מזרחי סירב לשלם 342 מ' ד' לאמריקאים להעלמת עבירות המס

בצעד חריג דוחה הבנק את הצעת משרד המשפטים האמריקאי לסגור חקירה שעוסקת בסיוע להעלמות מס ללקוחות זרים בתמורה לתשלום קנס, שגבוה משמעותית מזה שקיבל בנק לאומי

מנכ"ל מזרחי טפחות, אלדד פרשר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל מזרחי טפחות, אלדד פרשר / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי טפחות מסרב למשרד המשפטים האמריקאי. אמש (ג') הודיע הבנק בניהול של אלדד פרשר כי קיבל הצעה להסדר ממשרד המשפטים בארה"ב בנושא החקירה בסיוע להעלמות מס ללקוחות זרים. משרד המשפטים האמריקאי הציע לבנק לסיים את החקירה בתמורה לקנס של 342 מיליון דולר, אולם בצעד שנחשב נדיר לאור חששות הבנקים מהרגולטור האמריקאי, מזרחי טפחות  החליט לדחות את ההצעה לשלם קנס גבוה.

נציין כי ההצעה שקיבלו בבנק מזרחי טפחות מהרגולטור האמריקאי היא גבוהה למדי. לשם השוואה - בנק לאומי, שבו היקף הפעילות של הלקוחות האמריקאים היה גבוה משמעותית ממזרחי טפחות, שילם קנס של 180 מיליון דולר בלבד למשרד המשפטים האמריקאי (וכן קנס של 120 מיליון דולר לרגולטור הפיננסי של מדינת ניו-יורק, אשר למזרחי טפחות אין חשיפה מולו).

"מכתבו של נציג משרד המשפטים האמריקאי נקב בסכום ללא על פירוט או עקרונות תחשיב המבססים סכום זה. למכתב הנ"ל גם צורפה טיוטת מסמך עובדתי שיכולה לשמש בסיס להסדר אפשרי, אם כי טיוטת ההסדר עצמה לא הועברה, וזאת תוך הבעה לקיום משא-ומתן במטרה להגיע להסדר מוסכם בהקדם", נכתב בהודעת הבנק.

עוד כותבים במזרחי טפחות כי דירקטוריון הבנק הנחה את עורכי דינו האמריקאי להודיע לאלתר למשרד המשפטים האמריקאי כי ההצעה אינה מקובלת על הבנק, וכי "כל חישוב סביר המבוסס על התנהגות הנטענת כלפי הבנק ועובדיו, כפי שתוארה על-ידי משרד המשפטים האמריקאי, יוביל לסכום נמוך משמעותית מאד מהסכום המדובר", כותבים במזרחי טפחות.

למרות הדחייה ייתכן כי מזרחי טפחות יצטרך לבצע הפרשה מסוימת בדוחותיו הקרובים לאור ההתפתחויות, והבנק מציין כי הוא בוחן זאת. עד כה הפריש מזרחי טפחות בגין הפרשה כ-45 מיליון דולר בלבד.

עוד נציין כי לדברי דניאל דהן, יו"ר ארגון העובדים בבנק, "החלטת דירקטוריון הבנק לדחות את הצעת הסדר התשלום שהגיש לו משרד המשפטים האמריקאי מטרידה אותי מאוד. עובדי הבנק לא עברו על שום איסור ולא העלימו או סייעו להעלמת מסים, כפי שנטען מחקירת רשויות המס בארה"ב. אבל עכשיו, בעקבות החלטת הדירקטוריון, אני חושש מאוד שמי שישלם את המחיר נהיה אנחנו.

"לכן, מי שנהנו מאותם פירות באושים וגרפו לכיסם מיליוני שקלים (הן כשכר והן כבונוסים שמנים וכבדים), הם אלה שצריכים לשלם את הקנס או לפחות את חלקו. זוהי החלטה שמעמידה לדעתי בסכנה גדולה את עתידו ואת שמו הטוב של בנק מזרחי טפחות ואסור היה לה להתקבל".