| סיקור שוטף

נעילה אדומה בתל אביב: טאואר ושיכון ובינוי ירדו בכ-3%

יום המסחר הראשון של השבוע ננעל במגמה שלילית • מניות מזרחי טפחות והפועלים משכו כלפי מטה את מדד הבנקים • מניית אורמת ירדה ב-2% וקמהדע איבדה כ-4% • מטריקס זינקה בכמעט 6% בעקבות דוחות חיוביים לרבעון השני

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר בבורסה בתל אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:30

המסחר בבורסת תל אביב ביום המסחר הראשון לשבוע זה ננעל בירידות שערים. ת"א-35  בלטו בירידות טאואר , אורמת טכנו  ופריגו . בעליות במדד בלטו נייס , מזור רובוטיקה  וסודהסטרים . בת"א-125  בלטו בירידות קמהדע , שיכון ובינוי  ובי קומיונקיישנס . בעליות בלטו מטריקס  ואודיוקודס . מחזור המסחר הסתכם ב-994.6 אלף שקל. 

מדד ת"א-בנקים  סיים את היום בירידות בהובלת הפועלים  ומזרחי טפחות 

כלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, אורי גרינפלד, כתב היום בסקירתו השבועית כי "מכיוון שהאינפלציה לא ממש מרימה את הראש, ומכיוון שהנתונים מראים שהכלכלה הריאלית נותרת חזקה, המשתנה שצפוי להשפיע הכי הרבה על תוואי העלאות הריבית המקומי הוא שער הדולר. לכן, תוצאה נוספת של התחזקות הדולר היא הרוח הגבית שזו נותנת לבנק ישראל להעלות את הריבית. אם נוסיף לכך את נתוני האינפלציה שפורסמו ביום שישי בארה"ב, ותומכים בהמשך העלאות הריבית של הפד, ואת הפרסומים בדבר עליות המחירים הצפויות בשוק המזון בחודשים הקרובים, הרי שנדמה שההסתברות שבנק ישראל יפתיע ב-2019 ויעלה את הריבית מהר יותר מהצפי (שעומד כיום על ריבית של 0.5% בסוף 2019), גבוהה מההסתברות שהריבית לא תועלה בכלל. בהתאם לכך, אנו ממשיכים להמליץ על שמירה על מח"מ בינוני-קצר של 3.5 שנים בתיק האג"ח".

במחלקה הכלכלית של בנק הפועלים ציינו היום כי "השווקים מתמחרים עתה שתי העלאות ריבית בשנה הבאה לרמה של 0.5%. אנו מעריכים כי בנק ישראל יצטרף למדינות אחרות שהעלו ריבית ויתחיל בתהליך לקראת סוף השנה או בתחילת 2019. קצב העלאות הריבית יהיה תלוי במידה רבה במדיניות המוניטרית מעבר לים. להערכתנו, הפער שנותר בין הריבית השקלית לריבית הדולרית, מספק תמיכה לשער החליפין של השקל. משכך, קצב העלאות הריבית של בנק ישראל אמור להיות דומה בשנה הקרובה לזה של הפד - כלומר, בין שתיים לשלוש העלות ריבית עד סוף 2019".

16:00

לקראת סגירת המסחר בתל אביב היום, מניות הבנקים הפועלים  ומזרחי טפחות  ממשיכות במגמה שלילית. ירידות בולטות נרשמות גם במניות טאואר , אורמת  ופריגו . מנגד, מניות נייס , סודהסטרים  ובזן  עולות במחזורי מסחר גדולים יחסית. העלייה במניית מטריקס  מזניקה היום את ת"א-תקשורת וטכנולוגיות מידע .

נוסף על החברות מטריקס ואיתמר מדיקל , גם סים קומרשייל , פנינסולה  ומרכנתיל הנפקות פרסמו היום את הדוחות הכספיים שלהן לרבעון השני של 2018. פנינסולה, העוסקת במתן אשראי חוץ-בנקאי, נהנתה היום מעלייה במניה, שמשקפת לחברה שווי שוק של כ-260 מיליון שקל.

14:30

גם בשעה זו המסחר בתל אביב מתנהל בירידות. מדד ת"א-35  ות"א-125  רושמים ירידה מתונה. 

במדד ת"א-35 בולטות היום הירידות במניות טאואר  ואורמת טכנו , ומנגד בולטות בעליות מניות מזור רובוטיקה , נייס וסודהסטרים . במדד המניות ת"א-טכנולוגיה  נרשמת מגמה חיובית, עם עלייה בולטת במניית מטריקס . מניית בזן  נסחרת כעת בעלייה מתונה, אף שהחברה דיווחה הבוקר כי ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה.

במדד תל-בונד-דולר, הכולל אג"ח קונצרניות צמודות לדולר הנסחרות בת"א, נרשמת עלייה בשעות אלה. בין האג"ח הכלולות במדד, בולטת בעלייה אג"ח א'  של מדלי קפיטל - חברת אשראי חוץ-בנקאי אמריקאית. במניית מדלי קפיטל  נרשם היום זינוק משמעותי. החברה דיווחה ביום שישי כי היא חתמה על הסכם שבמסגרתו תתמזג לתוך חברת Sierra Income בארה"ב.

מדד ת"א-בנקים , הכולל את מניות חמשת הבנקים הגדולים בישראל, ממשיך היום במגמה שלילית. מתחילת אוגוסט ירד מדד ת"א בנקים ב-0.7%. גם היום מובילות את המגמה השלילית במדד מניות הבנקים מזרחי טפחות  ופועלים . הירידה במזרחי טפחות היא בהמשך לצלילה של קרוב ל-9% שרשמה בשבוע שעבר, לאחר שהבנק עדכן על החלטת הדירקטוריון לדחות הצעה של משרד המשפטים בארה"ב להסדר מבוסס תשלום של 342 מיליון דולר לסיום החקירה הנוגעת לעסקי הבנק עם לקוחותיה האמריקאים. 

 מודיעין יהש  מטפסת לאחר שהשותפות דיווחה על ממצא נפט בקידוח, שבו היא שותפה בקליפורניה. עוד בענף, שותפות נאוויטס פטרוליום  עדכנה על השלמת העסקה לרכישת זכויות בנכס נפט שבמפרץ מקסיקו, והיערכות לפיתוח משותף של שתי תגליות.

בבית ההשקעות אלומות התייחסו בסקירתם השבועית לחוסר היציבות בזירות הגיאופוליטיות והכלכליות השונות בעולם, בעיקר בהובלת ארה"ב ונשיאה דונלד טראמפ. מלבד מלחמת הסחר המתפתחת בין ארה"ב לבין סין, בשבוע החולף נרשמה קריסת המטבע הטורקי על רקע המשבר של המדינה עם ארה"ב, עלו לכותרות הקשיים הכלכליים המתרבים באיראן בעקבות הסנקציות האמריקאיות, וכן עלה המתח בין ארה"ב לבין רוסיה. באלומות ציינו כי "כאשר יש כל כך הרבה מעורבים עם אינטרסים שונים וכוחות עצומים, קשה לנבא את התוצאה, את ההשלכות, מנצחים-מפסידים וכו'. מה שכן יש פה זה פוטנציאל ל'סערה מושלמת'. רמת הסיכון בשווקים עלתה משמעותית באופן שעדיין אינו מגולם לא בשוק האג"ח, לא בשוק הסחורות ובטח לא בשווקי המניות, ורצוי להפנים זאת".

באלומות מציינים כי "סיום עונת הדוחות הכספיים והגדלת אי הוודאות בעולם, מעלים את רף הסיכון בשווקים", ובעניין השוק המקומי מוסיפים כי הוא "עשוי להיות מנותק יחסית ממלחמות הסחר בעולם. התחזקות קיצונית יותר של הדולר עשויה לתמוך ביצואניות אבל הן עשויות להיכשל באינטרסים סמויים שיצוצו בעקבות מלחמת הסחר".

12:45

המסחר בבורסת תל אביב מתנהל בשעה זו בירידות. כך, מדד ת"א-35  ומדד ת"א-125  נסחרים במגמה שלילית. המניות המובילות בעליות במדד ת"א-35 הן: מזור רובוטיקה , נייס  וסודהסטרים . בירידות בולטות טאואר , מזרחי טפחות  ואורמת טכנו .  

מדד ת"א-בנקים  יורד בהובלת מניות מזרחי טפחות והפועלים 

משרד התקשורת הודיע לבזק  שבכוונתו לקנוס אותה ב-11.3 מיליון שקל, בעקבות אי עמידתה בחובת יישום הטלפוניה הסיטונאית. הכוונה להטיל את העיצום הכספי נמסרה לבזק בשבוע שעבר והיא צפויה להגיב עליה בתוך חודש. לאחר מכן יחליט המשרד סופית האם הוא מקבל את טענותיה של החברה ומה יהיה הקנס באופן סופי.

אלוף (במיל') ד"ר יום טוב סמיה מונה ליו"ר דירקטוריון אפולו פאוור .

10:45

המסחר בתל אביב נפתח הבוקר עם ירידות שערים במדדים העיקריים. 

בעקבות הפרסום כי שני בכירים לשעבר בחברת שיכון ובינוי נחקרים ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלה"ב 433, מניית החברה יורדת במעל 2%. נציין כי חקירת הבכירים מתבצעת במסגרת פרשת השוחד לכאורה של שיכון ובינוי  באפריקה.

חברת נאוויטס פטרו  דיווחה כי השלימה עסקה לרכישת זכויות בנכס הנפט North Yucatan שבמפרץ מקסיקו.

כלל עסקי ביטוח , שנמצאת בשליטת חברת אידיבי פיתוח, דיווחה כי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון הורתה לנאמן למניות החברה לפעול למכירת 5% ממניות השליטה עד ל-3 בספטמבר.

אלון ריבוע כחול  דיווחה הבוקר על השלמת העסקה עם בעלת השליטה, חברת אקסטרה של מוטי בן משה, להעברת הזכויות לחברה בפרויקט תחנת הכוח IPM בבאר טוביה.

09:45

המסחר בבורסה בת"א נפתח היום (א') במגמה שלילית, לאחר שבורסות וול סטריט ננעלו בסוף השבוע בירידות. מטריקס  פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, ומציגה צמיחה דו ספרתית בכל המדדים המרכזיים ברבעון ובמחצית השנה: ההכנסות, הרווח הגולמי, הרווח התפעולי והרווח הנקי.

הכנסות מטריקס ברבעון השני הסתכמו בכ-762.2 מיליון שקל, בהשוואה לכ-668.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-14%. הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ- 34.2 מיליון שקל, בהשוואה לכ- 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, זינוק חד של כ-40.5%. הרווח הנקי במחצית הראשונה של 2018 הסתכם בכ-69.3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-52.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, זינוק של כ-31.8%.

איתמר מדיקל  פרסמה היום גם היא את דוחותיה, והציגה צמיחה של 20% בהכנסות ליותר מ-6 מיליון דולר וצמצום נוסף בהפסד התפעולי. החברה קיבלה אישור של הדירקטוריון להגשת המסמכים לרישום למסחר בארה"ב.

מודיעין אנרגיה  דיווחה הבוקר על תגלית נפט בפרוספקט Trinidad 7: קצב ההפקה מהבאר במהלך מבחני ההפקה עמד בממוצע על 426 חביות ליום.

אבגול  בולטת בעליות לאחר פרסום הדוחות הכספיים אמש. גם מזור רובוטיקה  ואודיוקודס  רושמות עליות. בולטות לשלילה קמהדע , הכשרת הישוב , טאואר  ופריגו .

07:00

עונת הדוחות הכספיים בעיצומה, והיום (א׳) עם פתיחת המסחר בבורסת תל אביב צפויות לדווח על תוצאותיהן ברבעון השני החברות מטריקס  ודור אלון .

ביום ה' ננעל המסחר בתל אביב בירידות שערים, על רקע ההסלמה הביטחונית באזור הדרום. ביום חמישי בלילה נפסקה האש בין ישראל לחמאס ברצועת עזה והרגיעה הביטחונית נמשכה בסוף השבוע.

מדד ת"א-35  עלה בשבוע שעבר ב-0.8%, ומתחילת השנה עלה ב-5.3%. מדד ת"א-125  עלה בשבוע שעבר בשיעור של 1.0%, ומתחילת השנה עלה ב-4.2%. השקל נחלש בשבוע שעבר ב-0.5% מול דולר ארה״ב וב-0.2% מול האירו.

באסיה ננעלו הבורסות ביום שישי במגמה מעורבת, לאחר שברוב מדדי המניות האסייתיים נרשמו עליות בשבוע החולף. מדד Hang Seng  של בורסת הונג קונג השלים עלייה שבועית של 2.5%, במדד הסיני Shanghai Composite  נרשמה עלייה שבועית של 2%, ואילו במדד Nikkei 225  היפני נרשמה ירידה שבועית של כ-1%.

השווקים באירופה ננעלו ביום שישי בירידות ברוב המדדים הבולטים, בין השאר, על רקע המשבר בכלכלת טורקיה והמשך מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. מדד DAX הגרמני השלים ירידה שבועית של 1.5%. מדד CAC 40 הצרפתי ירד בכ-1.2% בשבוע, בעוד שמדד המניות הבריטי FTSE 100 השלים עלייה שבועית מתונה של 0.1%.

גם בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי במגמה שלילית ברוב המדדים. מדד S&P 500 ירד ב-0.7% ביום שישי וב-0.3% בסיכום שבועי. מדד דאו ג'ונס סיים את השבוע החולף בירידה של 0.6%, ואילו מדד נאסד"ק השלים עלייה שבועית של 0.4%.

ירידות השערים נרשמו, בין השאר, על רקע התלקחות נוספת במתיחות הגיאופוליטית, לאחר הציוץ בטוויטר של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על החלטתו להכפיל את המכס על יבוא מתכות מטורקיה. הציוץ הפיל את הלירה הטורקית ביום שישי ב-13.7% לשפל של כל הזמנים מול הדולר.