הסטארט-אפים שרוצים שתשכחו מה זאת תחנת דלק

שורה של סטארט-אפים מאפשרים לנהגים למלא דלק מבלי לצאת מהחניה, באמצעות הזמנת רכב שירות באפליקציה • אחרי שהם פרחו בארה"ב ובאירופה, עכשיו הם צוברים פופולריות גם ברוסיה • היזמים: "ברגע שהלקוחות יצטרפו אלינו, הם ישכחו מה זו תחנת דלק"

מתדלק של Filld האמריקאית / צילום: רויטרס
מתדלק של Filld האמריקאית / צילום: רויטרס

שתי חברות סטארט-אפ מרוסיה מציעות שירות שמאפשר לתדלק - מבלי לצאת מחניית הבית. החברות Pump ו-Toplivo v Bak (משמעות השם הוא "דלק למיכל") מציעות ללקוחותיהן להזמין רכב שירות שיתדלק את מכוניתם. אמנם השירות אינו חדשני לגמרי, וכבר קיים במספר מקומות בצפון אמריקה ובאירופה, אך לפי רויטרס, היתרון שלו בשוק הרוסי הוא החורפים הקשים במדינה, שהופכים את הנסיעה לתחנת הדלק לחוויה שעדיף להימנע ממנה.

הזמנת השירות מתבצעת באמצעות אפליקציה לסמארטפון. לאחר שהלקוח מבקש מרכב החברה להגיע ולתדלק את רכבו, הוא שולח לחברה את מיקום הרכב שלו באמצעות האפליקציה. ההזמנה מתקבלת אצל שליח, שנוהג ברכב מסחרי קטן ובו מיכל דלק, שמכיל בנזין או דיזל ומגיע למלא את המיכל של המזמין.

בדומה לאמזון שמציעה אפשרות משלוח לבית הלקוח אפילו כשהוא אינו בבית, גם כאן בעל הרכב לא מחויב להיות ליד הרכב כשהשליח ממלא עבורו את הדלק, והוא יכול להשאיר את מכסה הדלק לא נעול כך שניתן יהיה למלא אותו ללא נוכחותו. אולם לפי בוריס זידובלנקוב, מנהל ב-Toplivo v Bak, אנשים רבים חוששים לעשות זאת. "אנשים מפחדים שמישהו ישפוך סוכר למיכל הדלק שלהם, או יישאב ממנו דלק", הסביר.

העתיד: התראות אוטומטיות על צורך בתדלוק

פאמפ החלה לפעול ב-2016, ו-Toplivo v Bak הצטרפה בשנה שעברה. מירב כלי הרכב שבעליהן מזמינים את שתי החברות לתדלק עבורם, שייך לחברות לכלי רכב שיתופיים, ואילו שאר הלקוחות הם בעלי רכב פרטי. החברות מציעות את השירות בארבע ערים - מוסקבה, סנט פטרסבורג, סוצ'י וקרסנודאר.

השירות ממשיך את הטרנד של משלוח סחורות לפי דרישה באמצעות הסמארטפון, שהולך והופך פופולרי בערים רוסיות, בעקבות החלוצות מובילות התחום, חברות אמריקאיות כמו אובר ואמזון. המנהלת הכללית של חברת Toplivo v Bak, אלינה קובלביץ', אמרה: "אנחנו קוראים לזה 'אובריזציה'. אנחנו רואים את המגמה הזו שהתחילה ממוניות ומשלוחי מזון, ועתה מתפתחת לסקטורים שונים".

שני הסטארט-אפים עדיין לא מהווים שחקנים משמעותיים בשוק הדלק הרוסי. הם ממלאים בין 16 ל-18 אלף ליטר של דלק ביום - שווי ערך לנפח המכירות של תחנת דלק אחת מדי יום. אך החברות מקוות לצמוח בזכות אמצעים טכנולוגיים שיהפכו את השירות לנוח ומפתה, כמו פיצ'ר שיישלח הודעה אוטומטית ברגע שהרכב זקוק לתדלוק, ומכסי דלק שניתן לפתוח באמצעות קוד. בעזרת האמצעים האלה, כל ההליך יוכל להפוך לאוטומטי לחלוטין, וקובלביץ' מקווה כי "ברגע שלקוחות יצטרפו לשירות, הם יוכלו לשכוח מה זו תחנת דלק".

הביקורת: סטארט-אפים שמנציחים בעיה

סטארט-אפים הפועלים בתחום ברחבי העולם הם בין היתר Yoshi מעמק הסיליקון הפועל ברחבי ארה"ב. יושי הוא בוגר של מאיץ הסטארט-אפים המוביל בעולם Y Combinator ומציע את השירות תמורת דמי מנוי של 20 דולר לחודש, בנוסף לעלויות הדלק. האפליקציה של יושי מאפשרת למשתמשים להזמין באמצעותה גם שירותים נוספים של תחזוקה לרכב, בדיקת צמיגים וכן הלאה, פרט לתדלוק עצמו.

לעומתו הסטארט-אפ בוסטר, שהוקם ב-2014 וגייס עד היום 32.6 מיליון דולר, לא גובה דמי מנוי כלל, ומשווק את עצמו ככזה שמציע דלק איכותי במחיר זול ומאפשר ללקוחותיו להתרכז בעבודה ובסדר היום הרגיל שלו בזמן שרכבו יתודלק ביום ההזמנה. חברות הייטק בעמק הסיליקון כמו סיסקו, פייסבוק ואורקל מציעות את שירות התדלוק של בוסטר כאחת מההטבות לעובדים.

באירופה פועלים בין היתר הסטארט-אפ הפריזאי Pomp שמציע שירות דומה בפריז, לונדון, רומא וברלין. בלונדון פועל הסטארט-אפ Zebra Fuel, שלפני מספר חודשים גייס 2.5 מיליון דולר בגיוס סיד, ומקווה להתרחב למקומות נוספים באירופה.

העיתון הבריטי "גרדיאן", שפרסם בעבר כתבה על מגמה זו, דווקא מתח עליה ביקורת. בין היתר נטען כי הפרקטיקה של הסעת מיכלי דלק גדולים שנדרשים לשירותים האלה עלולה להיות מסוכנת, וכי מגזר ההייטק, שמתיימר להיות חדשני, לא צריך לעסוק דווקא בתחום דלקי המאובנים המזהמים, שרבים מקווים שפיתוחים טכנולוגיים יפחיתו את התלות בו.

היזם ומשקיע האנג'ל ג'ייסון קלקניס אמר לגרדיאן כי הוא מכנה סטארט-אפים מסוג זה "גשרים", ו"מנסה להתרחק מהם כיוון שצריך להשקיע את אותו מאמץ בחדשנות של שוק גוסס ובחדשנות בשוק צומח". למרבה האירוניה, רבים מהסטארט-אפים בתחום דווקא משווקים עצמם כ"ירוקים" וידידותיים לסביבה, מאחר שלטענתם הם חוסכים למשתמשים את הנסיעה לתחנת הדלק.