בחירת הפנסיה ברירת מחדל: הרשות מכוונת רק לבתי השקעות

ברגולציה הבינו כנראה שמחיר נמוך מדי פירושו שירות בעייתי, והם כוללים הפעם בהליך החדש רצפת דמי ניהול - 0.05% מהצבירה ו-1% מההפקדות השוטפות

דורית סלינגר / צלם: איל יצהר
דורית סלינגר / צלם: איל יצהר

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בראשות דורית סלינגר, פרסמה היום (ג') את ההליך לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל החדשות, וכשהפעם היא מכוונת לזכייה של ארבעת בתי ההשקעות הפועלים בתחום זה. מדובר במהלך שנועד להחליש את הדומיננטיות של קבוצות הביטוח הגדולות בשוק הפנסיוני הצומח ביותר, ושבמסגרתו הזוכים שייבחרו על-ידי הרשות ישמשו כיעד לקהל החוסכים בפנסיה שלא נהנים מהסכם מיטיב מסוים, וזאת במשך שלוש שנים, ולא שנתיים כפי שהיה בסיבוב הראשון. כוונת הרשות במקור הייתה לתקופה של שלוש שנים, שקוצרה אז על-ידי בג"ץ, ושעשויה לשוב עתה לבג"ץ.

במכרז הפנסיה ברירת מחדל הקודם זכו הצעות התעריפים הבאות: מיטב דש התחייבה לגבות דמי ניהול בשיעור של 1.31% מההפקדות השוטפות ודמי ניהול (סמליים) של 0.01% מהצבירה בקרן, בעוד שקרן הפנסיה של הלמן אלדובי התחייבה לגבות דמי ניהול של 1.49% מההפקדות השוטפות ודמי ניהול (זניחים) של 0.001% מהצבירה. עתה נראה כי ברגולציה הבינו שמחיר נמוך מדי אומר שירות בעייתי, והם כוללים בהליך החדש מהיום רצפת דמי ניהול, שסביר שתושג: 0.05% מהצבירה בחישוב שנתי, ו-1% מההפקדות השוטפות.

שוק הפנסיה החדשה
 שוק הפנסיה החדשה

בטיוטה של הליך הבחירה השני בקרנות הפנסיה ברירת מחדל נקבעו דמי ניהול מינימליים של 0.1% מהצבירה ושל 1.5% מההפקדות השוטפות. כמו כן, הליך הבחירה מהיום כולל גם התחייבות של הקרנות הזוכות לדמי ניהול מהפנסיונרים החדשים שיפרשו לגמלאות, ברמה של עד 0.3% מהנכסים, לעומת המציאות המוכרת כיום, של 0.5% דמי ניהול מהפנסיונרים, שלא ממש נהנים מהירידה שמאפיינת את דמי הניהול של החוסכים בשוק הפנסיה.

כאמור, בסוף יוני 2016 בג"ץ דחה את עתירת חברות הביטוח ונתן אור ירוק לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון - אז עוד במשרד האוצר - להוציא לדרך את קרנות הפנסיה ברירת מחדל, תוך שהשופטים קיצרו את תקופת המכרז המקורית משלוש שנים לשנתיים. השופטים הסבירו אז, כי גם יש לתת זמן כדי לאפשר חקיקה עם הממשלה או הגורמים הפרלמנטריים האחרים, אם ימצאו לנכון ללכת לחקיקה, בעניין הפנסיה ברירת מחדל - מה שלא נעשה, וההליך לבחירה שיוצא היום בכלל אינו הליך מכרזי כמשמעותו בחוק, ובטח שאינו נעשה במסגרת חקיקה ייעודית.

גם ברשות שוק ההון לא מסתירים שלא מדובר בהליך מכרז, וקוראים לו הליך בחירה, שבמסגרתו ייבחרו "הקרנות הנבחרות", ומנסים להפסיק ולקרוא להן קרנות פנסיה ברירת מחדל. קרנות ברירת המחדל הנבחרות החדשות ייצאו לדרך בנובמבר, וזאת לקראת מארס 2019, המועד שבו כל המכרזים שעורכים המעסיקים לבחירת הסכם פנסיוני מיטיב במקומות העבודה יידרשו לעמוד בדרישות שקבעה הרגולציה. אגב, בעוד הרשות מנסה להחדיר לשיח הצרכני בעולמות הביטוח והפנסיה גם שיקולי איכות שירות ולא רק שיח על היבט המחיר, הרי שאת הליך בחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל הנבחרות מקיימת הרשות אך ורק בהתחשב בסוגיית המחיר, וללא כל בחינה של היבט אחר, כגון שירות ותשואות עבר.

על כל פנים, במכרז המקורי נבחרו שתי קרנות פנסיה ברירת מחדל: מיטב דש והלמן אלדובי, ואילו הפעם הרשות מדברת על בחירת של ארבעה גופים לפחות. ברשות לא מסתירים כי הם מכוונים לבחירה בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות של ארבעת בתי ההשקעות הפעילים בשוק הפנסיה: מיטב דש, אלטשולר שחם, פסגות והלמן אלדובי. כיום מחזיקים בתי ההשקעות בכ-4.5% משוק הפנסיה החדשה, בעוד שחברות הביטוח מחזיקות בכ-95.5% מהשוק, במונחי נכסים. ברשות רוצים לשנות היבט זה.

עם זאת, היה ואחד מבתי ההשקעות יחליט שאינו מציע הצעה תחרותית, אזי יכול להיווצר מצב שבו הרשות תבחר גם בקרן פנסיה גדולה יותר, שבבעלות אחת מקבוצות הביטוח הגדולות - אותם גופים שהרגולציה מנסה להחליש. כמענה חלקי לסוגיה זו ממשיכה הרשות במה שעשתה כבר במכרז הקודם, ונותנת פקטור לטובת קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות. ברשות מצהירים, כי יכריזו על הקרנות הזוכות עד ספטמבר הקרוב, והן יחלו לפעול מנובמבר 2018 עד סוף אוקטובר 2021. 

בשנת 2017 עמד שיעור דמי הניהול הממוצעים בשוק הפנסיה החדשה המקיפה על 0.24% מהצבירה ועל 2.51% מההפקדות השוטפות, וזאת לעומת סך מקסימלי מותר לגבייה של 0.5% מהצבירה ו-6% מההפקדות השוטפות. 

מי שמוביל את ההליך ברשות הוא הראל שרעבי, סגן בכיר לממונה סלינגר, שתפרוש מתפקידה בסוף חודש זה.