אירופה ננעלה בירידות על רקע החששות מהמשבר הטורקי

הבנק המרכזי באירופה חושש מהחשיפה של הבנקים ביבשת למטבע הטורקי • האירו נחלש מול הדולר בכ-1%

בורסת פרנקפורט / צילום: .ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
בורסת פרנקפורט / צילום: .ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

השווקים באירופה ננעלו היום (ו') בירידות, לאחר שהמשקיעים הגיבו לרווחי החברות, לטלטלה בטורקיה ולמלחמת הסחר המתמשכת בין ארה"ב לסין. הנשיא האמריקאי טראמפ הודיע היום על הכפלת המכסים על יבוא מתכות מטורקיה.

מוקדם יותר היום ננעל המסחר באסיה בירידות, וגם המסחר בוול סטריט מתנהל היום בירידות שערים.

 

הסטוקס אירופה 600  נפל, והירידות החדות ביותר נרשמו בבנקים ובמשאבים בסיסיים - שני מגזרים שאיבדו יותר מ-2% כל אחד. זאת לאחר שהאירו נחלש מול הדולר בקרוב ל-1% בעקבות דיווחים כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) חושש מההשפעה של הלירה הטורקית החלשה על הבנקים ביבשת.

על פי דיווחי התקשורת באירופה, BBVA  הספרדי, UniCredit  האיטלקי ו-BNP  הצרפתי עשויים להיפגע מהיחלשות המטבע הטורקי. הלירה הטורקית צללה עד 20% בעקבות הודעת טראמפ. 

שר האוצר הטורקי בראט אלבאיראק כינס בצהריים מסיבת עיתונאים ובה הכריז על תוכנית חירום כלכלית שתכליתה הפחתת החוב, צמצום הגירעון לשמירה על הלירה הטורקית. ההכרזה על התכנית מיתנה את ירידת שערה של הלירה. ארדואן הנשיא פרסם בבוקר הודעה ובה קרא לעם הטורקי לא להיתפס לפאניקה. 

חברת התעופה ריאיינר  צפויה לבטל היום טיסות רבות ברחבי אירלנד, גרמניה, הולנד, בלגיה ושבדיה בשל שביתת הטייסים. 

 

המדדים המובילים באסיה נסחרו במגמה אדומה היום: ניקיי , הקוספי , הנג סאנג  ו-ASX/200  האוסטרלי. היחיד שנסחר בעליות היה שנחאי 

משרד המסחר הסיני הודיע השבוע כי יטיל מכס של 25% על סחורות מיובאות מארה"ב בשווי של 16 מיליארד דולר. הסחורות כוללות בין השאר נפט ורכבים. הודעת הסינים מגיעה לאחר שהאמריקאים שיחררו רשימה סופית של כל הסחורות הסיניות שיספגו מכסים, גם בסך 16 מיליארד דולר. "מדובר בעין תחת עין", אומר אנליסט שוק בחברת B. Riley, "המכסים של סין הגיעו מיד אחרי האמריקאים".

במדד ניקיי היפני הובילו בירידות מניות הביטוח ומניות הכרייה. בלטו בירידות במדד: מניית Tokyo Electron  ונינטנדו, שנפלה ב-2.4%. 

הירידות בקוספי הדרום קוריאני הובלו על ידי מניות הטכנולוגיה. כך, סמסונג אלקטרוניקס  נפלה. חברת  SK Hynix נופלת ב-3/7%. 

הבנק המרכזי של אוסטרליה דיווח כי צופה שהצמיחה במדינה תהיה מעל ל-3% ב-2018 וב-2019. האינפלציה צפויה להיות נמוכה יותר בתקופה הקרובה.