משרד החוץ בהודעה רשמית: הופתענו מהמהלך של קולמביה

לפני מספר ימים התקשר נתניהו לברך את הנשיא הנכנס של קולמביה ונושא ההכרה במדינה הפלסטינית לא נאמר לו

רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס
רה"מ נתניהו / צילום: רויטרס

יממה אחרי הודעת קולומביה שהיא תכיר במדינה פלסטינית הודיע דובר משרד החוץ כי מדינת ישראל הופתעה מן המהלך. לפני מספר ימים התקשר ראש הממשלה בנימין נתניהו לברך את הנשיא הנכנס ונושא ההכרה במדינה פלסטינית לא נאמר לו, ולו ברמז דק. ״אנחנו מופתעים מהידיעה בתקשורת וממתינים לקבל הסברים מהממשל החדש שבודק את הנושא״, אמר דובר משרד החוץ עמנואל נחשון.

אתמול, זמן קצר לאחר טקס השבעת נשיא קולומביה החדש אוון דקה התברר שהנשיא היוצא, חואן סנטוס ומשרד החוץ שלו מסרו בחשאי לפלסטינים מכתב ובו הכרה במדינת פלסטין. הדבר התרחש שישה ימים לפני טקס ההשבעה, ומשרד החוץ הישראלי לא ידע על כך דבר עד לאתמול (יום ד׳) בשעות הצהריים.

ראש הממשלה נתניהו, ביקר בקולומביה לפני 11 חודשים וקיים פגישת עבודה עם סנטוס. לקראת טקס השבעת מחליפו של סנטוס, הנשיא החדש אוון דקה, התכוון נתניהו להגיע לשם אישית ולנצל את הנסיעה לפגישות עם מנהיגים איזורים נוספים. אך הוא ביטל את נסיעתו לשם לפני מספר ימים, בשל מצב המלחמה בדרום.

בעוד משרד החוץ בישראל לא משיב לפניות בנוגע למהלך, שגריר ישראל בבוגוטה, מרקו סרמונטה, פרסם הודעה על פיה ההחלטה של הנשיא היוצא הנה ״סטירה לפנים״.

בניסיון לדלות פרטים בנוגע למערכת היחסים בין ישראל לקולומביה והרקע להחלטת הממשל היוצא להכיר בפלסטין, נודע ל׳גלובס׳ שהנושא הפלסטיני הוסתר מפני ישראל. במשרד החוץ בירושלים, במשרד ראש הממשלה וגם השגריר סרמונטה לא היו מודעים למהלך שנרקם.

הפעם הראשונה שהדבר הובא לידיעת אנשי משרד החוץ היה ביום ד׳ בצהריים, כאשר הפלסטינים פרסמו הודעה בנושא.

זאת ועוד, לפני 4 ימים, כאמור, התקשר נתניהו לנשיא הנכנס דוקה כדי לברך אותו אישית. במהלך השיחה, לא נאמר דבר בנוגע להכרה בפלסטין, אפילו לא ברמז. נתניהו סיכם עם דוקה בשיחת הטלפון ששני המנהיגים יפגשו בשולי עצרת האו״ם בחודש ספטמבר בניו יורק.

מבחינת נתניהו המהלך נתפס כעלבון אישי, שכן נתניהו הגיע אישית לקולומביה לביקור תקדימי בספטמבר 2017, במהלך סיור בארבע מדינות בדרום אמריקה.