התפרצות הר הגעש בהוואי פגעה ברווחי אורמת ברבעון השני

חברת האנרגיה הגיאותרמית עברה להפסד ברבעון בעקבות הוצאות מסים • תחנת הכוח של החברה בהוואי מושבתת כבר שלושה חודשים

יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר
יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר

השבתת תחנת הכוח של אורמת   בהוואי נותנת את אותותיה בדוחות הרבעון השני של החברה, שפורסמו אתמול (ג') לאחר סיום המסחר בניו יורק. הכנסות החברה אמנם לא נפגעו משמעותית וההכנסות ממגזר החשמל אף עלו למרות ההשבתה, אך הרווחיות הגולמית הושפעה לרעה.

במקביל, הוצאת מס שאינה במזומן העבירה את החברה להפסד, כשההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-343 אלף דולר, שהם סנט אחד למניה. בנטרול הוצאות אלה וסעיפים חשבונאיים אחרים, אורמת הייתה מציגה רווח נקי של 16.6 מיליון דולר שהם כ-32 סנט למניה.

אורמת העוסקת בתחום האנרגיה הגיאותרמית, פעילה בשני מגזרים: החשמל, הרווחי יותר עבורה, בו היא מחזיקה בבעלות על תחנות כוח שהיא בונה; והמוצרים, בו היא מקימה תחנות כוח עבור צדדים שלישיים. במקביל יש לה פעילות נוספת שנמצאת עדיין בחיתוליה, בתחום אגירת האנרגיה. כזכור, לפני כשלושה חודשים הושבתה תחנת הכוח Puna של אורמת בהוואי בעקבות התפרצות הר געש סמוך, ועד כה אין צפי ללוח זמנים לפתרון הבעיה ואורמת נמצאת במגעים עם חברות הביטוח לקבלת החזרים על הנזקים שנגרמו לה.

תוצאות הרבעון של אורמת
 תוצאות הרבעון של אורמת

ברבעון השני, למרות הפגיעה מכיוון Puna, הכנסות מגזר החשמל צמחו ביחס לרבעון המקביל ב-10.2% ל-122 מיליון דולר, בין היתר בזכות רכישת US Geothermal שהושלמה בתחילת השנה. הכנסות מגזר המוצרים ירדו ב-18.7% ל-54.9 מיליון דולר. מתחילת השנה, הכנסות מגזר החשמל הסתכמו בכ-255 מיליון דולר, עלייה של 12.4% בהשוואה למחצית הראשונה של 2017, והכנסות מגזר המוצרים ירדו ב-26.9% לכ-104 מיליון דולר. ההכנסות מתחום אגירת האנרגיה צמחו בתקופה זו מרמה של 881 אלף דולר ל-4.1 מיליון דולר.

ברבעון השני אורמת עברה כאמור להפסד של 343 אלף דולר המיוחס לבעלי המניות, לעומת רווח נקי של 8.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. במחצית הראשונה הסתכם הרווח ב-69.2 מיליון דולר, גידול של 57.8%, בין היתר בזכות הטבת מס בה הכירה החברה ברבעון הקודם.

כדי להבין טוב יותר את מצב הפעילות של אורמת ניתן להסתכל על ה-EBITDA שמנטרל את הטבות והוצאות המס של הרבעונים האחרונים. ברבעון השני ה- EBITDA הסתכם ב-80.8 מיליון דולר, ירידה של 8.3% ביחס לרבעון המקביל, ובמחצית הראשונה הסכום הגיע ל-179 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה.

אורמת מעדכנת כעת את התחזית השנתית שלה ומצפה להכנסות נמוכות יותר ממגזר החשמל, אך גבוהות יותר ממגזר המוצרים.

בסך הכול תסתיים השנה עם הכנסות של 698-722 מיליון דולר, ירידה בהשוואה לתחזית הקודמת שהייתה ל-711-735 מיליון דולר. הכנסות מגזר החשמל יסתכמו ב-500-510 מיליון דולר, לעומת 523-533 מיליון דולר שצפו בחברה קודם, וזאת בשל העיכובים בהוואי ובשל העובדה שכללי החשבונאות אינם מאפשרים לחברה לכלול את תשלומי הביטוח כהכנסות. ההכנסות ממגזר המוצרים יגיעו ל-190-200 מיליון דולר, עלייה של 10 מיליון דולר בהשוואה לתחזית הקודמת.

למרות הירידה בתחזית ההכנסות, אורמת מעלה מעט את תחזית ה-EBITDA המתואם השנתית לטווח של 370-380 מיליון דולר, לעומת 368-378 מיליון דולר קודם. זאת בהנחה כי עד סוף השנה תביעת הביטוח בגין הפסדי ההכנסות בתחנת פונה תגיע לכדי פתרון. אם לא יקרה כך, צפויה השפעה שלילית בהיקף של כ- 20 מיליון דולר על ה- EBITDA המתואם.

"ברבעון השני הצגנו צמיחה של 10.2% בהכנסות מגזר החשמל וגידול של 7.7% בהיקף ייצור החשמל, על אף ההשפעה המשמעותית של השבתת תחנת פונה בעקבות ההתפרצות של הר הגעש Kīlauea, המהווה עדות לחוזק של מגזר החשמל", אמר מנכ"ל אורמת, יצחק אנג'ל. "הצמיחה שהצגנו ב-12 החודשים האחרונים נבעה מצמיחה אורגנית ומרכישות צמצמה את השפעת ההשבתה בפונה ואפשרה לנו להגדיל את הכנסות המגזר ולשמור על רמה יציבה של סך ההכנסות בהשוואה לרבעון המקביל וכן לפצות על הירידה הצפויה בהכנסות ממגזר המוצרים.

ההשבתה של פונה ברבעון ופעילויות התחזוקה המתוכננות שביצענו בתחנות הכוח של USG השפיעו על הרווחיות ברבעון. יחד עם זאת, על אף השבתה זו ופעילויות התחזוקה המתוכננות ובהנחה כי נקבל את תשלומי הביטוח הקשורים לאובדן הרווחים מתחנת פונה עד סוף השנה, אנו צופים כי הרווחיות במגזר החשמל בשנה כולה תהיה דומה לרווחיות המגזר אשתקד".

אורמת נסחרת בניו יורק ובתל אביב בשווי 2.6 מיליארד דולר אחרי ירידה של 8.3% במניה בשנה האחרונה. בעלת המניות הגדולה בחברה היא ORIX היפנית שרכשה בשנה שעברה את מניות קרן פימי ומשפחת מייסדי החברה, ברוניצקי.