הנציב: סחבת בטיפול בתלונת האונס ע"י בכיר בחברת החשמל

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, נוזף בפרקליטות: "לא ייתכן שתיק חקירה יהא מונח על שולחנות הפרקליטות כאבן שאין לה הופכין חודשים ארוכים"

נציב התלונות על הפרקליטות - כב' השופט (דימ') דוד רוזן/  צילום: תמר מצפי
נציב התלונות על הפרקליטות - כב' השופט (דימ') דוד רוזן/ צילום: תמר מצפי

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, הודיע כי התלונה על התמשכות ההליכים בפרקליטות מחוז חיפה, בעניין התלונה של עובדת לשעבר בחברת החשמל - על מעשה אונס שביצע בה בכיר לשעבר בחברת החשמל - היא תלונה מוצדקת.

על בדיקת הפרשה דווח ב"גלובס" בחודש שעבר. המתלוננת פנתה בשבוע שעבר למשטרה, וביקשה לפרסם את דבר קיום החקירה ואת זהותו של הבכיר לשעבר שנגדו התלוננה. מדובר בתיק חקירה שנפתח במשטרה, ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, לאור תלונתה של העובדת באוגוסט 2015, ועדות מפורטת שמסרה על האירוע. התיק הגיע לפרקליטות מחוז חיפה, בפברואר 2016, אבל למעשה לא טופל. רק ביוני 2017, בעקבות פנייה של המתלוננת באמצעות עו"ד טלי אייזנברג ועו"ד ורד גרטל, החליט פרקליט המחוז, עמית איסמן, על תעדוף גבוה יותר של התיק.

בעקבות זאת, יחד עם תיקים נוספים מתחום עבירות המין, העביר הפרקליט את התיק לטיפולה של פרקליטה אחרת במחוז; וזו ביקשה מהמשטרה לבצע פעולות חקירה נוספות.

"הפרקליטות חרגה מסד הזמנים הקבוע"

על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, ניתנה לפרקליטות תקופה של 18 חודשים לפעול לסיום הטיפול בתיק בעבירות מסוג אונס. רוזן קבע בהחלטתו כי "מדובר בשנה וארבעה חודשים שבהם מונח היה התיק על שולחנה של הפרקליטה, תיק שבו חקרה המשטרה עבירות מין חמורות של נושא תפקיד ציבורי בכיר נגד עובדות הכפופות למרותו.

הדברים מקבלים משנה תוקף, משעו"ד איסמן (פרקליט המחוז) ציין בהתייחסותו כי התיק הוחזר ליאח"ה לביצוע "פעולות חקירה רבות שלא בוצעו", והגדירן כ"נחוצות ביותר לשם קבלת החלטה בתיק". דברים אלה, כך נראה, היו מתבררים, לו היו ננקטים הצעדים המתחייבים שבהם נקט פרקליט המחוז עו"ד איסמן".

בהחלטתו הדגיש רוזן את התמשכות הזמן, ואמר כי "לא ייתכן שתיק חקירה יהא מונח על שולחנות הפרקליטות כאבן שאין לה הופכין חודשים ארוכים; ורק בחלוף כשנה וארבעה חודשים, משלא נעשה בתיק דבר, יוקצה לפרקליט מטפל חדש".

מהודעתו של רוזן עולה עוד כי המשטרה פנתה לאחרונה לבכיר לשעבר בחברת החשמל, וגבתה ממנו הודעה, וכי "טרם נסתיימו פעולות החקירה בתיק, והפרקליטות פעלה, ועודנה פועלת, לביצוע השלמות חקירה נחוצות".

רוזן סיכם את החלטתו במילים: "מצאתי כי הפרקליטות לא עמדה בתכלית הוראות ההנחיה, וחרגה מסד הזמנים הקבוע לעבירות מסוג זה. משאלה הדברים, הריני לקבוע כי הטענה מוצדקת.

"יחד עם זאת, ראוי לברך על פעולותיו של עו"ד איסמן עם כניסתו לתפקיד פרקליט המחוז. עו"ד איסמן מצא לנכון להעביר התיק לפרקליטה בכירה אחרת ומצא לנכון להיכנס לעובי הקורה, תוך שהוא מוביל ומכוון עשיית הפרקליטות בנושא בלוח=זמנים יעיל וקצוב".

המתלוננת: לפרסם שם החשוד

במקביל לדוח של רוזן, פנתה המתלוננת ליאח"ה בבקשה לפרסם את שמו של הבכיר לשעבר. בפנייתה היא מציינת כי הגיע אליה מידע שלפיו קיימות נפגעות נוספות מידי הבכיר לשעבר, שחלקן עדיין עובדות בחברה וחוששות מאוד להתלונן. לדבריה, "קיימת חשיבות ציבורית וחקירתית ניכרת ליידוע הציבור בדבר קיומה של החקירה ובדבר חקירת החשודים.

"יש לזכור כי עסקינן בתיק רחב היקף שעניינו עבירות חמורות שנעשו על-ידי החשוד בעת ששימש בתפקיד בכיר ורב-עוצמה בחברה ממשלתית גדולה, ובהיותו איש רב-עוצמה ומרובה קשרים. עוד ברור כי נפגעות נוספות מידיו עוקבות אחר ההליכים ומבקשות לראות כי העניין מטופל, בטרם תעזנה להסתכן ולהתלונן על המעשים שעשה כלפיהן. על כן מן הראוי לנקוט פעולות פרסום יזומות בדבר הליכי החקירה ובדבר זהות החשוד".

פרקליטו של הבכיר לשעבר, עו"ד בעז בן-צור, אומר כי הוא "דוחה מכול וכול את הטענות השקריות והבדויות המיוחסות לו".