גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה טסלה רוצה להימחק מהבורסה ולמה לא זה יקל עליה

התוכנית לרכישת מניות טסלה מהציבור שעליה הצהיר אילון מאסק עשויה להיות הצעד הראשון דווקא בדרך לאיבוד עצמאותה העסקית: בטווח המיידי חרב הדוח הרבעוני אולי תוסר, אך אין לפסול אפשרות שהתחרות הגוברת בתחום תביא לבסוף להפיכת טסלה לחלק מקבוצת השקעות מאסיה

אלון מאסק/ צילום:ג'ו סקיפר, רויטרס
אלון מאסק/ צילום:ג'ו סקיפר, רויטרס

בסוף החודש שעבר, כשבוע לפני הציוץ הדרמטי של אלון מאסק מאמש על הכוונה להפוך את טסלה  לחברה פרטית (ראו בהמשך), השיקה טסלה באתר האינטרנט שלה סדרה מוגבלת של כמה מאות גלשני גלים ממותגים במחיר של כ-1,500 דולר ליחידה. גלשנים בהחלט נאים, צבעוניים ואיכותיים אבל, עדיין, גלשנים. בלי הנעה חשמלית, בלי תאים סולריים ובלי חיבור לאינטרנט. כל הגלשנים שהוצעו נמכרו כבר בחמש הדקות הראשונות לפתיחת המכירה תוך שהם מותירים עשרות אלפי מבקשים מאוכזבים. שעות לאחר מכן כבר נמכרו חלק מהגלשנים הללו ב-eBAY, במחיר שנע סביב ה-5,000 דולר.

זו הייתה רק עוד דוגמה ליחסי הציבור וליכולת השיווק האולטימטיבית של טסלה ולפולחן ההערצה בנוסח "רוקסטאר", שנבנה סביב אלון מאסק, מייסד החברה. מאסק הצליח לספק לדור חדש של לקוחות רכב ומשקיעים ריגושים וחלומות אופטימיים על רכב עתיד חשמלי ואוטונומי, אנרגיה ירוקה ומסע לכוכבים רחוקים. והמעריצים המכורים, כך נראה, מוכנים לסלוח לו על כל משובה ומעידה.

לוח הזמנים לייצור ומסירות הדגם המשפחתי האסטרטגי של החברה (טסלה 3) נדחה בחודשים רבים? "אלה רק חבלי ילדות". מאסק מעליב אישית אנליסטים שבאו לסקר את הצגת הדו"חות הרבעוניים? "הגיע הזמן שמישהו ישים אותם במקומם", מגחכים הבלוגרים של החברה. טסלה שורפת כמעט מיליארד דולר ברבעון? "טוב, זה שיפור לעומת הרבעון המקביל", מתנחמים המשקיעים ושולחים את שער המנייה אל-על תוך שהם מעניקים לחברה שווי גבוה יותר משל יצרניות רכב ממוסדות ורווחיות כמו ב.מ.וו.

אבל, כמו שאומר הפתגם הידוע, יש גבול לכל תעלול ואפילו להטוטן מיומן כמו מאסק יכול לנפח בועות ולהקפיץ כדורים רק עד גבול מסוים. נכון להיום, טסלה היא חברת רכב במצוקה ויש לכך אינדיקציות ברורות. על רקע אולי יש לראות את הציוץ של מאסק בטוויטר אתמול בערב,  לפיו הוא שוקל להוציא את טסלה מהמסחר בבורסת נאסד"ק על ידי הצעה לבעלי המניות למכור אותן לפי שווי של 420 דולר למניה - כ20% מעל שווי השוק שלה. בעקבות ההודעה זינקה המניה ונסגרה אתמול בעלייה של 11% (מ-367 דולר לפני ההודעה ל-378 אחריה).

מניית טסלה

בהודעה לעובדי טסלה בעניין הפיכת החברה לפרטית כתב מאסק שהחלטה סופית טרם התקבלה, אך ההיגיון שמאחורי הצעדים האלו הוא "רצון לייצר סביבת פעילות אידיאלית לטסלה". לטענתו, כחברה ציבורית טסלה כפופה להוראות שעשויות להפריע לפעילות השוטפת של החברה וכן לדיווח רבעוני שעשוי להכניס ללחץ את הנהלת החברה. 

ובחזרה למצוקות של טסלה: אנחנו לא מדברים רק על הפיאסקו של השקת הטסלה 3 ועל העלויות האדירות, שהתלוו אליהן. ולא רק על הקיצוצים המסיביים בכוח האדם או הדרישה, המוזרה, של טסלה מהספקים שלה להחזיר לה חלק מהתשלומים שקיבלו ממנה.

הבעיה העיקרית של טסלה כיום היא, שהחברה הולכת ומאבדת את יתרון הראשוניות והחדשנות ועימו גם את ה"אדג'" התחרותי. המכוניות החשמליות פורצות הדרך של טסלה הקדימו את זמנן ויצרו בן לילה שוק ייחודי יוקרתי, שלתעשייה הממוסדת לא היה לו מענה במשך שנים רבות. אבל כיום היצרנים הוותיקים סוגרים את הפער מכל הכיוונים תוך שהם נהנים מיתרון רציני לגודל ומעלויות נמוכות דרמטית.

בחודש הבא, למשל, מתכוונת אאודי להשיק את ליין רכבי הפאר החשמליים שלה, שמכוונן היישר אל לקוחות טסלה. אאודי נהנית משרשרת ייצור, בקרת איכות ו"גב" הפצה ואספקה של יצרן רכב גלובלי והמכוניות יציעו ביצועים טובים לא פחות במחיר נמוך יותר משמעותית. לא בכדי ההשקה העולמית שלהן תיערך בקליפורניה, המגרש הביתי של טסלה. יגואר כבר נמצאת על המסלול הזה וכך גם מרצדס וב.מ.וו. ולא נשכח יצרנים סינים עולים, דוגמת NIO, שנהנים ממקורות מימון נרחבים, מנגישות לסוללות מתוחכמות וזולות יחסית (הסוללה היא אחד מרכיבי העלות המרכזיים ברכב חשמלי) ובעיקר מיכולת לייצר בזול מאוד.

טסלה זיהתה באיחור את הפוטנציאל/איום של השוק הסיני בתחום הרכב החשמלי ומנסה לסגור כיום את הפער באמצעות מפעל סיני ענק. אלא שאף אחד לא מחכה לה בסין עם זרי שושנים ומלחמת הסחר שמתפתחת בין ארצות הברית לסין בוודאי לא מסייעת. יתר על כן, פתיחת המפעל העתידי בסין מותחת עוד יותר את המשאבים המוגבלים שלה.

דגם ה-S המרכזי כבר חוגג שש שנים מהולדתו, עם הרבה שדרוג אלקטרוני אך ללא שינוי הנדסי משמעותי; לטסלה חסר כיום SUV חשמלי במחיר נגיש, כמו אלה שהסינים מתכוונים להתחיל לייצא למערב בשנה הבאה; אין לה רכב עירוני חשמלי - רבים מעריכים שזה העתיד של הז'אנר בעולם - וככל שהזמן חולף מצטרפים עוד ועוד מתחרים לשוק ה"400 קילומטר". כלומר כלי רכב עם טווח נסיעה של 400 קילומטר פלוס בין טעינות, שנחשב כיום למעין רף פסיכולוגי מינימלי לכניסת לקוחות חדשים לשוק הרכב החשמלי.

מנגד, לא היינו מזלזלים ביכולת של מאסק וטסלה לשלוף שפנים חדשים מהכובע. רק בשבוע שעבר הפתיעה טסלה כשהודיעה על פיתוח עצמי וחשאי של "מעבד על" לנהיגה אוטונומית, שיהיה חזק בסדרי גודל יותר מכל מה שקיים בשוק ויהיה זמין לשדרוג כבר בשנה הבאה (ראו טור הרכב של "גלובס" מיום ג'). בהנחה שהמעבד אכן יציג את הביצועים המוצהרים, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית, שכשלעצמה עשויה להיות מתומחרת במיליארדים.

האם המעבר של טסלה לסטטוס של חברה פרטית ועצמאית יסייע לה להתגבר על המכשולים האובייקטיביים הללו? תרשו לנו להביע ספק. אבל אסור לשכוח שטסלה ומאסק הם עדיין מותגי-על שקורצים למשקיעים בעלי כיסים גדולים וללקוחות רבים ברחבי העולם. לפיכך לא היינו פוסלים את האפשרות שההתפתחויות האחרונות מסמלות תחילת המעבר של טסלה ממעמד של חברה מרדנית ופורצת דרך לעוד "גביע" מהודר, יקר, ואולי גם רווחי, בארון הגביעים של קבוצת השקעות ענקית מאסיה או מהמזרח התיכון שתרכוש אותה. 

דרמה פיננסית או עוד יום בקרקס הביזאר

אלו שמהמרים על חברת טסלה ואלו שמהמרים נגדה יכולים להסכים על דבר אחד: למנכ"ל אילון מאסק יש יכולת להפוך חזון סוריאליסטי למשהו שגרתי.

אתמול נכתב עוד פרק כזה בהיסטוריה של יצרנית המכוניות החשמלית: מאסק הודיע בטוויטר שהוא "שוקל" להפוך את טסלה הבורסאית לחברה פרטית בקנייה של 420 דולר למניה, ויש לו את המימון לעשות את זה. המניה עלתה בתגובה ב-11% וכמעט חזרה לשיא שלה.

אבל מה שנראה כמו חדשות טובות לבעלי המניות מגיע עם המון שאלות ללא תשובה. העסקה הזו תהיה כפולה מהגודל של עסקת ה-buyout (קניית מניות מהציבור) הגדולה ביותר בהיסטוריה, שהסתיימה בפשיטת רגל. וטסלה היא בדיוק ההיפך מהחברה שחברות שמתמחות ב- buyout מחפשות: היא שורפת מזומנים ולא מייצרת אותם, וכבר שקועה בחובות גדולים. אם מאסק לא ארגן את המימון שהוא טוען שהוא ארגן, אפשר יהיה להאשים אותו בניסיון להריץ את המניה כדי להתנקם בסוחרי השורט הרבים שמתעבים את המניה. טסלה לא השיבה לשאלות לגבי אופי המימון שמאסק טוען שהשיג.

מאסק כתב בפוסט שלו שקניית המניות מהציבור נחוצה כדי לצאת מהשווקים הציבוריים, שכופים על החברה חשיבה קצרת טווח. הטענה הזו גובלת בביזאר: טסלה נהנתה במידה אדירה מהשווקים ציבוריים, שהעניקו לה תמחור אדיר שאפשר לה לגייס סכומי כסף גדולים. ואותם משקיעים מהציבור גם מוכנים לבלוע כמה שנים של הפסדים תפעול.

הציוץ של מאסק אתמול עשוי להיות ההתחלה של אחת הדרמות הפיננסיות הגדולות ביותר בהיסטוריה. אבל בהתחשב בהיסטוריה רצופת הדרמות של טסלה, אל תהיו מופתעים אם הדרמה תהפוך לעוד יום מוזר בהיסטוריה של חברת המכוניות הכי משוגעת בעולם. 

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו''ל / צילום: Shutterstock

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל

אנו עומדים בקצה מכתש, צופים בשמש זורחת מעל הר, מבקרים ביערות הגשם, צופים בגלים המתנפצים - ומשהו עמוק מתרחש בקרבנו ● ואז אנחנו חוזרים הביתה, לשגרה, והכול מתפוגג ● אבל זה לא חייב להיות ככה ● ארבעה דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הניצוץ

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"