אחרי החגים יתייקר הכול

עגלת הסופר נשארה אותה עגלה - אבל אתם עומדים לשלם עליה הרבה יותר

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

רגע אחרי שאתם חוזרים מחופשת הקיץ ורגע לפני שאתם נכנסים לאוטוסטרדת החגים, בין שאתם מארחים או מתארחים ובין שאתם נוסעים או נשארים, כנראה שתצטרכו להגיע לסופרמרקט. אם תעשו זאת, כנראה שתגלו שהשורה התחתונה בחשבונית שלכם גדלה, ולא כי התפרעתם או הגעתם רעבים והעמסתם יותר מדי. העגלה שלכם נשארה אותה עגלה - פיזית או מקוונת - אבל אתם עומדים לשלם עליה יותר.

זה נכון שבשנים האחרונות אנחנו משלמים משמעותית יותר על שכר הדירה או המשכנתא, על הביטוח וגם על החשמל, המים והארנונה, אבל בניגוד להוצאות הקבועות האלה שפשוט יורדות לנו מהחשבון בכל שבוע, ואנחנו כבר מקבלים אותן כמציאות מוכתבת, למרות שהיא מתסכלת אותנו, ההחלטה לגביה מתקבלת אחת לשנה או יותר, ואנחנו לא מרגישים באופן יומיומי שנכנסים לנו לכיס; החוויה בסופר היא שונה.

כשאנחנו נכנסים לסופר, יש לנו תחושה של בחירה - בין יצרן אחד לאחר, בין מוצר במבצע למחיר הרגיל ובין מותג פרטי לפרימיום. אבל בשבועות האחרונים יש תחושה שכל יומיים יצרנית מזון אחרת מודיעה שהיא מעלה מחירים. אתמול הייתה זו טרה, לפניה היו אלה תנובה, ויסוצקי, סוגת, קימברלי קלארק וסנו - והרשימה רק הולכת ומתעבה.

כל אותם יצרנים הסבירו כי מדובר בצורך של ממש, וגם גורמים ביצרניות המזון ומוצרי הצריכה מדברים בחופשיות רבה מבעבר על העלאת מחירים ובעיקר על כך שתם החשש שליווה אותם מאז המחאה החברתית של קיץ 2011.

אפשר גם אחרת  

אבל התייקרות של 4% או 7% במוצרים של טרה, תנובה, ויסוצקי וסוגת לא אומרת בהכרח שנשלם יותר. בין היצרנים לבין הציבור יש חוליה חשובה מאוד, והיא הקמעונאים. הגופים הללו, ובראשם רשתות הענק כמו שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן וויקטורי, כבר סירבו בעבר לקבל מוצרים שהתייקרו, והם גם יכולים לספוג את ההתייקרות כחלק מהרווח מהמרווח שלהם, או לגלגל את כולה לצרכן.

בחודשים האחרונים היו כמה קמעונאים מובילים שהתייחסו בדיוק לתסריט הזה. כך למשל, איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, רשת המזון הגדולה בישראל, הצהיר לאחרונה בוועידת MAD של "גלובס" כי יוריד "מותג שיעלה מחירים באופן לא מוצדק". השבוע אמרו לנו בשופרסל לגבי ההתייקרויות האחרונות כי הנושא נמצא בבחינה. גם רמי לוי, בעלי הרשת שקרויה על שמו, אמר כי "לא נעלה מחירים עד אחרי החגים". כלומר, המחירונים החדשים והגבוהים יותר שציינו כאן ייכנסו אצל לוי לתוקף רק אחרי החגים.

לכאורה, האמירות הללו אמורות להרגיע את הציבור שלא יהיה גל התייקרויות אדיר לפני החגים, אבל נראה שמוקדם מדי לשחרר אנחת רווחה. אם נסתכל קצת אחורה, נזכר שאפשר גם אחרת. למי ששכח, רק לפני 3 שנים ניהלו רשתות המזון הגדולות מלחמות חורמה בספקיות הגדולות. אז, ב-2015 כשנכנס חוק המזון לתוקף, השתנו כללי המשחק בין הספקיות לרשתות השיווק, לאחר שהחוק הכניס לתוך ההסכמים המסחריים את כלל ההטבות המסחריות שהיו נהוגות קודם לכן. כלומר, המחיר שבו הרשת קונה את המוצר מהספק מגלם בתוכו את כלל ההנחות, להוציא מבצעים.

ביולי באותה שנה הסירה רשת רמי לוי שיווק השקמה מוצרים של חברת יפאורה תבורי מהמדפים, ביניהם RC קולה, שישיות מים של מי עדן ועין-גדי וגם מוצרים של יקבי כרמל.

כמה ימים לאחר מכן, שופרסל, הרשת הגדולה בשוק המזון אז וגם היום, פתחה במלחמה חזיתית מול יוניליוור, כשאברכהן המנכ"ל הוריד מהמדפים מוצרים של ספקית מוצרי הצריכה החמישית בגודלה, ביניהם מוצרי מזון כמו בייגל בייגל, שוקולד ורד הגליל, מיונז, חטיפים וחומרי ניקוי. ההחלטה הזו התרחשה על רקע ויכוח מסחרי בין הצדדים בעקבות צמצום משמעותי של תקציבי המבצעים ברשת שופרסל. הסכסוך הזה נמשך חודשיים שלמים והגיע לשיאו כששופרסל תלתה מודעות שלא רק הסבירו על קיומו, אלא קראו מפורשות לצרכנים לרכוש מוצרים מקבילים של מותגים מתחרים.

סכסוך מתוקשר נוסף בין ספקית מזון לבין רשת מזון גדולה התרחש בין אושר עד לבין ענקית המזון אסם-נסטלה בתחילת 2017, כאשר הראשונה ויתרה על המוצרים הנמכרים ביותר שלה - חטיפים מלוחים, פסטה, פתיתים וקפה טייסטר צ'ויס. 

מה שוות האמירות של אברכהן ולוי? 

מי שהיה הכי נחרץ נגד העלאת מחירים ואמר בבירור שלא ישתף פעולה עם ייקור, הוא כאמור אברכהן. ואולם מאז שאמר את האמירות הברורות הללו, המציאות שבה הוא מתנהל השתנתה, במהלך שהגיע לשיאו לפני כשבועיים, כשיו"ר שופרסל, ישראל ברמן, התפטר רגע לפני שדירקטוריון החברה עמד להדיח אותו מתפקידו. למה כל זה קשור? כדי שמנכ"ל של רשת שיווק, אפילו אם היא הכי חזקה והכי גדולה בישראל, תוכל לצאת למאבק בספקיות המזון הגדולות - הוא צריך גיבוי ויציבות מהבית.

כך שלא ברור האם אברכהן, שהיה כה נחרץ רק לפני כמה שבועות, ינקוט את אותה הדרך גם היום, והאם הוא בכלל יכול לעשות זאת - או שאולי בעל הבית ירצה שהוא ייקר בעצמו את המוצרים כדי להגדיל את הרווח והדיבידנד. כך שאם נצרף למורכבות הזו את האמירות של רמי לוי על כך שאין בכוונתו להעלות מחירים עד אחרי החגים - הרי שממש לאחר מכן הסיפור יהיה אחרת לגמרי, וכולנו צריכים להתכונן לכך שבפעם הבאה שנגיע לסופר, הכסף שלנו יקנה הרבה פחות.