גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוויר פסגות: פיז'ו-סיטרואן שוב מנסה לכבוש את פלח היוקרה

הפעם היא מנסה לעשות את זה עם קרוס-אובר מתוכנן היטב ● הביצועים והייחוס אולי לא ירשימו את בעלי הגרמניות, אבל זו הזדמנות טובה לחוות את מיטב הטכנולוגיה שיש לתעשיית הרכב להציע כיום מבלי להרגיש שנשדדתם

 

הקמת מותג פרימיום חדש מבראשית הוא "הגביע הקדוש" של תעשיית הרכב. זהו מסע הרפתקאות יקר ועתיר סיכונים לחיפוש אחרי יעד מיתולוגי וחמקמק, שאמור להבטיח למוצאיו עושר, כבוד ותהילה לאין קץ - אבל בפועל מביא בדרך כלל בעיקר מפח נפש ותסכול.

הסיכויים הקלושים לטפס לצמרת של פלח היוקרה הנחשק לא הפריעו עד היום לכל יצרני הרכב כמעט לנסות ולנגוס פלח ממנו. קונצרן פיז'ו-סיטרואן, למשל, עושה בימים אלה את הסיבוב השני שלו בניסיון להציב את המותג "S" בפלח הפרימיום. הסיבוב הראשון, שהחל ב-2009, היה די מהוסס וכלל שיווק גרסאות פרימיום על בסיס דגמים קיימים, עם בידול שבוצע בעיצוב, גימור ואבזור (ופרסום). המכוניות שווקו באולמות התצוגה של סיטרואן תוך הדגשת הקשר לדגם ה-DS ההיסטורי הנערץ של המותג.

קרוסבק DS7

האסטרטגיה הזו לא נשאה את הפירות המקווים והסיבוב השני החל בשנה שעברה עם השקת הקרוס-אובר היוקרתי DS7 "קרוסבאק". הפעם מדובר בפיתוח דגם ייחודי למותג, שתוכנן מבראשית כרכב פרימיום. במקביל, ליין הדגמים הקיימים של המותג קוצץ, אולמות התצוגה הופרדו, המותג הפך ליחידה עסקית עצמאית וכל קשר מוצהר לחברה האם טושטש ביסודיות.

גם העיצוב פונה לדרך שונה. אם בסיבוב הראשון הושם דגש על עיצוב יצירתי ושובר מוסכמות (ע"ע DS5, למשל) הרי שעיצוב הקרוסבק מכוון למיין-סטרים של שוק היוקרה. לכלי יש פרופורציות קרוסאובר קלאסיות, פרופיל שמרני ומשטחי גוף עגלגלים-מוצקים והדוקים, שכאילו שוכפלו מהתרשימים ההנדסיים של אאודי ושות'. הגריל השחור והענק בעל הזוויות המושחזות הוא דווקא בהשראת לקסוס, ומי שיחפש היטב ימצא קצת אינפיניטי בזווית החדה שבה משתפל עמוד הגג האחורי אל הזנב.

הייחוד נמצא בפרטים: פנסים אחוריים בתצורת מטריצת-יהלום מלוטשת, חישוקים מורכבים ומרהיבים, פגוש קדמי מסובך לייצור וכמובן פנסי ה-LED הראשיים, שבעת הפעלתם מסתובבים על צירם ויוצרים חיזיון אור דינמי מרהיב - אולי כמחווה היסטורית לדגם הסיטרואן XM . התוצאה הסופית הוא רכב שנראה יקר ויוקרתי. רכב ההדגמה שלנו משך הרבה תשומת ברחוב הישראלי, כולל מבעלי רכבי פרימיום שתהו מי השחקן החדש והמסתורי שפולש לטריטוריה שלהם.

אם מעצבי החוץ הוחזקו ברסן קצר, הרי שמעצבי הפנים קיבלו יד חופשית והתוצאה מזכירה קצת את הסט של מסיבת הכובען ב"עליזה בארץ הפלאות". לוח מחוונים דיגיטלי מרצד בשלל צורות מחוכמות וצבעוניות; מסך LCD הענקי והדקיק, נוסח מרצדס S קלאס, שמציג מכלול מסחרר של תפריטי שליטה וגרפיקה עם גיבוי של מתגים פיזיים שכמעט חבויים מתחתיו; קונסול מרכזי שמעוטר בשתי שורות אנכיות של מתגי שליטה מוכספים מסביב למוט הילוכים נוסח ג'ויסטיק של XBOX ואפילו ריפוד עור עם תצורה מורכבת של קימורים ובליטות. ויש גם שעון אנלוגי (של יצרן צרפתי נחשב), שסב על צירו בעת ההתנעה.

הוסיפו לכך תאורת LED בכל פינה עם פוטנציאל לבחירת גוונים פסיכדליים, וקיבלתם מסע מרתק אל סצנת העיצוב הניאו-טכנולוגי העכשווית של פאריס. בהחלט חוויה ייחודית ומרתקת, אם כי לא בהכרח ידידותית לטכנופובים או לחובבי תפעול אינטואיטיבי. היינו שמחים להחליף כמה מילים עם הגאון שהציב מתג בלם היד החשמלי בצמוד למתג פתיחת החלון. גרסת ה"אופרה" הבכירה בה נסענו מגיעה כסטנדרט עם אבזור טוטלי למדי, שהמתחרים אוהבים לגבות עבורו הון בתור אקסטרה - החל מגג פנורמי מרהיב, מסאז' לגב, מערכת קול משובחת, ניהוג סמי-אוטונומי ומערכת יעילה לראיית לילה יחידה מסוגה בפלח

החדשנות - סליחה, אוונגרד - לא באה על חשבון גימור וחומרים ברמה גבוהה, שאין להם מה להתבייש מול המיטב של גרמניה ויפן. ריפוד עור הנאפה מרגיש ומריח כמו חבילות עבות של שטרות, בידוד הרעשים עוטף את הנוסעים בשכבה עבה של בידוד והחוויה האקוסטית תרבותית מאוד. התא גם ימלא בקלות מטלות משפחתיות עם חלל מרווח לחמישה מבוגרים בגובה ממוצע, תא מטען שימושי וסף כניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים.

סיטרואן בכלל וה-DS ההיסטורית בפרט זכו לתהילה בזכות שילוב בין נוחות נסיעה מרחפת ליכולת דינמית משובחת וה-DS7 ממשיכה את המסורת בסיוע טכנולוגיה עדכנית. הרכב מגיע לישראל כסטנדרט עם מערכת של בולמים ממוחשבים עם חיישנים, שסורקים את פני הכביש ומתאימים את השיכוך בזמן אמת (באירופה זו אופציה). במקביל הם גם מאזנים את המרכב תחת עומסים צדדיים בפניות. זוהי אופציה נדירה בפלח המחיר הזה ורוב המתחרים היוקרתיים גובים עליה תוספת של עשרות אלפי שקלים - אם היא בכלל מוצעת.

המערכת הזו ב-DS7 לוקחת את הרכב לטרייטוריית הפרמיום עם בידוד מרשים מהאספלט הישראלי המצולק ונסיעה חלקה ומעודנת בעיר ומחוצה לה, שאינה באה במחיר נטיות גוף בולטות בפניות הדוקות או על חשבון היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. ההגה קצת מעורפל במצב הרגיל, אבל מצב התכנות הספורטיבי מחדד את ההיזון החוזר ומעניק שינויי כיוון מהירים. מניפיק.

בעוד כמה חודשים תגיע אלינו גרסה היברידית-נטענת של הקרוסבק, ובינתיים היא מגיעה אלינו עם מנוע 2 ליטר טורבו-דיזל מסורתי, שמייצר 180 כ"ס ומומנט בריא של 41 קג"מ. הטורבו-דיזל הזה אינו מעודן כמו הדיזלים המקבילים של אאודי וב.מ.וו, ובהתנעת בוקר טרטורו האופייני נשמע היטב. גם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות לא מרגשת ימינו - הגרמנים עושים זאת בכמעט שנייה פחות. אבל בנסיעה עצמה צליל המנוע כמעט אינו נשמע וכאשר הוא נדרש לספק את התוצרת הוא עושה זאת היטב עם תאוצות עתירות מומנט בכל שיפוע, צבירת מהירות נוסח קטר רכבת ושיוט נטול מאמץ על הכביש המהיר.

תיבת 8 המהירויות מספקת העברות חלקות, זריזות יחסית ונטולות זעזועים וצריכת הדלק הריאלית, בסביבות 15 קילומטרים לליטר סולר, מכובדת לכלי מהקטגוריה הזו. עם מרווח גחון מוגבל יחסית והנעה קדמית בלבד, זה לא כלי להרפתקאות שטח.

השורה התחתונה מורכבת. אובייקטיבית, הקרוסבק החדש הוא רכב פרימיום ראוי, שמייצג השקעה הנדסית וטכנולוגית יקרה. במחיר של כ-240 אלף שקל ועד כ-300 אלף לדגם המפואר ביותר, ובהתחשב באופציות הטכנולוגיות הכלולות במחיר, הוא גם מציע יחס אבזור וטכנולוגיה למחיר שעושה בית ספר למתחרים. הבעיה היא שמדובר בפלח שבו הסטטוס והמוניטין הוא שם המשחק וקשה לנו לראות יצרן חיצוני, וצרפתי, מצליח לחצות את המחסום. כך או כך, זו בהחלט אופציה ראויה ל"מטפסים מלמטה", שרוצים לחוות את המיטב שיש לתעשיית רכבי היוקרה להציע בנקודת הנוכחית, מבלי לפשוט את הרגל. 

חלק מהמתחרות

אלפא סטלביו מילאנו

ב-290 אלף שקל, גרסת ה"מילאנו" ההתחלתית של אלפא סטלוויו מציעה אווירה יוקרתית-ספורטיבית וממדים מכובדים בתוך הרכב וממנו. במחיר הזה רשימת אופציות הנוחות והטכנולוגיה מוגבלת יחסית, אך יש שלדה אתלטית, הנעה כפולה ומנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם 200 כ"ס, שמאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות.

ג'יפ צ'ירוקי

במחיר של 210 עד 320 אלף שקל מציע הצ'ירוקי החדש עיצוב אלגנטי וקשוח וממדים מכובדים. הגרסאות הבכירות עמוסות בגאדג'טים ועזרי פאר כמו שהלקוחות האמריקנים אוהבים והמנוע הוא 3.2 ליטר צמא עם 271 כ"ס. ייחודו של הכלי הוא ביכולת עבירות מרשימה, בהתאם למסורת המותג.

קאדילק XT5

335 אלף שקל, לפני מבצעים, הוא מחירו של קאדילק XT5. הממדים נדיבים, בסיס הגלגלים ארוך והמשקל העצמי מעל 1.8 טון. לגרסת הבסיס יש הנעה קדמית ומנוע V6 בריא בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ודוחף את הכלי מאפס ל-100 בפחות מ-8 שניות. האבזור התקני שופע למדי.

עוד כתבות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב