בכיר בממשל טראמפ ל"גלובס": אונר"א מנציחה משבר הפליטים

"צריך לשנות את מנדט סוכנות הסעד לפליטים כדי לאפשר לעם הפלסטיני למצות את הפוטנציאל שלו" • "המדיניות האמריקאית כלפי אונר"א נמצאת עתה בתהליך הערכה מחודשת; בבוא העת נכריז על מדיניות חדשה"

הפגנה של תומכי אונרא  / צילום: רויטרס
הפגנה של תומכי אונרא / צילום: רויטרס

המנדט של אונר"א (UNRWA), סוכנות או"ם שמוקדשת למתן סעד ותעסוקה לפליטים פלסטיניים, מחריף את משבר הפליטים ומנציח אותו - כך אמר אתמול (ב') בכיר בממשל טראמפ ל"גלובס".

הדברים נאמרו בעקבות דיווח באתר של "פורין פוליסי", שלפיו ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פועל בחשאי לשים קץ לקיומה של אונר"א.

הפקיד הבכיר ציין, כי הממשל בוחן מחדש את המדיניות האמריקאית כלפי אונר"א וכי הסוכנות משמשת נושא לדיונים תכופים. "אנו נודיע על מדיניות חדשה כלפי אונר"א במועד המתאים", אמר הפקיד.

"המצב הפיננסי של אונר"א אינו בר-קיימא מזה זמן רב; זה שנים אנו מדגישים את הצורך שהסוכנות תמצא מקורות מימון חדשים, גופים שיתנדבו למשימה ויקלו על המדינות התורמות לשאת בנטל המימון", אמר הפקיד האמריקאי. "במקביל, הסוכנות צריכה למצוא דרכים לצמצום ההוצאות שלה".

לדבריו, ארה"ב משמשת כאחד ממקורות המימון הגדולים ביותר של אונר"א. בינואר תרם הממשל 60 מיליון דולר לסוכנות כדי לאפשר לה להפעיל בתי-ספר ולספק שירותי בריאות בירדן, הגדה המערבית ורצועת עזה.

המנדט של אונר"א מחריף את משבר הפליטיים ומנציח אותו; חובה לשנותו כדי שהעם הפלסטיני יוכל למצות את הפונטציאל שלו", אמר הפקיד.

על פי הדיווח באתר "פורין פוליסי", טוענים גורמים פלסטיניים ואמריקאים, כי מאמצי קושנר לשים קץ לקיומה של אונר"א הם חלק מיזמה רחבה יותר של ממשל טראמפ ובעלי בריתו בקונגרס: לשלול מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור וכך להוריד את סוגיית הפליטים מסדר היום של מו"מ פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים.

עמדת קושנר בסוגיית הפליטים ואיבתו כלפי אונר"א נחשפות בדוא"לים שהוא ואחרים כתבו במהלך 2018, מציין "פורין פוליסי". "חשוב לעשות מאמץ אמיתי לשיבוש פעילותה של אונר"א", כתב קושנר במייל לכמה בכירים בממשל, לרבות ג'ייסון גרינבלאט, נציג טארמפ למגעים בין ישראל לפלסטינים, ב-11 בינואר השנה.

"מטרתנו אינה יכולה להיות להשאיר את הדברים כפי שהם... לפעמים צריך ליטול סיכון אסטרטגי ולנפץ דברים כדי להגיע למטרה המיוחלת", הוא כתב.

ארה"ב מימנה את אונר"א מאז הקמתה, ב-1949. ממשלים קודמים בארה"ב ראו בסוכנות גורם חיובי שתורם ליציבות במזה"ת. אך - מציין האתר - רבים מתומכי ישראל בארה"ב רואים באונר"א חלק מתשתית בינלאומית שמפיחה חיים בסוגיית הפליטים. לדעתם, זו סוגיה שאין לה קיום בזכות עצמה, אך היא נוטעת בפליטים הפלסטיניים תקווה שביום מן הימים יוכלו לשוב לבתיהם בישראל.

מבקרי אונר"א מותחים ביקורת קשה במיוחד על מדיניות הסוכנות שמעניקה מעמד של פליטים לא רק לאלה שנמלטו מבתיהם עם הקמת ישראל אלא גם לצאצאיהם. מדיניות זו העלתה את מספר הפליטים הפלסטיניים לכחמישה מיליון. כמעט שליש מהם חיים במחנות בירדן, לבנון, סוריה, הגדה המערבית ורצועת עזה. (סוף)