נעילה ירוקה בוול סטריט; S&P 500 ברמה הגבוהה מאז ינואר

מדד הנאסד"ק סגר 5 ימים רצופים של עליות, לראשונה מאז מאי • הדולר האמריקאי ברמת שיא שנתית • התפתחות בזירת מלחמת הסחר בסופ"ש: מהבית הלבן נמסר כי הם שוקלים להעלות את שיעור המכס שנקבע מוקדם יותר השנה מ-10% ל-25% • אפל היא החברה הראשונה שחוצה את שווי השוק הסמלי של טריליון דולר

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

יומו הראשון של שבוע המסחר מעבר לים נסגר היום (ב') במגמה מעורבת. המסחר בבורסות וול סטריט התנהל במגמה ירוקה. הדאו ג'ונס עלה ב-0.16% ל-25,503 נקודות, ה-S&P 500 הוסיף 0.36% ל-2,850 נקודות ועלה לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז ינואר, והנאסד"ק עלה ב-0.61% ל-7,859 נקודות וסגר 5 ימים רצופים של עליות, לראשונה מאז מאי. הדאו ג'ונס וה-S&P 500 סיימו ביום שישי שבוע חמישי ברציפות של עליות, וה-S&P 500 כאמור אף סיים את השבוע כשהוא נמצא כ-1% מתחת לשיא שלו מינואר האחרון. נציין כי גם הדולר האמריקאי נמצא ברמת שיא שנתית. 

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות, והמסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת, כאשר מדד ההנג סאנג   של הונג-קונג עלה בכ-0.3%. מדד שנחאי   ירד בכ-1.3%.  הניקיי היפני   רשם ירידות קלות של 0.08%. 

 

בסוף השבוע התפרסמו נתוני שוק התעסוקה לחודש יולי, מהם עולה כי מספר מקומות העבודה שנוספו למשק האמריקאי בחודש שעבר היה מאכזב ועמד על כ-157 אלף לעומת צפי לתוספת של כ-193 אלף משרות. שיעור האבטלה, עם זאת, רשם ירידה של 0.1% לרמה של 3.9%. 

שיעור התוספת השנתית בשכר הממוצע נותר ברמה של 2.7%, בהתאם לציפיות הכלכלנים. נתוני החודשים יוני ומאי התעדכנו בכ-59 אלף מקומות עבודה נוספים.

בסוף השבוע חלה התפתחות נוספת בזירת מלחמת הסחר הגלובאלית, כאשר מהבית הלבן נמסר כי הם שוקלים להעלות את שיעור המכס שנקבע מוקדם יותר השנה, 10%, ל-25%, זאת על סחורות בשווי 200 מיליארד דולר המיובאות לארה"ב מסין בשנה. הודעת הבית הלבן השפיעה אמנם על המדדים (לרעה), אך היא לא מנעה מענקית הטכנולוגיה אפל  להיות הראשונה שחוצה את שווי השוק הסמלי של טריליון דולר.

בתגובה הודיעה סין כי בכוונתה להטיל מכסים על סחורות אמריקאיות המיובאות למדינה בסכום של כ-60 מיליארד דולר.

ביום ו' הבנק המרכזי בבריטניה החליט להעלות את הריבית ל-0.75% - הרמה הגבוהה ביותר מאז מארס 2009. יו"ר הבנק, מארק קארני, אותת לשווקים כי בהמשך יהיו עוד העלאות הדרגתיות. יו"ר הבנק אמר ל-BBC כי בכל תרחיש אפשרי הקשור לברקזיט, שיעור הריבית צריך להיות לפחות בשיעורו הנוכחי (והחדש). וכן הוא הוסיף כי אם יהיו מקרים אחרים שיש לשקול את הורדת הריבית - כך ייעשה. הבנק הבריטי מוכן כבר מספר חודשים להעלאת הריבית - אך עד עתה נמנע מלעשות כן בשל תנאי מזג האוויר הקשים בממלכה. עם זאת, הבנק ציין כי הוא מניח שהכלכלה תצמח בקצב מהיר יותר בחודשים הבאים וזו סיבה מרכזית להעלאת הריבית. 

פייסבוק  עלתה במסחר בעקבות דיווח של הוול סטריט ג'ורנל כי הרשת החברתית מבקשת מבנקים גדולים בארה"ב לחבור לשירות המסנג'ר שלה ולהעניק לה גישה למידע הפיננסי של לקוחותיהם.

אינטל  ירדה מעט לאחר שבית ההשקעות Barclays המליץ להפחית את משקלה של המניה בתיק ההשקעות מ"ממשקל יתר" ל"משקל שווה", בין היתר, בשל התחרות המתחזקת בענף. לפני כמעט שבועיים פרסמה אינטל את דוחותיה לרבעון השני. ההכנסות עמדו על 5 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד ברבעון המקביל של שנה שעברה. הרווח הנקי צמח ל-5.01 מיליארד דולר (1.05 דולר למניה) לעומת 2.81 מיליארד (0.58 למניה) בשנה שעברה. 

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש יולי במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות הישראליות בארה"ב, לעלייה של 2.7%.  מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק עלו בחודש יולי והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 1.4%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 0.9% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה רשם עלייה של 3.1%. בלטה בתת המדד מניית צ'ק פוינט  שזינקה ב-15% לאחר שדיווחה על תוצאותיה לרבעון השני של 2018 והכתה את תחזיות האנליסטים עם הכנסות של 468 מיליון דולר ורווח נקי של 198 מיליון דולר. 

גם קורנית דיגיטל  רושמת שנה מוצלחת, כאשר מתחילת השנה שווי השוק של קורנית עלה בכ-16% ותוצאות הרבעון הראשון של שנת 2018 הראו על מגמת צמיחה של כ-15% בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2017, כאשר הכנסות החברה משירותים עלו ב-76%  

ביום ה' פורסם הדוח הכספי של טבע  הישראלית והמניה הגיבה בירידה חדה כאשר נפלה ביום חמישי בוול סטריט ב-9.5% לאחר פרסום דוחות הרבעון השני, אך תיקנה חלק מהנפילה ביום שישי כשעלתה ב-2.6%, כך שבסוף השבוע ננעלה המניה במחיר של כ-22.2 דולר, שמשקף לחברת התרופות שווי של 22.6 מיליארד דולר.

טבע אמנם העלתה ביום חמישי את תחזיותיה השנתיות, אך ייתכן שבשוק ציפו ליותר; על כך אמר ל"גלובס" מנהל הכספים מייק מקללן כי "אנחנו מצפים למחצית שנייה עם יותר תחרות לקופקסון, אז אנחנו זהירים בתחזיות, אבל עדיין העלינו את התחזיות בכ-30 סנט למניה בהשוואה לתחזיות המקוריות".

ביום ו' פרסמה נובל אנרג'י , חברת הנפט והגז ומבעלי מאגרי הגז תמר ולוויתן, דוחות מאכזבים לרבעון השני. החברה דיווחה על הפסד של 23 מיליון דולר, 5 סנט למניה, וירידה של 15.2% בכמות הנפט והגז שהיא מפיקה לכ-346 אלף חביות נפט (שווה ערך) ביום.

ברקשייר האת'וויי  פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה ביום שבת; רווחי חברת ההשקעות של וורן באפט זינקו ברבעון השני ל-12 מיליארד דולר. רווחי החברה תנודתיים במיוחד לאור החוק החדש שנכנס לתוקף השנה הדורש מחברות לכלול בדוחותיהן את רווחי ההשקעות הלא ממומשים בחישובי ההכנסות שלהן.

ברקשייר האת'ווי י דיווחה על עלייה של 67% ברווח התפעולי, שנסק ל-6.89 מיליארד דולר מ-4.12 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה הקודמת. לדברי וורן באפט, הרווחים התפעוליים משקפים יותר מכל את ביצועי החברה.

נפילה של 14% במחיר מניית סולאראדג'  ביום שישי הובילה לכך שכמעט 360 מיליון דולר קוזזו משווי החברה, וכעת שווי השוק שלה בנאסד"ק עומד על 2.2 מיליארד דולר. מאז השיא אליו הגיעה סולאראדג' בחודש מאי האחרון, היא נפלה בכ-29%, אך עדיין בשנה החולפת החברה מציגה תשואה חיובית נאה של כ-70%.

בנק וולס פארגו  הסכים לשלם 2.09 מיליארד דולר במסגרת הסדר עם משרד המשפטים האמריקאי ליישוב פרשת מכירת ניירות ערך רעילים מגובי-משכנתאות, בתקופה שלפני משבר הסאבפריים ב-2008.

מניית סודהסטרים  המשיכה גם היום במומנטום החיובי שלה מאז פרסום הדוחות ביום רביעי.

חברת בריינסגייט המפתחת מכשיר רפואי לטיפול בשבץ, המוחזקת ב-30% על ידי אלרון , הודיעה אתמול על קבלת התוצאות ב ניסוי שלב III שלה במכשיר רפואי בטיפול בשבץ. בניסוי היו שני יעדים עיקריים, והחברה טרם הציגה תוצאות מובהקות באף אחד מהם. היעד הראשון היה שיפור השבץ כלל החולים, ובו לא הושג אפקט משמעותי. היעד השני היה שיפור השבץ בחולים הקשים יותר (חולים "קורטיקליים", כלומר שהפגיעה היא באזור במוח שנקרא הקורטקס). גם בחולים אלה טרם הוצג אפקט מובהק, אולם ועדת הביקורת המדעית של הניסוי ציינה כי נצפתה "מגמת יעילות חזקה". הוועדה סיכמה את התוצאות כמעידות על תועלת לנפגעי שבץ.

גזרת המאקרו דלילה היום. עונת הדוחות בשיאה, והיום פרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון השני של השנה החברות: סותביס  , Marriott , הרץ,  Etsy ו- Softbank 

הרווח הנקי ברבעון השני של טייסון פודס  זינק ב-21% ל-541 מיליון דולר. ההכנסות עלו ב-2% ל-10.05 מיליארד דולר, אך לא עמדו בציפיות האנליסטים. 

HSBC  הצליח לעקוף את ציפיות השוק. הרווח לפני מס צמח ב-4.58% ל-10.7 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה. צפיות השוק היו לרווח בהיקף 10.38 מיליארד דולר.  הכנסות הבנק השתפרו ב-4% ל-27.29 מיליארד דולר, לעומת ציפיות להכנסות בהיקף 27.63 מיליארד דולר.