוד, אירוניה היא שדווקא אוניברסיטת תל אביב עותרת נגד פגיעה בקניין ונגד בזבוז שטח המיועד לבנייה, שכן אין אח ורע לשטחי בינוי מבוזבזים, של מבנים נמוכים הפרוסים במרווחים נדיבים על פני מאות דונמים, כמו שטחי הנדל"ן של האוניברסיטה העשירה בישראל.