השגריר הבא בהודו במינוי אישי של רה"מ: ד"ר רון מלכא

המינוי של ד"ר מלכא יחויב את אישור ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה • מלכא מגיע לתפקיד ללא רקע בהסברה או דיפלומטיה, אך עם רקע כלכלי בעיקר בתחום הבנקאות ושוק ההון והינו דיקן ביה"ס לבנקאות ושוק ההון במרכז האקדמי למשפט ולעסקים

נתניהו בהודו / צילום: אבי אוחיון לע"מ
נתניהו בהודו / צילום: אבי אוחיון לע"מ

ד"ר רון מלכא הוא המינוי האישי של ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו לתפקיד שגריר ישראל הבא בהודו. דניאל כרמון, שגריר ישראל בהודו מאז 2014 סיים את תפקידו לאחרונה.

לשר החוץ או ראש הממשלה מוקנית הזכות למנות עד 11 מינויים פוליטיים/אישיים לתפקידי שגריר ברחבי העולם. בין השאר שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר, הקונסול הכללי בניו יורק דני דיין, שגריר ישראל לאו"ם דני דנון ושגריר ישראל בברזיל יוסי שלי, הם מינויים אישים של נתניהו. גם ליברמן, כאשר היה שר שלח מקורביו למינויים פוליטיים, בין השאר את דורית גולדנר כשגרירת ישראל ברוסיה ועוד.

המינוי של ד"ר מלכא יחויב את אישור ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה.

מלכא, לשעבר ממלא מקום יו"ר דירקטוריון הבורסה ודירקטור חיצוני, הוא בעל ד"ר לכלכלה מאוניברסיטת בר-אילן, דיקן ביה"ס לבנקאות ושוק ההון במרכז האקדמי למשפט ולעסקים. הוא שירת בצה"ל במשך 25 שנה עד לדרגת אלוף משנה ביחידת הייעוץ הכספי לרמטכ"ל. ככל הידוע מלכא אינו קשור לנתניהו מתוך הליכוד ואין להם קשרים אישיים חבריים ובכל זאת הוא אמור להיות המינוי הפוליטי האישי של נתניהו לאחד היעדים החשובים ביותר לראש הממשלה.

מערכת היחסים בין ישראל להודו התהדקה מאוד בשנים האחרונות. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הגיע לביקור ראשון אי פעם של ראש הממשלה הודי בישראל ביולי 2017. חצי שנה לאחר מכן, בינואר 2018, יצא נתניהו לביקור גומלין. בין המנהיגים נרשמה ידידות אישית, והתמונות ההיסטוריות שפורסמו לאחר הטקסים והאירועים בין ראשי המדינות העידו על חיזוק הקשר באורח חסר תקדים.

ברקע, בין ישראל להודו מתקיים סחר באמצעי לחימה וגם אחרי ביטול עסקת רפאל של מכירת טילים נגד טנקים בשווי של חצי מיליארד דולר, היחסים בין הצבאות וכוחות הביטחון חזקים.

לפי דו"ח של מכון היצוא הישראלים, היקף הסחר בין ישראל והודו, ללא יצוא יהלומים עמד בשנת 2017 על 1.86 מיליארד דולרים ובשנת ב 2016 על 1.95 מיליארד דולרים. הודו מוגדרת כאחד היעדים החשובים ביותר של הייצוא הישראלי.

מלכא מגיע לתפקיד ללא רקע בהסברה או דיפלומטיה, אך עם רקע כלכלי בעיקר בתחום הבנקאות ושוק ההון.

יותר מוקדם היום פורסם בערוץ 7 (INN) שנתניהו החליט לאחרונה לאשר לדני דנון את בקשתו ולהאריך לו את השהות בתפקיד שגריר ישראל באו"ם עד לפברואר 2019.