"המשך השביתה בקמהדע יכול לגרום להעברת הייצור לשייר"

לפי ההסכם, לשייר יש אופציה להעביר את הייצור אליה מ-2020 • מקורבים להנהלה: "כבר כמעט הושג מו"מ ואז החלו לנסות לסחוט את ההנהלה באיומים" • עובדי קמהדע נערכים לחסימה אפשרית של צומת בית קמה ביום ראשון בבוקר

מקורבים להנהלת חברת התרופות קמהדע מסרו היום (ה') ל"גלובס" כי בעקבות התמשכות השביתה במפעל החברה בבית קמה שלושה שבועות ללא מועד סיום ברור, עולה חשש משמעותי כי חברת שייר הבינלאומית, המשווקת את המוצר המוביל של קמהדעה (גלסיה לטיפול באמפיזמה תורשתית), תעביר את ייצור המוצר אליה במקום להשאירו בקמהדע, כפי שהחוזה בין הצדדים מתיר לה לעשות. 

לשייר יש אופציה להחליט בכל רגע על העברת הייצור למפעליה במקום לאלה של קמהדע, ועל פי ההסכם אם היא תקבל את ההחלטה עכשיו היא יכולה להעביר את הייצור כבר ב-2020. כרגע אין תוכנית להעביר את הייצור ב-2020, אלא ב-2022 לכל המוקדם. בעבר דחתה שייר כמה פעמים את העברת הייצור אליה, כך שגם תאריך היעד של 2022 אינו סופי, ובתרחיש החיובי ביותר הייצור יישאר בידי קמהדע אפילו מאוחר יותר.

המקורבים קוראים ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להתערב ולעצור את מה שהם מכנים התנהלות לא אחראית של ועד העובדים של קמהדע, אשר מועל לדבריהם בתפקידו להגן על מקום העבודה של חבריו.

סביר להניח כי הדברים נועדו להפעיל לחץ על העובדים, אולם נכון הדבר כי לחברת שייר ישנה הזכות ואפילו תוכנית סדורה לשינוי ההסכם עם קמהדע, כך שהייצור של מוצר הדגל יבוצע אצלה. במקרה של שינוי כזה קמהדע עדיין תקבל תמלוגים מכל מכירה, אולם רווחיותה תיפגע ובנוסף רבים מן העובדים במפעל של קמהדע ככל הנראה יפוטרו.

עד היום העדיפה שייר כי הייצור יתבצע בקמהדע, למרות שהאופציה להעביר אותו כבר קיימת בחוזה בין הצדדים כמה שנים. סביר להניח כי אספקה סדירה עם מעט תקלות תרמה לשכנע את החברה כי היא יכולה לסמוך על קמהדע ולהשתהות עד שתבנה לעצמה הן את המכירות בארה"ב והן את מפעל הייצור. בהחלט ייתכן כי השביתה, יחד עם המצב הבטחוני בדרום, יזרזו את החלטתה.

כאמור, כרגע התוכנית היא להעביר את הייצור לשייר ב-2022, כך שממילא, גם בלי שביתה ובלי טילים, המפעל עלול למצוא את עצמו בלי המוצר הזה תוך מספר שנים. קמהדע נמצאת במירוץ להביא לשוק מוצרים נוספים שניתן יהיה לייצרם במפעל, כדי שתהיה בו תעסוקה לפני ששייר תעביר אליה את מוצר הגלסיה. כך למשל, היא מקווה לייצר בבית קמה את המוצר לטיפול באמפיזמה תורשתית הניתן בשאיפה (ולא בעירוי כמו המוצר המוביל). מוצר זה נמצא כעת בדיונים עם הרשויות הרגולטוריות בארה"ב ובאירופה לקראת כניסה לניסוי קליני מתקדם במוצר, אולם הגעתו לשוק מתעכבת לעומת התוכניות המקוריות של החברה.

יצויין כי 200 עובדי הייצור בקמהדע הוכשרו לתפקידם במשך שנים ארוכות והם מקבלים משכורת גבוהה מזו של פועל הייצור הממוצע. ישנם מפעלים מעטים בארץ, ואף לא מפעל אחד בדרום, הדורשים עובדים מסוג זה.

סחיטה באיומים

בינתיים הדרישה למוצר הגלסיה מן המפעל של קמהדע רק עולה, והחברה מנסה להגדיל את כושר הייצור, אולם הדבר מוביל בין היתר לעומס על העובדים, וזהו אחד הדברים שהובילו לשביתה. העובדים דורשים פיצוי כספי על העומס. לדברי המקורבים לקמהדע, המו"מ בין הצדדים כבר היה קרוב מאוד לחתימה, אולם לפתע חזר הוועד לשולחן המו"מ עם דרישות חדשות, ולדברי המקורים - מופרזות ולא הגיוניות.

על פי אותם מקורבים, כשחזר הוועד למו"מ עם הדרישות הלא הגיוניות לדבריהם, היה מצויד במכתב מזויף, שבו לכאורה משמיצה ההנהלה את העובדים. קמהדע מיהרה להצהיר כי המכתב מזויף והגישה תלונה על כך למשטרה. לדברי המקורבים, אין לדעת אם המכתב אכן זויף על ידי הוועד, אולם הוועד ניסה בפירוש להשתמש בו כדי לשפר את מצבו במו"מ עם החברה, כולל איומים לפרסום המכתב אם הדרישות לא ייענו. התלונה של החברה למשטרה כוללת גם סעיף הנוגע לסחיטה באיומים.

עובדי קמהדע נמצאים במהלך השביתה באוהל המחאה מול המפעל, אולם לגבי טיב הפעילות באוהל ישנם דיווחים חלוקים. משקיפים שאינם קשורים לעובדים טוענים כי העובדים מתנהלים באופן פרוע, תוך שתיית אלכוהול, שרים שירים בגנות ההנהלה ועורכים טקסי "הספד" לחברה. לעומת זאת גורמים המקורבים לעובדים מסרו כי העובדים מגיעים עם המשפחות ומתנהלים בצורה מכובדת, וכי לפחות כמחצית מן העובדים המאוגדים הביעו את תמיכתם האקטיבית בשביתה על ידי הגעתם לאוהל המחאה.

עובדי קמהדע מתכננים בשעה זו הפגנה גדולה במיוחד ביום ראשון הקרוב בבוקר, ובוחנים אפשרות לחסום את צומת בית קמה.

מן ההסתדרות נמסר כי נעשים מאמצים לפותר את הסכסוך, וכי גורמים בכירים בהסתדרות לרבות מנכ"ל אגף כלכלה שי בירן וממלא מקום יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה אליעזר בלו, משתתפים באופן פעיל במו"מ מאז תחילת השביתה ועוד לפניה.

בנוגע למכתב נמסר כי "עובדים מבחינתם לא רואים במכתב כמזויף. חובת ההוכחה להוכיח שאכן נעשה פה זיוף - היא על ההנהלה".

בתוך כל זאת פרסמה אתמול קמהדע את הדו"ח הרבעוני שלה ובו הציגה צמיחה בהכנסות וברווח ואיששה את התחזיות שלה להכנסות של 116-120 מיליון דולר בשנה - ובלבד שאספקת המוצר לא תיפגע על ידי השביתה. החברה מסרה כי הצטיידה במלאים לזמן רב קדימה, אולם הודיע כי תוכל לאשש את התחזיות באופן רשמי רק לאחר סיום השביתה.