פריגו יוצאת מתחום תרופות המרשם שנחלש ברבעון השני

כבר לפני כשנתיים, כשקרן הגידור האקטיביסטית סטארבורד הפכה לבעלת מניות בפריגו, היא קראה לחברה למכור את הפעילות בתחום • ברבעון השני עקפה פריגו את תחזיות הרווח, אבל הורידה את התחזית השנתית • תחום תרופות המרשם (Rx) הגנריות הציג רבעון חלש

מפעל פריגו בירוחם / צילום: רויטרס
מפעל פריגו בירוחם / צילום: רויטרס

המנכ"ל החדש של פריגו  מתחיל לבצע שינויים אסטרטגיים בחברה. היום הודיעה חברת התרופות שבכוונתה לצאת מתחום תרופות המרשם (Rx) - תחום שבו היא מייצרת ומשווקת תרופות גנריות שנמכרות במרשם רופא.

כבר לפני כשנתיים, כשקרן הגידור האקטיביסטית סטארבורד הפכה לבעלת מניות בפריגו, היא קראה לחברה למכור את הפעילות בתחום תרופות המרשם. לקרן יש כיום מספר נציגים בדירקטוריון החברה, אשר קיבל כעת את ההחלטה.

יו"ר פריגו, רולף קלאסון, מסר שפעילויות החברה בתחום הצרכני ובתחום תרופות המרשם ממוצבות היטב, אך בכל אחת מהן דינמיקות שוק שונות וצרכים שונים. מנכ"ל החברה, אובה רורהוף, הוסיף שהפיצול יאפשר להנהלה להתמקד בתחום הפעילות המרכזי באופן שיסייע לצמיחה בטווח הארוך.

פריגו כפופה למגבלות מסוימות בנוגע להפרדת הפעילות בשל רכישת Elan מאירלנד בשנת 2013, אך המגבלות הללו יפוגו בדצמבר הקרוב והפיצול יושלם במחצית השנייה של 2019.

מניית פריגו נפלה במהלך יום המסחר בת"א. במקביל להודעה זו, פריגו הודיעה על הסכם רישוי שעליו חתמה עם חברת מרק, שנוגע לתרופה Nasonex שאמורה להפוך לתרופת OTC (תרופה שניתנת ללא מרשם).

התחזית: ירידה של 2% בהכנסות ו-5% ברווח לעומת 2017

נוסף על כך פרסמה פריגו את הדוחות לרבעון השני, בהם עקפה את תחזיות הרווח, אך הפחיתה את התחזית השנתית . ההכנסות היו כ-1.2 מיליארד דולר, ירידה של 4.3% ביחס לרבעון המקביל, והחברה עברה מהפסד לרווח נקי חשבונאי בסך 36 מיליון דולר. הרווח המתואם, בניכוי הוצאות חשבונאיות שונות, הסתכם בכ-139 מיליון דולר, ירידה של 3.2%.

תחום תרופות המרשם הציג רבעון חלש, עם הכנסות של 209 מיליון דולר ורווח תפעולי מתואם של 82 מיליון דולר, ירידה של 13.2% ו-26.5% בהתאמה, לעומת הרבעון המקביל. בחברה ציינו שמוצרים חדשים שהשיקה נמכרו ב-8 מיליון דולר ולא קיזזו ירידה של 35 מיליון דולר במכירת מוצרים קיימים, שנבעה משחיקת המחירים.

תחום הפעילות המרכזי - הבריאות לצרכן באמריקה, הניב הכנסות של 597 מיליון דולר, ירידה של 1.3%, ורווח תפעולי מתואם של 122 מיליון דולר, ירידה של 4.1%. בתחום הבריאות לצרכן מחוץ לאמריקה, ההכנסות והרווח התפעולי עלו.

פריגו מפחיתה את התחזית השנתית בעיקר בשל ציפיות מעודכנות משוק תרופות המרשם, והיא מצפה לרווח תפעולי מתואם של 548-578 מיליון דולר, רווח נקי מתואם של 4.75-4.95 דולר למניה (654-681 מיליון דולר), והכנסות של 4.8-4.9 מיליארד דולר. מדובר על ירידה של 19.5% ברווח התפעולי, ירידה של 7.6% ברווח הנקי למניה ושל 4% בהכנסות בהשוואה לתחזית הקודמת. לעומת 2017, התוצאות משקפות ירידה של כ-2% בהכנסות ושל כ-5% ברווח הנקי.

בשוק סקפטיים לגבי המכירה

בהקשר של מכירת עסקי ה-Rx, אמרה היום סבינה לוי, מנהלת מחלקת מחקר בלידר שוקי הון, כי בשוק ציפו להתבהרות הנושא. "מדברים על כך כבר תקופה, וסטארבורד טענה שזאת פעילות פחות סינרגטית שלוחצת על המניה, ועדיף שפריגו תהיה ממוקדת בתחום הצריכה. להבנתי, הנהלת פריגו לא חשבה שזה נכון מבחינה תזרימית, וגם כי יש סינרגיה - מוצר מרשם שיש לה יקל עליה בקיצור זמן ההגעה לשוק ה-OTC. כנראה שהחליטו שהסינרגיה לא מספיק משמעותית, כי שינוי סיווג תרופה לוקח זמן רב, ובטווח הקצר יש סיכון בגנריקה".

עם זאת, לוי סבורה שהשוק זהיר בנוגע לדיווח משום שמדובר על מכירה אפשרית של התחום זה שנתיים, "וסביר שאם היו מגיעות הצעות אטרקטיביות כבר הייתה עסקה. דווקא עכשיו, אחרי רבעון חלש פריגו מעמידה את התחום למכירה, אז יש תהיות איזה מחיר היא יכולה לקבל".

לוי מעריכה שברמות המחירים הנוכחיות בגנריקה, מכפיל הרווח בעסקה יהיה 8-10, כך שהיקפה הכללי יגיע להערכתה ל-2-3 מיליארד דולר. "במידה שיצליחו לבצע עסקה במחיר הגיוני, זה יגביר את הגמישות הפיננסית ויאפשר לפריגו להגדיל את הדיבידנד או לבצע רכישות, וזה יטיב עם פריגו. אבל כרגע השוק רואה תוצאות רבעוניות לא טובות, תחזית נמוכה, ואי ודאות על מחיר עסקת הגנריקה", היא מסכמת.