נעילה אדומה בבורסת תל אביב; מניית אורמת צנחה ב-8%

אחרי פתיחת שבוע חיובית, ננעלה היום הבורסה בת"א עם ירידה של 0.54% במדד ת"א 35 • מניות הבנקים מזרחי טפחות והפועלים צנחו ומדד הבנקים איבד כ-2% • המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום המסחר הרביעי בשבוע זה ננעל במגמה שלילית עם ירידות בשני המדדים המובילים. ת"א 35 ירד ב-0.54%, ת"א 125 ירד ב-0.29%.

המסחר באירופה מתנהל בשעה זו במגמה שלילית, בכל המדדים המובילים מלבד הפוטסי הבריטי נרשמות ירידות.

 בוול סטריט המסחר נפתח בירידות מתונות בכל המדדים המובילים.

מניית אורמת בלטה היום בירידות עם ירידה יומית של יותר מ-8%, על רקע התוצאות המאכזבות בדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני של 2018. רווחיות אורמת נפגעה בין השאר מהשבתת תחנת הכוח של בהוואי בשלושת החודשים האחרונים.

בין הירידות הבולטות מניות מזרחי טפחות  ופועלים . הצניחה במניית מזרחי טפחות באה על רקע הודעת הבנק בכך שדחה הצעה להסדר שקיבל ממשרד המשפטים האמריקאי בתיק שמתנהל נגדו בגין חשד שסייע ללקוחות אמריקאים להעלים מס.

בצד החיובי של מדד ת"א 35, מניית סודהסטרים  בלטה היום בעליות. זאת על רקע דוחות כספיים חיוביים שפרסמה החברה בשבוע שעבר.

העלייה הבולטת במדד ת"א 125 היא חברת סלקום , שדיווחה היום על השלמת מיזם הסיבים האופטיים IBC. סלקום תחזיק ב-70% ממניות המיזם בתמורה ל-100 מיליון שקל. שאר המניות יוחזקו על-ידי חברת החשמל.

חברת זאפ פרסמה אחר הצהריים טיוטה שנייה לתשקיף. הנפקת החברה עומדת עדיין בסימן שאלה בעקבות מחלוקת בנוגע לשווי המבוקש בהנפקה בין בעלת השליטה קרן אייפקס לבין הגופים המוסדיים כפי שדווח ב"גלובס". במקביל חברת היעוץ למוסדיים אנטרופי התייחסה להנפקה אפשרית של זאפ וציינה כי רמת הממשל התאגידי בחברה נמוכה.

13:30

גם בשעה זו נמשכות הירידות במדד ת"א-35  ובמדד ת"א-125 . המסחר באירופה עבר לירידות, למעט למדד הפוטסי שנסחר בעליות.

וונטייז  בולטת בעליות לאחר שהודיעה כי היא לוקחת הלוואה המירה למניות מאחד מבעלי המניות בהיקף של 3.7 מיליון שקל בשל צורך החברה במזומנים. המניה מזנקת בשעה זו, על רקע המחיר הגבוה למניה שנקבע בתנאי ההלוואה. גם סלקום , שדיווחה הבוקר על כניסתה כשותף אסטרטגי למיזם הסיבים האופטיים IBC, ממשיכה לעלות. 

מניית הפניקס  נהנית מעליות לאחר שזכתה בשני מכרזים משמעותיים, המכרזים הסיעודיים של שתי קופות החולים הגדולות בישראל: שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות. גם מדד ת"א-ביטוח פלוס  נסחר בעליות. 

12:00

נמשכות הירידות בבורסה. מדד ת"א-35  ומדד ת"א-125  ממשיכים עם הירידות המתונות, העמיקו הירידות במדד הבנקים . מדד הפיננסים  יורד גם הוא.

בולטות בירידות מזור רובוטיקה  ואורמת  שפרסמו דוחות כספיים לרבעון השני של השנה הבוקר, מזרחי טפחות , בנק הפועלים  ובזק . אופקו  בראש המניות הבולטות לחיוב לאחר פרסום הדוחות. גם סודהסטרים  בולטת בעליות נכון לשעה זו. מניות בולטות לחיוב נוספות הן שטראוס , חברה לישראל , אמות  והפניקס .

אורביט  מדווחת על שני הסכמים משמעותיים בשוק האמריקאי בתחום התעופה בהיקף כולל של כ-13 מיליון שקל. החברה הודיעה היום על קבלת הזמנת ביצוע ראשונה במסגרת הסכם המסגרת האסטרטגי עליו חתמה החברה עם חיל האוויר האמריקאי בחודש שעבר בהיקף כולל של 109 מיליון שקל.

בנוסף, מדווחת אורביט כי יצרנית מטוסים אמריקנית מובילה וספקית למשרד ההגנה של ארצות הברית הזמינה מספר מערכות ניהול שמע דיגיטליות להתקנה במטוסי הקרב מתוצרתה בשווי כולל של כ-3.8 מיליון שקל. 

10:30

המסחר בבורסות ת"א מתנהל היום (ד') בירידות שערים. מדד ת"א-35 ת"א-125  יורדים ומדד הבנקים נופל ב-1.5%. הבוקר בולטות בעליות מניות אופקו הלת' , סומוטו  ופרוטליקס, ואילו בירידות בולטות המניות מזור רובוטיקה , מזרחי טפחות , בנק הפועלים  ואברות . המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת והמסחר באירופה נפתח במגמה מעורבת. 

שער הדולר היציג נסחר בירידות ועומד על 3.69 שקלים, ירידה יומית של כמעט 0.4%. האירו רושם עלייה של 0.15% ועומד על 4.2838 שקלים. הליש"ט יורד בכ-0.22% ועומד כעת על 4.7882 שקלים.

מדד ת"א תקשורת עולה הבוקר בכ-0.4%. בין המניות במדד נרשמות ירידות בולטות במניות  בי קומיונקיישנס , בעלת השליטה בבזק, אינטרנט זהב  ובזק . מנגד, מניות חברות הסלולר סלקום  ופרטנר  פתחו את המסחר בעליות. הבוקר דיווחה סלקום על כניסתה של החברה כשותף אסטרטגי למיזם הסיבים האופטיים IBC. על פי מזכר הבנות בין סלקום לחברת החשמל, סלקום תזרים 100 מיליון שקל למיזם ותחזיק ב-70% מהון המניות וחברת החשמל תחזיק 30%. בעקבות ההודעה נרשמה הבוקר גם עלייה בשער איגרות החוב של חברת החשמל. 

התקדמות גדולה לקראת השלמת הסדר החוב של חברת אפריקה ישראל , במסגרתו תעבור החברה לבעלותו המלאה של איש העסקים מוטי בן משה. באסיפות מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל שנערכו אתמול, זכתה הצעת ההסדר המתוקנת לתמיכה מלאה (פה אחד) בכל אחת משלוש סדרות האג"ח. מתחילת השנה ירדה מניית אפריקה ב-32%.

09:45

הבורסה בתל-אביב נפתחה היום (ד') במגמה שלילית. מדד ת"א-35 יורד בלמעלה מ-0.2%, ומדד ת"א-125 יורד בכ-0.11%. מדד הבנקים רושם ירידות של כ-1.43%. המסחר באסיה מתנהל במגמה מעורבת.

מניית מזרחי טפחות  נופלת בכלמעלה מ-4.5% עם פתיחת המסחר לאחר שהבוקר פורסם כי הבנק מסרב למשרד המשפטים האמריקאי. אמש הודיע הבנק כי משרד המשפטים האמריקאי הציע לו לסיים את החקירה הנוגעת לסיוע להעלמות מס ללקוחות זרים בתמורה לקנס של 342 מיליון דולר. הסירוב להצעה הוא צעד שנחשב נדיר לאור חששות הבנקים מהרגולטור האמריקאי.

09:00

אמות  פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2018. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-170 מיליון שקל לעומת 112 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-52%. 

אופקו  דיווחה גם היא הבוקר והציגה ירידה של 63% בהפסד הנקי לרבעון ל-6.2 מיליון דולר (או 1 סנט למניה על הכנסות של 263.7 מיליון דולר) בהשוואה להפסד נקי של 16.9 מיליון דולר (או 3 סנט למניה על הכנסות של 292.6 מיליון דולר) ברבעון המקביל ב-2017.

אורמת טכנולוגיות  פרסמה גם היא את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני לשנת 2018. התוצאות הושפעו משני אירועים עיקריים: הראשון, ההשבתה של תחנת פונה בהוואי בתאריך 3 במאי 2018 בעקבות התפרצות געשית. השני, איחוד של U.S. Geothermal אשר רכישתה הושלמה ב-24 באפריל 2018.

הכנסות החברה הסתכמו ב-178.3 מיליון דולר, קיטון של 0.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ל-0.3 מיליון דולר, 0.01 דולר למניה, לעומת רווח של 8.6 מיליון דולר, 0.17 דולר למניה, ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המתואם המיוחס לבעלי המניות הסתכם ל-16.6 מיליון דולר, 0.32 דולר למניה, לעומת 29.5 מיליון דולר, 0.58 דולר למניה, ברבעון המקביל אשתקד. 

7:30

מזרחי טפחות  מסרב למשרד המשפטים האמריקאי. אמש הודיע הבנק כי משרד המשפטים האמריקאי הציע לו לסיים את החקירה הנוגעת לסיוע להעלמות מס ללקוחות זרים בתמורה לקנס של 342 מיליון דולר. הסירוב להצעה הוא צעד שנחשב נדיר לאור חששות הבנקים מהרגולטור האמריקאי.

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. מדדי הניקיי , הנג סאנג , הקוספי  ו-S&P/ASX 200  עולים, ואילו מדד שנחאי  נמצא בירידות שערים.

6:30

המסחר בבורסת ת"א ייפתח הבוקר (ד') על רקע הנעילה החיובית אתמול. המסחר בבורסות אסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. מדדי הניקיי , הנג סאנג , הקוספי  ו-S&P/ASX 200  עולים, ואילו מדד שנחאי  נמצא בירידות שערים. אתמול המסחר בארה"ב ננעל בעליות, כשמדד S&P 500  נושק לשיא מינואר האחרון. גם המסחר באירופה ננעל מגמה חיובית. 

 

אתמול בלטו בעליות במסחר בת"א המניות שטראוס , סאפיינס  וסודהסטרים . בירידות בלטו מזור רובוטיקה , אופקו הלת'  וקמהדע 

שער הדולר היציג נסחר בירידות ועומד על 3.69 שקלים, ירידה יומית של כמעט 0.4%. האירו רושם עלייה של 0.15% ועומד על 4.2838 שקלים. הליש"ט יורד בכ-0.22% ועומד כעת על 4.7882 שקלים.

בסקירת מאקרו שבועית של מערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי, נכתב, בין השאר, כי "המח"מ המומלץ בתיקים הוא בינוני-קצר, מכיוון שסביבת הריביות העולמית עשויה להוסיף ולעלות בשנים הקרובות. זאת, במקרה שההערכות להאטה משמעותית בקצב הצמיחה בעולם, הגלומות במבנה של עקומי האג"ח הנוכחיים, לא יתממשו. בשוק האג"ח הקונצרניות, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים, עקב מרווחי הסיכון הנמוכים ששוררים באפיק זה. בתקופה של סביבת ריבית עולה, סביר לצפות לאירועים שבמסגרתם מרווחי הסיכון יפתחו. לאור העלייה ההדרגתית בסביבת הריביות ורמות התמחור בשוק המניות העולמי, קיימת עדיפות לבחירת מניות באופן סלקטיבי ולא באמצעות רכישת המדדים הכלליים, הן בישראל והן בחו"ל".