מבקר המדינה בודק את תהליך המינויים בתאגיד "כאן"

ביום ראשון האחרון ביקרו אנשי מבקר המדינה במשרדי תאגיד השידור וביקשו תשובות על תהליכי גיוס כוח-האדם • הפגישה נקבעה כבר לפני שבועיים - בין היתר בשל פרסומים בתקשורת שהאירו את התנהלות התאגיד באור לא מחמיא

מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

תאגיד השידור הציבורי "כאן" ממשיך להתמודד עם הצורך לחשוף את האופן בו מתקבלות בו ההחלטות הניהוליות בכל הקשור למינויים וכוח-אדם: ל"גלובס" נודע כי ביום ראשון האחרון ביקרו אנשי מבקר המדינה במשרדי התאגיד וביקשו תשובות על תהליכי גיוס כוח-האדם.

בצירוף מקרים, הביקור נערך 3 ימים לאחר שהתפרסם התחקיר של גידי וייץ והיילו גלזר על רשימות בהם קוטלגו עובדי רשות השידור בדרכם להתקבל כעובדים בתאגיד ולסוגיות הקשורות במינהל תקין ובחשש למכרזים תפורים, אך לא הוא היה הסיבה לביקור. ל"גלובס" נודע כי הפגישה נקבעה כבר לפני שבועיים - בין היתר בשל פרסומים בתקשורת שהאירו את ההתנהלות בתאגיד באור לא מחמיא.

כזכור, לפני מספר חודשים התפרסמה ב"גלובס" כתבת תחקיר של יונתן כיתאין, ובה טענות על ניהול בעייתי של מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, פיטורים שנעשים מתוך גחמות, אווירת פחד במסדרונות ופיקוח לוקה בחסר של מועצת התאגיד.

בהזדמנויות אחרות הוטחה ביקורת על התאגיד בגלל עזיבות תכופות של עובדים - לרבות בדרגים הגבוהים; האשמות על מכרזים עם תוצאות תמוהות - למשל המכרז לבחירת סמנכ"ל טלוויזיה, שבו התמודד בין היתר יונה ויזנטל שניהל בעבר את רשות השידור, ובכל זאת בתאגיד לא איישו עד היום את התפקיד.

התקשורת גם עסקה בתפקודה של סמנכ"לית משאבי האנוש בתאגיד, קרן הראל-הררי, שהחלה כמחליפה זמנית של הסמנכ"לית הראשונה, ומונתה אחרי מספר חודשים לתפקיד באופן קבוע, לאחר שנבחרה באמצעות מכרז שבו הונמכו תנאי הסף לעומת התנאים שנדרשו במכרז הראשון לתפקיד. על תפקודה של הראל-הררי נמתחה ביקורת קשה, שאף נבדקה על-ידי מבקרת הפנים של התאגיד. בסופו של דבר היא פרשה, אך הפרשה עוררה הד תקשורתי לא מבוטל.

נראה כי גם במשרד המבקר וגם במועצת תאגיד השידור מודעים מזה תקופה לקולות המבקרים. במועצת התאגיד החליטו על בדיקה מסוימת רק לאחר שבסוף השבוע האחרון התפוצצה באופן אישי מאוד פרשת הרשימות והקטלוג. הפרסום של שמות האנשים, לצד התיוג שהוצמד להם על-ידי אנשי התאגיד, עורר סערה רגשית גדולה שהביאה לשורה של צעדים, ביניהם התפרצות העובדים לישיבת המועצה. הרעש שכנע כנראה את חברי המועצה כי הגיעה העת ליצור לפחות מראית-עין של בדיקה. נראה כי אצל מבקר המדינה חיכו קצת פחות. 

ממשרד מבקר המדינה יוסף שפירא נמסר בתגובה: "אכן, משרד מבקר המדינה נמצא בשבועות האחרונים במהלכה של בדיקה לגבי היבטי מינהל וכוח-אדם בתאגיד השידור הציבורי. הבדיקה מתקיימת על-פי תוכנית העבודה שגובשה במשרד מבקר המדינה, בלי כל קשר לתלונות כלשהן. מדרך הטבע שבמסגרת בדיקה מגיעים צוותי הביקורת לגופים המבוקרים". 

מתאגיד השידור נמסר בתגובה: "מדובר בבדיקות סטנדרטיות שהחלו בהקמה. כגוף ציבורי אנו בקשר מול משרד מבקר המדינה מזה כשנה וחצי. תהליך הבדיקה אינו תוצאה של תלונה כזו או אחרת, ועיתוי הביקור נקבע מבעוד מועד".