זוכי מחיר למשתכן באור-יהודה מאיימים בפנייה לביהמ"ש

מדובר בחלק מזוכי מחיר למשתכן בפרויקט של גינדי החזקות, שעדיין מסרבים להשלים עם המתווה שנקבע • בעוד המדינה, ראש העיר והחברה הגיעו לסיכומים בנוגע למסירה מוקדמת של הקרקע וקיצור תאריכי המסירה בחוזים, נציגי הזוכים שלחו היום מכתב תוקפני: "בימים אלה פועלת הנציגות במספר מישורים, בין היתר גיוס עורכי דין מהשורה הראשונה שיעמדו מול גינדי ומול המדינה"

הפגנת זכאי מחיר למשתכן באור-יהודה / צילום: אמיר מאירי
הפגנת זכאי מחיר למשתכן באור-יהודה / צילום: אמיר מאירי

הצרות בפרויקט מחיר למשתכן באור-יהודה נמשכות. למרות ההסכמות אליהן הגיעו נציגי מטה הדיור, משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל, ראשת העיר של אור-יהודה וחברת גינדי החזקות בנוגע לפרויקט מחיר למשתכן בעיר, חלק מהזוכים עדיין מסרבים להשלים עם המתווה שנקבע.

נזכיר כי זוכי מחיר למשתכן בפרויקט באור-יהודה, פרויקט שצפוי לכלול כ-1,400 דירות בסך-הכול, הגישו התנגדות לתכנון הפרויקט ובמקביל הלינו על המועד הארוך אליו התחייבה החברה בחוזים מול הזוכים בכל הקשור למסירת הדירות. את ההתנגדות שהוגשה בכל הקשור לסוגיה התכנונית הסירו הזוכים שהגישו אותה, לאחר שנחתם הסכם פשרה מול החברה. לגבי מועדי מסירת הדירות, בישיבות שהתקיימו בין כל הגורמים הוסכם כי המועד שנקבע בחוזים, ועמד על 46-52 חודשים, יקוצר ל-32-36 חודשים. במקביל, הוסכם כי מסירת המגרשים לחברת גינדי החזקות שזכתה במכרז תוקדם. 

"לא ניתן לגזול מאיתנו את כבשת הרש" 

בעוד פגישות בין נציגי הזוכים, כמו שאר הגורמים, עדיין ממשיכות להתקיים, נשלח היום (ב') המכתב הבא לכלל הזוכים בפרויקט על-ידי זוכים המציגים את עצמם כנציגי הזוכים בפרויקט. העתק מהמכתב נשלח גם למשרד האוצר ומטה הדיור.

"זוכים יקרים, כידוע לכם, אתמול התקיימה פגישה חשובה בנוכחות הנציגות הנבחרת, ראש העיר, מנכ"ל העירייה, אדריכלית העיר ודובר העירייה מצד אחד; מצד שני הגיעו 3 נציגים מחברת גינדי, בראשות סמנכ"ל הכספים. הייתה פגישה מצוינת", נכתב במכתב לזוכים. "היא הייתה מצוינת, כי לראשונה המסר עבר - אנחנו הזוכים לא נלך כצאן לטבח. לא ניתן לאף אחד להשתמש בנו ככלי למטרת בחירות (מוניציפליות או ארציות) או לצורך עשיית רווח על חשבון הגב שלנו ושל ילדינו".

עוד נכתב כי אין בכוונת הזוכים להשלים עם ההסכמות, ובמכתב נכתב עוד כי בכוונת הנציגות להגיע גם לבית המשפט. "בימים אלה פועלת הנציגות במספר מישורים, בין היתר גיוס עורכי דין מן השורה הראשונה שיעמדו מול גינדי ומול המדינה - ראשית כל על-מנת לעצור הכול - הקפאה. לא שיווק, לא מכירות, לא זימונים לא בקשות רכישה. הלחץ לא יעבוד עלינו. מכם חברינו הזוכים אנו מבקשים לפזר את הבשורה - לא ניתן לאף אחד לגזול מאיתנו את כבשת הרש. היום תתקיימנה עוד מספר פגישות, ואנו נעדכנכם".

הפרויקט יתעכב?

נזכיר כי טענות הזוכים מתמקדות, בין היתר, בפער שבין תאריך סיום הבנייה של הפרויקט כפי שהופיע במסמכי המכרז ועמד על כ-22 חודשים, לעומת תאריכי מסירת הדירות כפי שמופיעים בחוזי המכר של החברה, שמציינים זמן ארוך יותר.

עוד נזכיר כי לפני מספר חודשים חשפנו כאן ב"גלובס" את הפער שניתן למצוא כמעט בכל פרויקט של מחיר למשתכן, והסיבה לפער זה היא שההתחייבות של הקבלן לבנייה עד טופס 4 היא מול המדינה - בעוד בחוזי המכר מולי הזוכים רשאית כל חברה לנקוב במועד מאוחר יותר. התאריך המאוחר יותר קשור בדרך-כלל להערכה של החברה כמה זמן צפויה להימשך בניית הפרויקט בפועל, וגם כדי להימנע ממצב בו התאריך שנקבע אינו ריאלי מה שיגרור מאוחר יותר חובה לפיצוי מול הזוכים.

עוד נציין כי את התאריך שנקבע במכרז, 22 בחודש, יכולים במשרד הבינוי והשיכון במקרים מסוימים להאריך, בשל מגבלות שונות בבנייה, אולם התאריך שנקבע על-ידי החברה בחוזה אינו ניתן לשינוי, ולכן החברות יוצרות לעצמן "טווח ביטחון", כדי שלא יעמדו בפני תשלומי-עתק של פיצוי לזוכים באם לא יעמדו בתאריך שנקבע בתחילת הדרך.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "פרויקט בית בפארק באור-יהודה הוא אחד הפרויקטים הגדולים והאיכותיים בתוכנית מחיר למשתכן. הזכייה תאפשר לזוג עם לרכוש דירה באחד מאזור הביקוש בהטבה של מאות אלפי שקלים. מועדי המסירה יעמדו על כ-3 עד 3.5 שנים. מועדי המסירה נקבעו על-פי היקף הפרויקט, מספר יחידות הדיור והמשאבים הנדרשים להקמתו".

בגינדי החזקות טוענים כי הם אינם צד בוויכוח. מהחברה נמסר היום כי "לבקשת הנציגים התקיימה אתמול פגישה, בה הובהר לחברה שאין כל טענה כלפיה, שהיא לא צד בעניין, ושהדרישות הן מול גופי המדינה הרלוונטיים".

בנקודה זו חשוב לציין כי כל עוד הוויכוח בין חלק מהזוכים לכלל הגורמים האחרים לא ייפתר, קידום הפרויקט עשוי להידחות. המשמעות בשורה התחתונה עשויה להיות עיכוב בבנייה שיגרור עיכוב במסירת הדירות, שיפגע בסופו של דבר בזכאים עצמם.