רמזור אדום לכ"ץ: ביהמ"ש הוציא צו ביניים לביטול רכש הגומלין

השופטת ביקרה את התנהלות ועדת המכרזים ש במשרד התחבורה, לביטול מידי של חובת רכש הגומלין וביטול העדפת תוצרת הארץ בתהליכי הרכש של אוטובוסים זרים לשימוש חברות התחבורה הציבורית

מפעל הרכבת האוטובוסים של מרכבים / צילום: איל יצהר
מפעל הרכבת האוטובוסים של מרכבים / צילום: איל יצהר

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, ענת זינגר נעתרה היום (ג') בצהריים לבקשת מרכבים, שעוסקת בהרכבת אוטובוסים להוצאת צו ביניים שימנע את קידום החלטת משרד התחבורה לבטל את חובת רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים.

לעתירה של מרכבים הצטרפו גם עובדי במפעל, שבאור עקיבא וההסתדרות הלאומית.

בהחלטתה, השופטת זינגר ביקרה את התנהלות ועדת המכרזים שבמשרד התחבורה, לביטול מידי של חובת רכש הגומלין וביטול העדפת תוצרת הארץ בתהליכי הרכש של אוטובוסים זרים לשימוש חברות התחבורה הציבורית. היא קבעה כי הטענות של מרכבים "כבדות משקל ולא ניתן להקל ראש בסיכוייהן להתקבל": "לא ניתן להקל ראש בטענה שבוועדת המכרזים לא נכח נציג של משרד ראש הממשלה, חרף החובה לעשות כן. גם שמורות הטענות בשאלה האם עלתה מחלוקת בין משרדי ממשלה בנושא זה- ראוי שהמדיניות תשונה באמצעות החלטה של ועדת המכרזים".

המחלוקת שאליה התכוונה השופטת היא בין משרד הכלכלה והתעשייה המבקש לשמר את המצב הקיים, שלפיו קיימת חובת רכש גומלין, לעומת עמדת משרדי התחבורה והאוצר שמבקשים להימנע ממנו בנימוק שהוא מייקר את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.

עוד קבעה השופטת זינגר כי "יש לתת את הדעת לעובדה שמדובר במכרזים שעניינם בהתקשרות למשך מספר רב של שנים, בעוד שמתן צו ביניים מעכב את המכרזים לתקופה של חודשים ספורים בלבד. עת מדובר בשינוי של מצב קיים ונוהג שנים, נראה שיש מקום למנוע את שינויו בטרם תיבחנה הטענות לגופן".

מוקדם יותר, הודיע שר התחבורה, ישראל כ"ץ כי החברות אגד ודן ימשיכו להחיל את חובת העדפת תוצרת הארץ במכרזי הרכש של אוטובוסים, וזאת תן מתן עדיפות של 15% ליצור המקומי. הוא הודיע עוד כי יעביר את ההכרעה במדיניות חובשת רכש הגומלין לשר האוצר, משה כחלון.