נתניהו ביטל את הנסיעה, וקולומביה הכירה במדינה הפלסטינית

משרד החוץ הקולומביאני פרסם בטוויטר הודעה המכירה במדינה הפלסטינית • השר לפיתוח אזורי, צחי הנגבי, נכח בהשבעת הנשיא החדש במקום ראש הממשלה נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

אתמול בלילה (ד'), פחות מ-24 שעות אחרי טקס השבעת נשיא קולומביה החדש אוון דוקה, פרסם משרד החוץ הקולומביאני הודעה שממשלת קולומביה מכירה במדינה הפלסטינית, אולם לא ברור אם מדובר בהחלטה של הנשיא הקודם, חואן מנואל סנטוס, שהושארה "בירושה" לנשיא החדש או שזו החלטה שגם הממשל החדש מסכים לה.

הדבר הוסתר מישראל וזאת על אף שנתניהו שמר על קשר חם עם נשיא קולומביה סנטוס והתכוון להגיע לקולומביה - לביקור שני בתוך 11 חודשים - לטקס השבעת הנשיא החדש אוון דוקה. 

ממשרד החוץ הישראלי נמסר ל"גלובס" שהנושא נמצא בבירור.

כאמור, נתניהו, המשמש גם כשר החוץ, תכנן לטוס לקולומביה במיוחד כדי להשתתף בטקס, אך הודיע לפני מספר ימים שהוא מבטל את נסיעתו לקולומביה בשל המצב המתוח בדרום הארץ. 

במהלך הביקור הקודם בקולומביה, בספטמבר 2017, פרסם נתניהו תמצית של הדברים שאמר במהלך הפגישה עם סנטוס. הוא החמיא לקשרים החמים בין המדינות, לשאיפה לפתח ולקדם את התיירות ההדדית, את קשרי החקלאות והטכנולוגיה ואף הדגיש את הצורך המשותף להיאבק בטרור: הקולומביאנים בטרור שהם חוו והישראלים בטרור האיסלאם הקיצוני הפוגע בכל העולם.

במקום נתניהו המריא השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, וייצג את המדינה בטקס השבעת הנשיא. הנגבי צייץ: "מייצג את ראש הממשלה בהשבעת נשיא קולומביה. בהצלחה לנשיא היוצא סנטוס ולנשיא הנכנס דוקה, ידידי אמת לישראל!" תוך שגולשים ברשתות מעירים לשר הנגבי, שהוא אמור לייצג את המדינה ולא את נתניהו באופן אישי.

עוד ציין הנגבי שהוא נפגש שם עם שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי, אחת מן הדמויות הפוליטיות המובילות בארה"ב את ההגנה המוחלטת על מדינת ישראל.

לפי הודעה שפורסמה בסוכנות ידיעות פלסטינית, ההחלטה למסור מכתב הכרה במדינה הפלסטינית לידיו של שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מליקי התקבלה על ידי הנשיא היוצא סנטוס והצעד אושרר על ידי הנשיא הנכנס דוקה. קולומביה היא המדינה היחידה בדרום אמריקה שעדיין לא הכירה בפלסטין, לפי ההודעה.

אולם סגנית הנשיא הנוכחית, מריה לוסיה רמירז צייצה אתמול בטוויטר: "הנשיא סנטוס הפר את הבטחתו לישראל שלא להכיר בפלסטין ובנושא רגיש כמו ישראל-פלסטין הוא דילג על המוסדות החוקתיים. ההחלטה תיבחן מחדש".