חקירת "קרטל ההסעות": המשטרה פשטה על משרדי יולזרי

החקירה עוסקת בחשד כי חברות ההסעות תיאמו הצעות במכרזים וחילקו את השוק מול רשויות מקומיות וחברות פרטיות במרכז הארץ • החשד מתייחס גם למכרזים "חיים" מהעת האחרונה

אוטובוס הסעות / צילום: Shutterstok
אוטובוס הסעות / צילום: Shutterstok

רשות ההגבלים פשטה אתמול (ד') על המשרדים של חברת יולזרי הסעות, אחת מחברות ההסעות הוותיקות והמוכרות בארץ, וכן על בתיהם של בעלי החברה ז'ק יוזלרי ויהודה יולזרי. זאת, במסגרת התרחבותה של חקירת "קרטל ההסעות", שבמסגרתה נעצרו לפני כחודשיים ארבעה מנהלי חברות הסעות בחשד לתיאום זכיות במכרזים מול רשויות מקומיות. מדובר בפשיטה שנערכה במסגרת מעבר של חקירת קרטל ההסעות לשלב ב', והתרחבות החשודים בה, לאחר שביוני השנה נערכו המעצרים בשלב א' של החקירה, שנוהלה נגד 14 חברות הסעות, בחשד לעריכת קרטל סביב מכרזים בהם זכו למתן שירותי הסעות לרשויות שונות בארץ. במשך חודשים ארוכים ניהלו חוקרי רשות ההגבלים העסקיים מעקבים והאזנות סתר, אספו חומרים וביצעו פעילות מודיעינית שהובילה תחילה למעצרם של ארבעה מבעלי ומנהלי החברות הללו, בהם אודי שאשא, מנכ"ל משותף ומבעלי השליטה בחברת "מסיעי שאשא", מחברות ההסעות הגדולות בארץ; וכן רונן חיראק, מנהל בחברת רון גל הסעות וערן וירון פרץ, מנהלים בחברת מטילי ירון בר.

החקירה עוסקת בחשד, כי חברות ההסעות תיאמו הצעות במכרזים וחילקו את השוק מול רשויות מקומיות במרכז וחברות פרטיות, ובמילים אחרות: החברות חשודות בעריכת קרטל שתיאם את הצעות המחיר במכרזים, כלל הסכמות שלא להתחרות וחילק את השוק בין היתר מול רשויות מקומיות.

מכרזים "חיים"

על-פי החשד, מלבד חברת מסיעי שאשא, לקחו חלק בקרטל החברות מוני סיטון; מטיילי ירון בר; מחלב גדי שירותי הסעות; רון גל הסעות; אלתי הסעים; שירן נסיעות (נתניה); אמצע הדרך הסעות; המוביל הדרומי צביקה 1990; עובדיה הסעות; מסיעי עמק איילון; הסעות אלעד לעד; מאיה תור; ומטיילי נהורה. כעת הצטרפו אל החשודים גם גורמים בחברת יוזלרי, ששמם נאסר לפרסום בשלב זה.

החשד נגד החברות, חלק מבעליהן ומנהליהן, מתייחס להסדרים כובלים בנוגע למכרזים "חיים" מהעת האחרונה, מכרזים שהשירותים בהם ניתנים בימים אלה, ולא מכרזים מהעבר. מדובר בעסקאות של עשרות מיליוני שקלים, שהזכייה בהן תואמה מאחורי הקלעים.

הכנסות שוק ההסעות הפרטיות בישראל, הכולל את כל ההסעות המאורגנות שאינן בתחבורה ציבורית, מוערכות בכ-4.1 מיליארד שקל בשנת 2016.

השוק נחלק להסעות קבועות - הסעות תלמידים לבתי ספר, חיילים, מקומות עבודה - והסעות מזדמנות של תיירים, אירועים פרטיים וכדומה. ההתקשרות בין חברות ההסעות הפרטיות לבין הלקוחות מתבצעת לרוב בהליך מכרזי, כאשר זמן ההתקשרות הממוצע הינו לתקופה של 3-5 שנים, ואולם ישנם מכרזים שנחתמים גם ל-10 שנים. כ-85% מהנסיעות הקבועות, מקורן בזכייה במכרזים פומביים.

בשוק ישנם מספר שחקנים דומיננטיים, ובהם בון טור, אגד היסעים, שאשא, מובילי הורדים, מאיה תור ועוד.

הרשות מייחסת לחשודים בקרטל ההסעות עבירות של עריכת הסדר כובל, קבלת דבר במרמה ועבירות הלבנת הון. עם המעצרים שבוצעו ביום שני בשבוע שעבר, נתפסו גם רכוש ונכסים של חלק מן החשודים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, מתוך כוונה לחלט אותם במידה ויוגשו אישומים בפרשה ותהיינה הרשעות.

החשודה הדומיננטית בפרשת קרטל ההסעות היא חברת מסיעי שאשא, שהנה אחת השחקניות המרכזיות בשוק, ומנכ"לה אודי שאשא נעצר בסבב א' ושוחרר בהמשך למעצר בית שהסתיים תוך ימים ספורים. כעת הצטרפה אל רשימת החשודים המרכזיים גם חברת יולזרי, שנוסדה בשנת 1964 ופועלת מאז בתחום ההיסעים, וכן בעליה.