אלפים הפגינו נגד חוק יסוד הלאום; דגלי פלסטין הונפו בכיכר

(עדכונים שוטפים): הפעם, מארגני ההפגנה הם ועדת המעקב לענייני החברה הערבית, גוף המייצג את הציבור הערבי הרחב במדינה • אנשי מפלגת מר"צ מתכננים התייצבות מלאה, אך לא כך הדבר במחנה הציוני • גבאי: "אני מוכן לשוויון גם למי שאני לא מסכים עמו, אבל לא אלך להפגין עמם"

בדרך להפגנת חוק הלאום / ועדת המעקב העליונה לענייני החברה הערבית
בדרך להפגנת חוק הלאום / ועדת המעקב העליונה לענייני החברה הערבית

בשעות הערב של יום שבת נערכה בכיכר רבין הפגנה נוספת נגד חוק יסוד הלאום. הפעם, מארגני ההפגנה היו ועדת המעקב לענייני החברה הערבית, גוף המייצג את הציבור הערבי הרחב במדינה. מי שעומד בראשו הוא ח״כ מוחמד ברכה, לשער יו״ר מפלגת חד״ש (היום, חלק מתוך הרשימה המשותפת).

הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף
 הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף

בהפגנה נאמו ברכה בעצמו, מאזן גנאים יו"ר הועד הארצי לראשי הראשיות המקומיות הערביות, הסוציולוגית פרופ' אווה אילוז, ההיסטוריון פרופ' קייס פרו, מו"ל "הארץ" עמוס שוקן, והסוציולוגית ד"ר מהא כרכבי-סבאח.

במהלך ההפגנה נישאו דגלים רבים של הרשות הפלסטינית. פעילי בל״ד הפיצו קטעי וידאו עם הסיסמא ״לירושלים הולכים שוהדא במיליונים״. לטענת אנשי חד״ש, פעילי בל״ד שאפו לפגוע במטרות ההפגנה על אף שהם מחויבים להחלטות ועדת המעקב.

השר אקוניס היה הראשון להגיב מקרב אנשי הליכוד עם צאת השבת. ״עשרות דגלי אש״פ ששטפו את ההפגנה בתל אביב - ההוכחה הנחרצת בנחיצותו של חוק הלאום. מול אלה המערערים שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, הדגל הכחול-לבן והמנון התקווה חוק יסוד: הלאום, הוא מהחוקים החשובים שחוקקו בישראל בשנים האחרונות.״

יו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה אמר במהלך ההפגנה "שמעתי שכלי תקשורת מסיתים על הנפת דגל פלסטין. אבל דגל פלסטין הוא הדגל של העם הפלסטיני. זה הדגל שמנסים להעלים מההיסטוריה דרך חוק הלאום אבל הוא דגלו של עם גאה".

הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף
 הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף

בעוד חברי הכנסת של הרשימה המשותפת - יו״ר הרשימה איימן עודה, ח״כ אחמד טיבי, עאידה תומא סלימאן ואחרים הודיעו מראש שישתתפו וקראו לציבור הכללי להצטרף אליהם, ניכר שבשמאל הציוני הדעות חלוקות.

אנשי מפלגת מר"צ תכננו התייצבות מלאה, אך לא כך הדבר במחנה הציוני. יו״ר העבודה אבי גבאי הסביר בראיון לתכנית "פגוש את העיתונות" מדוע לא הצטרף להפגנה נגד חוק יסוד הלאום שנערכת הערב בתל-אביב: "אני לא יכול ללכת להפגנה שבה מדברים על זכות השיבה. אני מכבד גם את אלה שהולכים להפגין כי הם בעד שוויון. ההפגנה הזו אורגנה על ידי אנשי בל״ד והמשותפת. אני מוכן לשוויון גם למי שאני לא מסכים עמו, אבל לא אלך להפגין עמם".

הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף
 הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף

יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, אמרה אתמול בראיון לגלי צה״ל כי לא תגיע להפגנה, כיוון שחלק מחברי הרשימה המשותפת אינם שותפים לתפיסתה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של היהודים.

כך גם ח״כ עמר בר-לב, מי שבעבר לא היסס להביע עמדות מדיניות החורגות מקו מרכזי, בנושא איראן וגם בנושא עזה קרא לנהל מו״מ עקיף עם החמאס. בר-לב אמר לגלובס: ״חוק הלאום פוגע בראש ובראשונה בכל ישראלי יהודי שמאמין ונאבק למען מדינה יהודית ודמוקרטית מכיוון שהוא קובע שישראל היא מדינה יהודית לאומנית. אין כאן שאלה מפלגתית ובמובן הזה מחאת הדרוזים הייתה ועודנה מחאה פוליטית אך לא מפלגתית. ההפגנה היום היא הפגנה מפלגתית ולכן פוגעת במחאה נגד חוק הלאום בכך שהופכת אותה לעניין מפלגתי״.

אלדד יניב עם שלט של בנימין נתניהו במחאת חוק היסוד / שלומי יוסף
 אלדד יניב עם שלט של בנימין נתניהו במחאת חוק היסוד / שלומי יוסף

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) שהשתתפה בהפגנה אמרה "לא נכופף את הראש למדיניות ההפרד ומשול של ממשלת נתניהו. מי שחושב שהממשלה יכולה להפלות היום קהילה אחת ומחר לא תפלה קבוצה אחרת, טועה ומטעה. צר לי שיש גורמים פוליטיים שהחליטו להיעדר מההפגנה. אי אפשר ביד אחת להתנגד לחוק הלאום ולדבר על שוויון לכל וביד השניה לסרב להביע סולידריות עם ערביי ישראל."

הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף
 הפגנת חוק יסוד הלאום / שלומי יוסף

פרופ׳ אווה אילוז אמרה בהפגנה: ״לחיות כאזרח שווה וחופשי פירושו לחיות עם אמון בבני אדם והמוסדו. סביבו. שוויון בונה את האדם מבפנים ובחברה מבחוץ. שוויון זה הוגנות, זה צדק, זה קהילה זה אחווה עם הזר והשונה. כך למדתי שהייתי קטנה וזרה בארץ אחרת. התייחסו אלי כשווה וכך יכולתו להיות. מבן גוריון ועד זבוטינסקי התעקשו על שוויון. היום ממשלת ישראל וויתרה על השאיפה הזאת. אני מוותרת על הפריווילגיה שניתנה לי כיהודיה. אני לא רוצה אותה.״

מו״ל עיתון הארץ, עומס שוקן: ״בין האנשים שנמצאים כאן הערב יש לבטח מחלוקות חשובות בנושאים חשובים, אבל מול ממשלה מפלגת ומסיתה נגד אזרחיה ועכשיו עיגנה בחוק יסוד את האפליה, אנו חייבים להתאחד. כדי להבטיח שבדמוקרטיה הישראלית יהיה שוויון הזכויות הבסיס לכל, לכן אני נמצא כאן הערב. מדינת ישראל אמר נשיא המדינה רובי ריבלין מורכבת מארבעה שבטים, אשר שניים מהם לא ציוניים. כל הארבעה שותפים בבעלות על המדינה, אמר ריבלין. הנשיא גם הציע דרך חדשה לניהול המדינה שאחד מיסודותיה הוא הוגנות ושוויון.

"לפני 26 שנים חוקקה ממשלת ימין את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו. אבל הזכות לשוויון לא עוגנה בחוק הזה. אלא שהפסיקות בית המשפט פירש אותו כך. הימין הקיצוני לא השלים עם הפרשנות הזו והשלב הנוכחי במתקפה שלו הוא חוק הלאום. חוק הלאום מגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולא מזכיר שוויון. זהו שינוי שמבשר רעות שנועד להגביר את ההפרדה בין יהודים לערבים... זה מאבק על הדמוקרטיה. לכם כל אזרח ישראלי שרוצה דמוקרטיה צריכים להצטרף למאבק ולא לוותר על החוק... אמירתו המסיתה והאומללה של נתניהו ביום הבחירות כמו בחוק הלאום, המטרה היא לייאש אתכם מלשחק במשחק הפוליטי ושתפסיקו להצביע לכנסת.... לכם אני אומר לכם האזרחים הערביים, אל תתנו לממשלת הימין פרס של יאוש והתבדלות. לכם הכח הפוליטי לעצב מחדש את השיח הפוליטי בישראל ע״י השתתפות בבחירות. תשתמשו בכח הזה.״

יצוין שההודעה על ההפגנה וארגונה לא הובלו על ידי הרשימה המשותפת, אלא על ידי ועדת המעקב לענייני החברה הערבית, ולכן נראה שחברי הכנסת של האופוזיציה נשענים על הטיעון "המפלגתי" כמעין תירוץ כדי להסביר מדוע הם רואים הבדל בין ההפגנה הערב, לבין הפגנת הציבור הדרוזי שנערכה לפני שבוע.

ההבדל הוא כמובן בנושא הגיוס לצה״ל. בעוד הדרוזים והבדואים (בחלקם) משרתים בצבא, האוכלוסיות האחרות לא מגויסות והן גם אינן מעוניינות בכך. יחד עם זאת, אחת הטענות נגד הממשלה ונגד ההצעות לפתרון המשבר מול הדרוזים היא שאין לתלות את השוויון האזרחי בישראל בהקשר של מילוי חובת הגיוס.

דגל פלסטין משתקף בשלט עם פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו / שלומי יוסף
 דגל פלסטין משתקף בשלט עם פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו / שלומי יוסף

מבין חברי הכנסת ופעילים בולטים של המחנה הציוני, יש כאלו שהודיעו שכן יתייצבו להפגנה, ביניהם ח״כ מיקי רוזנטל וזוהיר בהלול, והפעילים הפוליטיים אמילי מואטי ואלדד יניב.

לקראת ההפגנה הודיעו ממרחב ירקון שהחל מן השעה 18:15 המשטרה נערכת לסגירת צירים עיקריים מסביב לכיכר רבין. העצרת תתקיים בין השעות 19:30 ועד השעה 23:00.

מאות שוטרים ומתנדבי משטרה יאבטחו את העצרת, ישמרו על הסדר הציבורי ויבצעו הכוונה והזרמה של התנועה באופן מיטבי.

המשטרה קראה למשתתפי המחאה להמנע מהפרת הסדר ולהשמע להוראות המשטרה.

הרחובות שנחסמו באופן חלקי: אבן גבירול, פרישמן, דוד המלך, בלוך, שאול המלך.