מנפחים וזורקים: מניפולציות המיליונים של מטבעות הקריפטו

לפי ניתוח שביצע "וול סטריט ג'ורנל", קבוצות של סוחרים, שמופעלות באמצעות אפליקציות כמו טלגרם, קונות בפעולה מתואמת מטבע שסוכם עליו מראש, מנפחות את מחירו ובתוך דקות מוכרות אותו ומפילות את ערכו • התוצאה: רווחים של מיליונים לסוחרים והפסדים בשיעור דומה למי שנמצא בצד הלא נכון של המטבע

בורסת הקריפטו binance / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
בורסת הקריפטו binance / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

עשרות קבוצות של סוחרים מבצעות מניפולציות במחירי מטבעות דיגיטליים בכמה מהבורסות המקוונות הגדולות, והן אחראיות לפעילות מסחר בהיקף 825 מיליון דולר לפחות בששת החודשים האחרונים, ולמאות מיליוני דולרים של הפסדים למי שהיה בצד הלא נכון של המסחר, לפי ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל".

בחינה של נתוני מסחר ותקשורת מקוונת בין סוחרים בחודשים ינואר-יולי השנה זיהתה 175 מזימות של "ניפחו ומימשו" ב-121 מטבעות דיגיטליים שונים. המכנה המשותף למזימות הללו הוא עלייה פתאומית במחיר המטבע, ונפילה פתאומית באותה מידה כעבור כמה דקות.

מהלכים של ניפוח ערכו של נכס כלשהו וזריקתו לשוק לאחר מכן במחיר גבוה הם אחד הסוגים הוותיקים של הונאת שוק. סוחרים מעלים בדיבורים מחיר של נכס לפני שהם מממשים אותו במהירות ברווח גבוה, על חשבון משקיעים שהתפתחו לקנות את הנכס. רשות ניירות הערך הפדרלית, ה-SEC, מגישה דרך קבע תביעות אזרחיות נגד גורמים שחשודים במסחר כזה במניות ציבוריות. מניפולציות במטבעות קריפטוגרפיים אינן שונות בהרבה, אך בינתיים טרם הוגשה אף תביעה נגד חשודים בשוק הבלתי שקוף הזה. 

הניפוחים הגדולים של קבוצת BIG PUMP SIGNAL
 הניפוחים הגדולים של קבוצת BIG PUMP SIGNAL

"בורסות של מטבעות דיגיטליים הן שווקים ללא פיקוח, לכן הסוג של מניפולציה שאסור בבורסת מניות כמו בורסת ניו יורק יכול להתבצע בהן ללא חשש", אמר בן ייטס, פרקליט מלונדון שמתמחה במטבעות הדיגיטליים.

סוחרי המטבעות הדיגיטליים "מתכנסים" בחדרי צ'ט באינטרנט. החדר הגדול ביותר מבין העשרות שהעיתון בדק נקרא Big Pump Signal (Pump - ניפוח נכס באנגלית), וחברים בו יותר מ-74,000 עוקבים באפליקציה טלגרם. זהו גם חדר הצ'טים הרווחי ביותר: הוא עבר לטלגרם בסוף דצמבר מאפליקציה אחרת, דיסקורד, וחבריו קידמו 26 מזימות ניפוח ומימוש, עם עסקאות בסך כולל של 222 מיליון דולר.

קיימות קבוצות רבות נוספות של מסחר מתואם במטבעות דיגיטליים, בנפח פעילות של מיליונים או עשרות מיליוני דולרים, שפעילות רק בחדרי צ'ט פרטיים, שנגישים רק על ידי הזמנה. בדרך כלל מנהל אותם גורם אלמוני יחיד.

המזימות הללו הפכו לנפוצות יותר בעקבות הגאות האחרונה של הנפקות מטבע ראשונות, ICO's, על ידי חברות סטארט-אפ שמגייסות כך הון למיזמים שונים. הנפקות מטבע (או אסימונים) גייסו 20 מיליארד דולר בשנה וחצי האחרונות, לעומת 300 מיליון דולר בלבד בשנים 2014-2016, לפי אתר המחקר CoinDesk. 

כך התנהל הניפוח בבורסת BINANCE
 כך התנהל הניפוח בבורסת BINANCE

תאריך, פרק זמן ומטבע "יעד"

האסטרטגיה של Big Pump Signal היא ישירה: הודעה על תאריך, פרק זמן ובורסה לביצוע ניפוח ערך, יחד עם "איתות" על מטבע היעד. הסוחרים יוצרים קדחת של קנייה סביב המטבע, ואז מוכרים אותו במהירות. זה יכול לקרות בתוך כמה דקות, וסוחרים מצליחים מתרברבים בפומבי ברווחיהם.

לדוגמה, ביום אחד בתחילת יולי Big Pump Signal הורה לעוקבים הרבים שלו להתחיל לקנות מטבע עלום שם שהונפק לביצוע עסקאות חשאיות שנקרא cloakcoin, בדיוק בשלוש אחר הצהריים שעון החוף המזרחי בבורסה שנקראת Binance. "@כולם תוודאו שאתם רוכבים על הגלים!" הודיע מנהל הקבוצה האלמוני בערוץ טלגרם שלה.

בהלת הקנייה הייתה מידיית: מחיר cloakcoin זינק ב-50% ל-5.77 דולר באותה בורסה, לפני שצנח כמעט בדולר כעבור שתי דקות. בסך הכול בוצעו במטבע 6,700 עסקאות בשווי 1.7 מיליון דולר, מול מסחר אפסי שעה לפני כן.

טכניקות דומות הוצאו אל מחוץ לחוק בשנות ה-30 במאה שעברה, כאשר קבוצות סוחרים קנו ומכרו מניות בין עצמן כדי לנפח את מחירן לפני מכירה להמונים הנבערים. למרות זאת, מזימות ניפוח ומימוש צצו בשפע בשנות פריחת הדוטקום, בחסות בתי ברוקרים ידועים לשמצה כמו סטרטון אוקמונט, שהקים "הזאב מוול סטריט" ג'ורדן בלפורט. ב-1999 הודה בלפורט בעבירות "ניפוח ומימוש מהיר" של 34 מניות, תוך גרימת הפסדים של יותר מ-200 מיליון דולר למשקיעים תמימים.

השמות לא מסתירים את המטרה

אי אפשר לקבוע את המספר המדויק של קבוצות הסוחרים שעסקות בניפוח מחיר של מטבעות דיגיטליים, אבל העיתון זיהה 63 מזימות ניפוח שונות. לקבוצות הללו יש שמות שלא מסתירים את המטרה שלהן, כמו Orion Pump, MEGA Pump וכו'. רובן פועלות ביישומי טלגרם ודיסקורד, ויחד היו להן 236,000 עוקבים בסוף יוני.

כמו יתר הקבוצות הללו, גם Big Pump Signal היא מסתורית: המנהל שלה אנונימי, הבעלות על אתר אינטרנט שקשור אליה אינה ידועה, והניסיונות להתקשר למנהל שלה העלו חרס.

קבוצות רבות שהעיתון זיהה גובות דמי חברות שנעים בין 50 ל-250 דולר בחודש, או מחייבות את החברים לקנות שירותי גישה למידע מסחרי. קבוצה אחת בשם Cosmic Trading מפרסמת את איתותי המסחר של קבוצות אחרות תמורת עמלה. המנהל של הקבוצה הזו באפליקציית דיסקורד אומר שהיא למעשה "חברת הוצאה לאור, שמתנגדת בחריפות למזימות ניפוח ומימוש".

לא ידוע כמה מרוויחים המנפחים ה"מקצועיים". ברור רק שהם נהנים מהיתרונות של בחירת המטבע, קנייה שלו במחירי שפל ומכירה שלו במחיר שיא שהם מחליטים עליו.

מבחינת הסוחרים שעוקבים אחריהם, זה הימור שהם מכורים אליו, אמר דייב ג'יבנס, מנכ"ל חברת ניתוחי המטבעות הדיגיטליים CipherTrace. כל הסוחרים משתתפים בבהלת הקנייה במטרה להרוויח ממכירת הנכס לפני ירידת ערכו, כמו במשחק הפחדן: ככל שהם ממתינים שהמחיר יעלה הם יכולים להרוויח יותר, אבל גם להפסיד הרבה במפולת הבלתי נמנעת.

"זה מתמרץ את העוקבים להמשיך לקנות עד שמחיר היעד מושג, מה שלעיתים קרובות בכלל לא קורה", אמר טיילור קודל, שהשתתף במבצע של Big Pump בינואר, והפסיד בו בערך 5,000 דולר ב-30 שניות.

בתוך פחות מדקה אחרי שיגור הוראת קנייה ל- DigixDAO- מטבע שהנפיק סטארט-אפ לכאורה בגיבוי זהב, ורשם אותו למסחר בבורסת הקריפטו Binance בנובמבר - המחיר צנח בתלילות ולעולם לא התאושש, אמר קודל, בן 27, תושב סן דייגו.

"אין צורך לומר שהרגשתי כעס גדול, וביטאתי אותו בדיסקורד", הוא כתב לעיתון במייל. "וכמובן שהם ענו לי בסגנון של 'איטי מדי, אח שלנו'".

אתר Binance, שהוא כעת בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה ביותר באינטרנט במונחי מחזורי מסחר, משמש לעתים קרובות למזימות ניפוח ומימוש. רשומים בו מאות מטבעות, רבים מהם קטנים מספיק כדי להישלט על ידי קבוצות ניפוח. נציגים של האתר לא השיבו לפניות לקבלת תגובה.

מטבעות היעד של Big Pump Signal בששת החודשים האחרונים הם טיפוסיים לקבוצות הניפוח: מטבעות בעלי מספיק פעילות מסחר כדי להצדיק עניין רחב יותר, ולא יקרים כדי שמשקיעים רגילים יוכלו לקנות אותם.

כמה מהניפוחים המוצלחים ביותר של הקבוצה הזו היו מטבעות עם שמות כמו Pesetacoin, Stealth ("חמקן") ו- Agrello, שעלו 6 עד 31 סנט לפני ההודעה על הניפוח.

Cloakcoin היה ניפוח ממוצע של הקבוצה הזו. המטבע הזה נסחר בשמונה בורסות בלבד, ודורג 225 מבין המטבעות הדיגיטליים על ידי CoinMarketCap בתחילת יולי, מבין כ-1,600 מטבעות.

בניפוח שהיה ביולי, העסקאות הרווחיות ביותר היו בדקה הראשונה של המסחר, מצא העיתון. העסקה הגדולה ביותר הייתה ב-11,000 דולר, כמה שניות אחרי שההוראה של מנהל הקבוצה שיגרה את המטבע לגבהים.

"היינו מופתעים, כמובן", אמר הארי סידירופולוס, מנהל השיווק של cloakcoin. "אנחנו לא יכולים לומר למה זה קרה (קפיצת המחיר והמפולת), אבל זה בהחלט לא היה מהצד שלנו".

הסוחרים התלהבו מהניפוח של המטבע הזה. "איזה ניפוח אדיר", כתב משתמש בשם Althanasia בדיסקורד. "זה היה מדהים", כתב משתמש אחר, Berdo. אדם שלישי, SexyHomer, טען שהוא הרוויח 1,400 דולר מהניפוח של cloakcoin, וציין שהוא "לא הלך בגדול" על העסקה הזו. "בפעם הבאה אני מתכוון ללכת בגדול", הוא סיכם.