ייצוגית ב-4.5 מיליארד ש' נגד נמלי אשדוד וחיפה בגין השביתה

לפי התביעה, על חברת נמל אשדוד וחברת נמל חיפה לפצות במיליארדי שקלים את נפגעי השביתות והעיצומים בנמלים • עוד נטען כי חברות הנמלים היו שותפות להשבתת הפעילות בנמלים ולא פעלו נגדה, משום שהיה להן אינטרס בהפעלת לחץ על המדינה כדי לשפר את מעמדן בתחרות העתידית מול הנמלים החדשים

נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בקשה לתביעה ייצוגית בסך 4.5 מיליארד שקל נגד נמל אשדוד ונמל חיפה הוגשה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בירושלים בשל שיבושי עבודה והשבתות שנקטו עובדי הנמלים. לפי התביעה, על חברת נמל אשדוד וחברת נמל חיפה לפצות במיליארדי שקלים את נפגעי השביתות, העיצומים והשיבושים של הנמלים.

בבקשת, שהגישו עורכי הדין ד"ר איתמר מירון, ירין ראובן ואלחנן מירון, בשמם של התאחדות הסוחרים, יבואנים, צרכנים ועמותות ציבוריות, נטען כי על הנמלים לשלם פיצויים בגין מאות ימי שיבושים, עיצומים ושביתות הפראיות בשנים האחרונות, אשר גרמו נזקים של מיליארדי שקלים ללקוחות הנמל ולכלל המשק. בהתאם לחוות-דעת כלכליות שהוצגו בבקשה, הנזק הישיר לכלל הקבוצה הנפגעת מוערך לכל הפחות בכ-4.5 מיליארד שקל.

בבקשה נטען כי חברות הנמלים היו שותפות להשבתת הפעילות בנמלים ולא פעלו נגדה, משום שהיה להן אינטרס ממשי בהפעלת לחץ על המדינה כדי לשפר את מעמדן בתחרות העתידית מול הנמלים החדשים. לפי התביעה, בכך שהיו שותפות במחדל לשיבושים, חברות נמל אשדוד ונמל חיפה עברו על חובותיהן להפעיל את הנמל ולהבטיח "מתן שירותי נמל ברמה ההולמת את צורכי הנמל, לקוחותיו והמשתמשים בו", כפי שנאמר ברישיון ההפעלה.

בנוסף נטען בעתירה כי חברות הנמלים נמנעו אפילו לנסות לעשות שימוש במספר רב של סנקציות וצעדים אשר היה בהם למנוע או להפחית את הפגיעות חמורות בקניין הלקוחות, כגון הליכים משמעתיים נגד כלל העובדים אשר לא נשמעו לצווי בית הדין לשוב לעבודה, ותביעות נזיקיות נגד שובתים לא חוקיים.

באשר לזכות השביתה של העובדים בנמלים, העותרים טוענים כי בהתאם לחוק ולפסיקה, אופי הדרישות הפוליטי והיעדר חוקיותן מבטלים לחלוטין את ההגנות המקוריות שהועמדו לשובתים.

העותרים טוענים כי בשביתה הפראית האחרונה, שנערכה סביב הקמת הנמלים החדשים, השביתו הנמלים באופן מוחלט את קליטת הסחורות, בזמן שנציגי העובדים נמלטו מבית הדין וסירבו להגיע לדיונים, למרות החלטות חמורות על ביזיון בית דין וקנסות אישיים (שבוטלו מיד עם חזרתם לעבודה).

העותרים מזכירים גם כי הנמלים הוכרזו "קבוצות ריכוז" על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, וטוענים כי השביתות המתואמות בין עובדי שני הנמלים מהוות הפרה של דיני ההגבלים העסקיים.

עוד נטען כי הנמלים גבו דמי אחסנה בגין עיכוב בפינוי המכולות וכן תשלומים ימיים (דמי מנגש, דמי מעגן וכו') על שהות הספינות בנמלים - התנהלות המכונה בבקשה "הרצחת ואף ירשת".

הבקשה הוגשה בשם כלל הניזוקים מהשביתות באמצעות התאחדות הסוחרים, יבואנים, עמותת בצדק ועמותת תחרות. אל הבקשה הצטרף פרופ' עומר מואב, ששימש כיועץ הכלכלי הבכיר של שר האוצר, כנפגע מכוח הנזקים שגולגלו על הנפגע העקיף - הצרכן - בדמות יוקר המחיה וייקור המוצרים והשירותים הרלוונטיים.