גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להמשיך בגיוס חובה לצה"ל

הטענה ש"הרוב בין כה לא מתגייס" לא יכולה להצדיק מעבר לשירות מקצועי בצבא. צריך לפעול לגיס את כ-ו-ל-ם

חיילים עולים לאוטובוס / צילום: רוני שיצר
חיילים עולים לאוטובוס / צילום: רוני שיצר

מעת לעת מופיע בעיתונות מאמר הדן בצורך לחדול מ"מודל צבא העם" ולעבור ל"צבא מקצועי"! לאחרונה הציע זאת חבר-הכנסת מהליכוד, יהודה גליק ("לעבור לצבא מקצועי - בלי כפייה", "גלובס", 5.7.2018). נימוקי המצדדים מבוססים על "מציאות" לכאורה, שבה שני-שלישים מבני ה-18 אינם מתגייסים; שמשלמים לחיילים שכר "עבדות"; שאין צורך שהמדינה תחנך ותגבש אותנו ל"עם אחד" וכדומה.

הנימוקים - כדורבנות, אך העובדות שונות.

נפתח בעובדות: לטענתם, פחות משני-שלישים מתגייסים לצה"ל. אמנם המספר כמחצית, אך כולל את כל המיעוטים הפטורים, פטורי הבריאות, הבנות החרדיות/דתיות ועוד. ודוק: משרד החינוך, מסיבותיו, מונע מבנות מהזרם הממלכתי-דתי להתגייס לצה"ל (על כך תלוי ועומד "בג"ץ לורך" נגד משרדי החינוך והביטחון). אזי כיצד מצדדי הצבא המקצועי סבורים שצה"ל יגייס את "אלו שהצבא צריך ויצטרך להם"?

בקרב הבנים שיעור הגיוס הוא יותר משני-שלישים. אזי איך פותרים את ריבוע המעגל. קרי, כיצד שיעור כזה של בני 18 ייתנו את "כל-כולם" לצבא ללא "אתוס ציוני"? טענת מצדדי הצבא המקצועי היא, שכ-ו-ל-ם יתגייסו כי לא "יכפו עליהם", והם יוכלו להתפרנס משירות צבאי ארוך ומתגמל. במשמע, אלו שלא מתגייסים היום משתמטים כי כופים עליהם, ואם לא יכפו, אלא יציעו שכר, הם יבואו בהמוניהם, תחת לחסות תחת "תורתם אומנותם", או היותם לא בריאים/בני מיעוטים.

גם טענתם, ששכר החיילים הוא שכר רעב פופוליסטית. האם בתוך עמם הם יושבים? נזכיר כמה עובדות שאין מי שטורח לכמתן: נוסף לדמי הקיום השוטפים, שעלו לכפי שניים וחצי כתוצאה מ"בג"ץ אריאל, שני ואמיר לורך" נגד משרד הביטחון, צה"ל מכסה את כל ההוצאות השוטפות של מחיית חייליו. בגדים, בריאות, מזון, ביטוחים, מגורים וכיו"ב. בתום השירות נהנים המשתחררים ממענק שחרור, מפיקדון ללימודים ומעוד הטבות.

קחו עובד שמרוויח את השכר החציוני במשק, כ-6,800 שקל לחודש, חישבו הוצאותיו ותשלומיו, כולל ביטוח לאומי, החלים על העובד, ומצאו ש"ימות המשיח" של מצדדי "צבא מקצועי, קטן וחכם" כבר כאן. אך העם, העם, לא מפנים, ונוהר בהמוני משתמטיו, לשורות צה"ל. ושורות משורותיו חסרים!

לצה"ל חסר כוח-אדם איכותי. עובדה שעולה מכל דוח. הצרכים העיקריים נובעים מקיצור שירות החובה, ומהפיכתו לצבא מוטה טכנולוגיה מתקדמת. לכך נדרשים בוגרי תיכונים מהטובים ביותר. קחו למשל את בנות המגזר הממלכתי-דתיש שהתקצוב פר-תלמיד בו גבוה מאחרים. ב"גלובס" פורסם שהפער הכספי הוא עד תוספת של 30%! ואכן בתי-הספר לבנות המגזר מככבים ברשימת הטובים בישראל! אך לצבא, משרד החינוך אינו מאפשר להן ללכת. מהיכן יבואו אותם טובים ש"אינם בני עניים" כדברי בעלי התזה?

בקרב הבנים המצב דומה. סקר שנערך בצבא מלמד שרוב המתגייסים ל-8200 הם מהמרכז המבוסס. עוני אינו נמדד רק בגודל הדירה ובטיב המזון, אלא גם בהזדמנויות שהקהילה פותחת לילדיה. והחינוך טוב יותר ביישובים חזקים. הנתינה רבה יותר בערים העשירות.

עוד עובדה חשובה: החרדים התגייסו לצה"ל עד 1978, כאשר ראש-הממשלה דאז, מנחם בגין, במחווה מיותרת ולא צופה פני עתיד, נתן להם פטור גורף ויצר את המצב הקשה, לכל הצדדים, שבו אנו מצויים היום, כשציבורים שונים חלוקים בנושא עד כדי שנאה. הסטטוס-קוו עבד: תלמידי חכמים נפטרו משירות, כמו סטודנטים גאונים וספורטאים מצטיינים. מצב הדברים היום הוא גם תולדה של תיקון מפלה, לא חכם, פופוליסטי שלא הייתה סיבה לעשותו - שכן "אם זה אינו מקולקל, אל תתקן אותו"!

■ הכותב הוא עורך דין במשרד יגאל ארנון ונאבק לשיפור תנאי השירות של חיילי החובה. 

עוד כתבות

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"