בנק ישראל לחברות הפינטק: הציגו את הצרכים העסקיים שלכן

בסיום יישומו של פרויקט הבנקאות הפתוחה החברות יוכלו לצפות בחשבון העו"ש של הלקוחות ובנתונים על חובותיו ונכסיו בבנק, כדי להציע לו הצעות טובות יותר

פינטק \ צילום: שאטרסטוק
פינטק \ צילום: שאטרסטוק

בנק ישראל קורא לחברות הפינטק להציג בפניו את צרכיהן על מנת שניתן יהיה להסדיר את הקשר עימן במסגרת הטמעת תקן ה-API, שמטרתו הפיכת המערכת הבנקאית לפתוחה לגישה של גופים חיצוניים. מדובר בפרויקט גדול ומורכב שנקבע כחלק מהמלצות ועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הפיננסית. לפי הערכות, הפרויקט ייושם במלואו במהלך שנת 2020, וכבר היום הבנקים נערכים לכך.

יישום תקן ה-API יפתח את הדלת למאגרי המידע הנעולים של הבנקים, וברגע שהמידע הזה יהיה נגיש ופתוח לחברות הפינטק, הן יוכלו לנצל אותו להפעלת מנועי חיפוש והשוואת מחירים. לפרויקט זה פוטנציאל להגברת התחרות במערכת הבנקאית באופן משמעותי.

המידע הפיננסי שאמור להיפתח בפני חברות הפינטק אמור לכלול בין היתר תנועות בחשבון עו"ש, עמלות וריביות, מידע על האשראי שנטל הלקוח ועל נכסיו בבנק. על בסיס מידע זה, החברות יוכלו לבצע השוואת עלויות פיננסיות, תיווך פיננסי, וייעוץ וביצוע פעולות בעבור הלקוח כגון תשלומים.

כאמור, בנק ישראל פרסם היום קול קורא לחברות הפינטק להעביר את עמדותיהן בנוגע ליישום הפרויקט והצרכים שלהן בנושא. בנוסף, ב-5 בספטמבר מתכוון בנק ישראל לקיים פורום עם חברות הפינטק. המטרה היא להציג להן את הפרויקט, ולשמוע מהן איך היו רוצות שיוסדר הקשר שלהן עם הבנקים ועם הלקוחות, ומה הקשיים שהן רואות בהליך היישום.

"על מנת להבין בצורה הטובה ביותר את הצרכים העסקיים של נותני השירות ולהתאים את התשתית המוקמת גם לצרכים אלו, אנו מזמינים את הגורמים המעוניינים להציע לצרכנים הישראלים שירותי השוואת עלויות, ריכוז מידע פיננסי וייעוץ בדבר התנהלות פיננסית, להציף בפנינו סוגיות שונות הרלוונטיות לפרויקט", כתב היום בנק ישראל בהודעתו.

נציין כי הסטנדרט שבנק ישראל מפתח לבנקאות פתוחה יכלול מערכת של הגדרות וכללים בנושאים שונים כגון אבטחת מידע והגנה על פרטיות המידע. "הסטנדרט נועד להקל תהליכי העברת המידע בין הגופים, תוך שמירה על פשטות הפתרון ללקוחות, אמינות המידע שעובר ושלמותו, הגנת הפרטיות ואבטחת המידע", מציינים בבנק ישראל.

נושא הבנקאות הפתוחה מהווה פוטנציאל לשיפור התחרות, אך זהו גם אתגר לא מבוטל להטמיעו. גם במדינות דוגמת בריטניה ואוסטרליה עוסקים בימים אלה בהסדרת הבנקאות הפתוחה. 

יש לי מושג - מהו API

ממשק ה-API (ה-Application Programming Interface) הוא מערכת פתוחה המאפשרת לגופים חיצוניים, ובראשם חברות פינטק, להתממשק אל הבנק ואל הנתונים שלו, ולשאוב ממנו מידע על לקוחות שיאשרו זאת.

שיתוף המידע אמור לאפשר לבצע השוואות בעבור הלקוח, למצוא לו הצעות טובות יותר, ולהפוך לקלה יותר כניסת שחקנים חדשים למערכת הפיננסית, בה כיום יש לשחקנים הוותיקים עם הידע על הלקוחות יתרון עצום. אלא שהכנסת תקן API נחשבת לפרויקט גדול ומורכב, ויישומו צפוי לצאת אל הפועל בישראל רק לקראת שנת 2020.