השליטה מתחלפת באנלימיטד ועימה גם הטכנולוגיה

סיסקו תישאר בליבת הרשת של אנלימיטד, אך סלקום תעבור להשתמש בטכנולוגיה הנפוצה בעולם אצל מפעילי הטלקום: GPON

תשתית סיבים אופטיים. צילום: רויטרס
תשתית סיבים אופטיים. צילום: רויטרס

עסקת ההשתלטות של סלקום על מיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד, שהתרחשה בשבוע שעבר, טומנת בחובה שינוי טכנולוגי משמעותי: מעבר מטכנולוגיית P2P לטכנולוגיית GPON.

ליבת הרשת תישאר של סיסקו, שמשווקת פתרונות P2P בלבד. המשמעות היא שסלקום תכניס ספקים חדשים לרשת שמתמחים ב-GPON, שזו הטכנולוגיה שסלקום משתמשת בה בפריסה העצמאית שלה של סיבים אופטיים לבניינים, וזו גם הטכנולוגיה הנפוצה בעולם אצל הרוב המוחלט של מפעילי התקשורת.

P2P) Point-to-point) זו שיטה שבה המפעיל מותח סיב אופטי נפרד מארון הרחוב ועד לכל דירה ודירה. אנלימיטד שהשתמשה בטכנולוגיה זו הייתה מתקינה מתג בכל בניין וממנו הייתה מגיעה עם כבל רשת לדירה. למעשה החברה לא בחרה את הטכנולוגיה אלא היא נכפתה עליה בגלל שסיסקו הייתה הספק, שמרכזי שמימן את המיזם דרך מימון ספקים.

GPON) Gigabit Passive Optical Network) זו שיטה שבה המפעיל פורס סיב אחד והוא מתפצל לדירות שונות. ניתן לפצל עד 128 פיצולים. בעבר הייתה רווחת הדעה שהמפעיל מפסיד קצב כתוצאה מהפיצול. בפועל התברר שזה לא נכון ועם ההתפתחות הטכנולוגית נמצא שזה לא כך. מה שמגביל את הקצב לדירות הוא החיבור בין ארון הרחוב לבין הליבה של המפעיל. כך שאין פגיעה בקצב בגלל השימוש ב-GPON או P2P. יחד עם זאת שיטת ה-P2P יקרה ומסורבלת יותר ויש הטוענים שהיא גם בזבזנית יותר בגלל החשמל.