עליית מחירי הנפט הזניקה את רווחי בזן ב-33% ברבעון השני

הכנסותיה של החברה ברבעון קפצו ב-25% ל-1.7 מיליארד דולר, והיא נהנתה גם מצמצום ניכר בהוצאות המימון, שנחתכו ביותר מחצי • האנליסטים הגיבו בחיוב לתוצאות וכך גם מניית החברה, שהשלימה טיפוס של קרוב ל-15% בשנה ומשקפת לבזן שווי שוק של כ-5.5 מיליארד שקל

ישר בן מרדכי  / צילום: איל יצהר
ישר בן מרדכי / צילום: איל יצהר

עלייה במרווחי הזיקוק לצד עליית מחירי הנפט סייעו לחברת הזיקוק בזן  לסכם הבוקר (ה') את הרבעון השני של השנה במגמה חיובית, עם קפיצה של 33% ברווחיה שהגיעו ל-97 מיליון דולר. בשורה העליונה, ההכנסות הרבעוניות של בזן קפצו ב-25% ל-1.7 מיליארד דולר, ובדרך לשורת הרווח היא גם נהנתה מצמצום ניכר בהוצאות המימון שלה שנחתכו ביותר מחצי.

עיקר פעילותה של בזן, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, מתרכז בתעשיית זיקוק הנפט (בעיקר סולר ובנזין), ורווחיותה מושפעת ממרווח הזיקוק - ההפרש בין מחירם של מוצריה לבין מחירי חומרי הגלם שהיא רוכשת כדי לייצר אותם.

בסיכום רבעוני בזן מדווחת כי המחיר הממוצע של נפט גולמי (מסוג ברנט) עמד על כ-74 דולר לחבית - עלייה של כ-50% ביחס למחירו הממוצע ברבעון המקביל אשתקד שעמד על כ-50 דולר, ואת העלייה במחירי הנפט תולה החברה בעיקר בהסכמי אופ"ק (ארגון מדינות המייצאות נפט א'ל) להגבלת תפוקת הנפט והסנקציות על יצוא נפט איראני.

עוד מדווחת בזן על התחזקות מרווחי הזיקוק בסיכום רבעוני, כשהמרווח המנוטרל של החברה עלה ב-7% ל-7.8 דולר לחבית, לעומת 7.3 דולר לחבית ברבעון המקביל. 

תוצאות בזן
 תוצאות בזן

הרווח במחצית זינק ב-85%

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הכנסות בזן קפצו ב-30% ל-3.3 מיליארד דולר והרווח הנקי קפץ ב-85% ל-171 מיליון דולר, כשמרווח הזיקוק המנוטרל של החברה לחבית בתקופה זו עלה ביותר מ-6% ל-6.6 דולר.

בבזן ציינו כי ניצולת הזיקוק במהלך הרבעון הייתה גבוהה ועמדה על 95%, בהתחשב בתחילת טיפול תקופתי באחד ממתקני הזיקוק.

האנליסטים הגיבו בחיוב לתוצאות וכך גם מניית החברה, שהעליות בה עמדו בשעות הצהריים על כ-3%-4%, השלימו טיפוס שנתי של קרוב ל-15% ומשקפות לבזן שווי של כ-5.5 מיליארד שקל.

בלאומי שוקי הון ציינו כי "המספרים אכן חזקים, רבעון שמיצה את הסביבה העסקית", ובפסגות ציינו כי "על אף העלייה האחרונה במנייה, אנו עדיין סבורים כי היא אטרקטיבית".

עם העליות היום, מניית בזן השלימה טיפוס של כ-20% תוך כחודש, וזאת לאחר שבתחילת יולי עדכנה החברה על כניסתו של תקן חדש לתוקף, הקשור לתכולת גופרית בדלקי תדלוק ימי, ועשוי לשפר את מרווחיה.

עדכון זה מתייחס לתקן הצפוי להיכנס לתוקף בתחילת שנת 2020, ובבזן העריכו כי החברה "עשויה ליהנות משיפור במרווחים" עם תוספת "בטווח שבין אפס עד ארבעה דולרים לחבית", בעיקר בשנים הראשונות שלאחר כניסת התקן לתוקף, "נוכח יכולתה לייצר סולר בשיעורים גבוהים".

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בזן, אמר היום כי "היה לנו רבעון טוב, וכשבוחנים את המצב בימים אלה, אפשר לראות שמרווחי הזיקוק ממשיכים להתחזק. קיים ביקוש הולך וגובר למוצרי דלק, והיות והאספקה של מוצרים אלה כנראה מוגבלת גם מרווחי הסולר, גם מרווחי הבנזין ואפילו אלה של המזוט התחזקו בתקופה האחרונה. בהשפעת מדיניות השמיים הפתוחים, נוצר לנו גם מנוע צמיחה בכל הנוגע לצריכת דלק סילוני (דס"ל), שם יש צמיחה נמשכת".

עוד לגבי מנועי הצמיחה של בזן, ציין בן מרדכי כי "יש לנו בקנה תחנת כוח, בהיקף של 135 מגוואט, שלגביה קיבלנו רישיון מותנה ואנחנו מתחילים להתקדם עם השלבים הפרוצדורליים של קבלת היתרי בנייה. אנחנו צרכנים גדולים של חשמל, וייצורו אינו תנודתי כמו מרווחי הזיקוק, כך שתחנה זו צפויה להיות מנוע צמיחה של החברה בהמשך הדרך".

בעניין שינוי תקן הדלקים הימיים המוזכר העריך בן מרדכי כי את השפעותיו ככל הנראה יהיה אפשר לראות במחצית השנייה של שנת 2019.

החברה לישראל, המחזיקה היום בכ-33% ממניות בזן בשווי שעמד הבוקר על 1.8 מיליארד שקל, עדכנה בשבועות האחרונים על מו"מ שהיא מנהלת עם גוף פיננסי בינלאומי להתקשרות בהסכם לקנות ממנו אופציות רכישה (call) של עד 3.7% ממניות בזן, ששווי השוק שלהן עמד הבוקר על כ-200 מיליון שקל.