המשבר הטורקי מחק את העליות השבועיות בוול סטריט

קריסת הלירה הטורקית בעקבות הכפלת המכסים של ארה"ב על יבוא מטורקיה הפחידה את המשקיעים • אירופה ננעלה בירידות חדות, וול סטריט ירדה ב-1% ועברה לירידות שבועיות, תעודות הסל שעוקבות אחר הבורסה הטורקית צללו

נאסד"ק / צילום: רויטרס
נאסד"ק / צילום: רויטרס

טלטלה בשווקים בעקבות משבר הלירה הטורקית. המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות, ומדד דאו ג'ונס מחק את כל העליות שרשם החודש, על רקע התלקחות נוספת במתיחות הגיאופוליטית, לאחר הציוץ של נשיא ארה"ב על כך שהוא מכפיל את המכסים על יבוא מתכות מטורקיה. הציוץ שלח את הלירה הטורקית להתרסקות לשפל של כל הזמנים מול הדולר.

ירידות נרשמו בשלושת המדדים המוביל, דאו-ג'ונס , S&P 500  ונאסד"ק 100 , בהובלת מניות הבנקים ובראשן גולדמן זאקס, בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי שירדו יותר מ-1%.

ירידות נרשמו גם במניות ההייטק פייסבוק, אמזון ואלפבית. 

 

הירידות היום העבירו את הביצועים השבועיים של המדדים מעליות לירידות. הדאו ג'ונס סיים את השבוע בירידה של 0.6%, אך הנאסד"ק הצליח לסיים בעלייה שבועית של 0.4%.

אתמול נסגר המסחר בארה"ב במגמה מעורבת, אך מדד S&P 500 סיים את המסחר במרחק של 1% בלבד משיא כל הזמנים, שאליו הגיע בינואר. מדד הנאסד"ק סיים את המסחר בעליות בפעם השמינית ברציפות - רצף העליות הארוך ביותר השנה. 

המניות בבורסה הטורקית צנחו אף הן, ותעודות הסל העוקבות אחר המדד הטורקי נפלו ב-15%, לאחר שכבר השילו מערכן 42.3% השנה - לפני הירידות של היום.

המגמה השלילית בארה"ב מושפעת גם מהירידות באירופה, שם מתגבר החשש ממצבה של טורקיה. הבנק המרכזי האירופי חושש שהחולשה של הלירה הטורקית תשפיע לרעה על הבנקים ביבשת. על פי דיווחים, BBVA הספרדי, UniCredit האיטלקי ו- BNP הצרפתי עשויים להיפגע מהיחלשות המטבע הטורקי. 

גם המתיחות בשל מלחמת הסחר פוגעת במסחר. משרד המסחר הסיני הודיע השבוע כי יטיל מכס של 25% על סחורות מיובאות מארה"ב בשווי של 16 מיליארד דולר. הסחורות כוללות בין השאר נפט ורכבים. הודעת הסינים מגיעה לאחר שהאמריקאים שיחררו רשימה סופית של כל הסחורות הסיניות שיספגו מכסים, גם בסך 16 מיליארד דולר. "מדובר בעין תחת עין", אומר אנליסט שוק בחברת B. Riley, "המכסים של סין הגיעו מיד אחרי האמריקאים".

במקביל, ארה"ב איימה השבוע כי תטיל סנקציות על רוסיה בשל המעורבות שלה בהרעלת מרגל לשעבר, המתגורר בבריטניה. היום הגיב ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב כי הטלת הסנקציות שוות ערך להכרזת מלחמה כלכלית. 

בגזרת המאקרו, פורסם היום מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש יולי, שזינק בשיעור הגבוה זה עשור, וכרסם את העלייה בשכר הריאלי, וחיזק את האפשרות להמשך העלאות ריבית בארה"ב.

מדד הליבה של מדד המחירים לצרכן, שאינו כולל מזון ודלק, צמח ב-2.4% לעומת השנה הקודמת, העלייה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2008. לעומת החודש הקודם עלו המדד הכללי ומדד הליבה ב-0.2% כל אחד, בהתאם לציפיות.

מניית אמזון  ירדה, לאחר שהגיעה לשיא במסחר אתמול.

דירקטוריון טסלה  מתכנן להיפגש עם יועצים פיננסיים בשבוע הבא כדי לבחון באופן פורמלי את הצעתו של מייסד ומנכ"ל החברה אילון מאסק למחוק את החברה מהמסחר. כך, לפי מקרובים לנושא שדיברו עם "CNBC". בנוסף, המקורבים מעריכים כי דירקטוריון טסלה יבקש ממאסק, שמכהן גם כיו"ר החברה, לפסול את עצמו מעיסוק בנושא.