120 אלף איש הצטרפו לקרנות ברירת המחדל עד כה

בתחילת נובמבר 2016 החלו לפעול קרנות הפנסיה ברירת מחדל שבחר משרד האוצר, בהפעלתם של בתי ההשקעות מיטב דש והלמן אלדובי, שנבחרו לאחר שהתחייבו לשנתיים לרף המחיר הנמוך ביותר מבין כלל הקרנות שהתחרו במכרז הראשון

דורית סלינגר, הממונה על רשות ההון, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר
דורית סלינגר, הממונה על רשות ההון, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר

קרנות הפנסיה ברירת מחדל, שרשות שוק ההון מנסה לשנות את שמן לקרנות הפנסיה הנבחרות, הן אחד מהצעדים המרכזיים שמשרד האוצר, בראשות השר משה כחלון, ורשות שוק ההון, בראשות הממונה דורית סלינגר, הוציאו לדרך, ושהם בעצמם הגדירו לא אחת כמהלך דגל. את המהלך הנוכחי מוביל הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה סלינגר, שתפרוש מתפקידה בסוף חודש זה.

מבחינת הרשות מדובר בכלי שמאפשר השגת שתי מטרות. המטרה הראשונה היא הקטנת הריכוזיות בשוק הפנסיה החדשה המקיפה, שהינה אפיק החיסכון הצומח ביותר במשק, ובוודאי מבין שלושת אפיקי החיסכון לטווח ארוך, ואילו המטרה השנייה היא להיטיב עם החוסכים מהציבור הרחב, שלא עובדים אצל המעסיקים הגדולים ביותר, או שנמנים עם ארגונים מאוגדים, שדואגים להם לתנאי חיסכון נוחים - בעיקר מחיר נמוך.

במסגרת זו, בתחילת נובמבר 2016 החלו לפעול קרנות הפנסיה ברירת מחדל שבחר משרד האוצר, בהפעלתם של בתי ההשקעות מיטב דש והלמן אלדובי, שנבחרו לאחר שהתחייבו לשנתיים לרף המחיר הנמוך ביותר מבין כלל הקרנות שהתחרו במכרז הראשון.

מאז ועד היום הצטרפו לשתי קרנות הפנסיה ברירת מחדל יותר מ-120 אלף חוסכים. כמו כן, מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי בשנת 2017 היה שיעור המצטרפים של שתי קרנות הפנסיה ברירת מחדל 16% מתוך סך המצטרפים החדשים לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, וזאת לעומת חלקן של השתיים בשוק, שנמוך בהרבה (הן במונחי הפקדות והן במונחי נכסים). במספרים דובר על 72 אלף מצטרפים לשתי קרנות הפנסיה ברירת מחדל, של מיטב דש ושל הלמן אלדובי, מתוך כ-440 אלף מצטרפים בכל השוק.

כמו כן, ברבעון השני של שנת 2018 כבר עמד שיעור המצטרפים לשתי קרנות ברירת המחדל על 25% מסך המצטרפים - שיפור ניכר נוסף, שמראה כי מדובר ביעד נוח לציבור שמבקש לשפר את תנאי החיסכון הפנסיוני שלו, ולשלם דמי ניהול נמוכים.

בכל אופן, על פי גורמים בשוק הפנסיה, ברמה כלל-ענפית לא מדובר ברעידת אדמה, אך כן מדובר במהלך שמוסיף על הלחץ להפחתת דמי הניהול, שכבר קיים בשוק הפנסיה החדשה, כחלק מגל רגולציה פרו-צרכנית שהובילה הממונה סלינגר בשנים האחרונות, ושכולל גם איחוד חשבונות במסגרת רפורמת עקוב אחרי.

כך או כך, הליך הבחירה החדש שרשות שוק ההון הוציאה היום כולל, בין היתר, התייחסות חדשנית מבחינת הרשות: קביעת דמי ניהול מינימליים. מבחינת הרשות מדובר לראשונה בהכרה בכך שחתירה מתמדת להוזלה בדמי הניהול עלולה להביא למחירי "דמפינג", ובכך להביא לזכייה של גופים שיספקו ללקוחותיהם שירות לקוי.