4.2 מיליארד ד' בשנתיים: מחיקות טבע בגין אקטביס ורימסה

גם לאחר דוחות הרבעון השני שהתקבלו באכזבה, נשאר קרדיט סוויס אופטימי בנוגע לסיפור ההתייעלות בטבע: "להערכתנו הלחץ על המניה נובע מהאכזבה מתחזית ההכנסות ל-2018" • מורגן סטנלי: "שלושת המנועים שיסייעו לטבע לחזור לצמיחה הם המוצרים fremanezumab למיגרנה, אוסטדו להפרעות תנועה ותחום מוצרי הנשימה, שיכלול השקות חדשות ב-2019"

מניית טבע   נפלה ביום חמישי בוול סטריט ב-9.5% לאחר פרסום דוחות הרבעון השני, אך תיקנה חלק מהנפילה ביום שישי כשעלתה ב-2.6%, כך שבסוף השבוע ננעלה המניה במחיר של כ-22.2 דולר, שמשקף לחברת התרופות שווי של 22.6 מיליארד דולר.

טבע אמנם העלתה ביום חמישי את תחזיותיה השנתיות, אך ייתכן שבשוק ציפו ליותר; על כך אמר ל"גלובס" מנהל הכספים מייק מקללן כי "אנחנו מצפים למחצית שנייה עם יותר תחרות לקופקסון, אז אנחנו זהירים בתחזיות, אבל עדיין העלינו את התחזיות בכ-30 סנט למניה בהשוואה לתחזיות המקוריות". 

במקביל, טבע סיפקה לראשונה גם יעדים לטווח הארוך יותר, שנותנים מעט יותר מידע למשקיעים על איך מצפה החברה להיראות בעוד 3-5 שנים. בשיחת הוועידה שערכה החברה לאחר פרסום הדוחות הציג המנכ"ל קאר שולץ את שלושת היעדים.

הראשון הוא רווחיות תפעולית Non-GAAP של 27%, דומה למחצית הראשונה של 2018 - אם כי שולץ ציין שבשל הלחצים של אובדן הקופקסון והשחיקה בגנריקה בארה"ב, בשנה כולה השיעור יהיה פחות מ-27% ויעלה בהמשך. היעד השני הוא יחס מזומנים לרווחים (היחס בין תזרים המזומנים החופשי לרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות על בסיס Non-GAAP) בשיעור של מעל 80%, לעומת כ-76% ברבעון השני. היעד השלישי הוא יחס חוב נטו ל-EBITDA של פחות מ-3, כאשר כיום הוא מעל 5.

טבע גם חוזרת לדבר על צמיחה: שולץ אמר בשיחת הוועידה כי החברה "מקווה לראות חזרה לצמיחה ב-2020", והעריך שב-2019 תירשם התחתית בהכנסות החברה, עם כ-18 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-18.5-19 מיליארד דולר ב-2018. האנליסט דיוויד רייזינגר ממורגן סטנלי כתב בתגובה כי "שלושת המנועים שיסייעו לטבע לחזור לצמיחה הם המוצרים fremanezumab למיגרנה, אוסטדו להפרעות תנועה ותחום מוצרי הנשימה, שיכלול השקות חדשות בשנת 2019".

במורגן סטנלי נשארים עם אותה המלצה ואותו מחיר יעד למניית טבע - "תשואת שוק", ומחיר של 19 דולר שנמוך ב-14.3% מהמחיר הנוכחי. לעומת זאת, בקרדיט סוויס בחרו להעלות את מחיר היעד לאחר הדוחות, מ-23 דולר ל-25 דולר, 12.8% מעל מחיר השוק, כשההמלצה למניה נותרה ללא שינוי, "תשואת יתר". האנליסט ואמיל דיוואן מקרדיט סוויס כתב כי הוא נשאר אופטימי בנוגע לסיפור ההתייעלות בטבע. "להערכתנו הלחץ על המניה נובע מהאכזבה מתחזית ההכנסות ל-2018", כתב האנליסט (כזכור, תחזית ההכנסות לא הועלתה, בניגוד לתחזית הרווח ותזרים המזומנים).

"עם זאת, אנחנו נשארים 'שוריים' על מניית טבע על רקע: 1. התקדמות תוכנית ההתייעלות בקצב מעט יותר מהיר מהמתוכנן, 2. שיפור בסביבת התמחור של מוצרים גנריים בארה"ב, 3. המשך האופטימיזציה של סל המוצרים הגנריים שיוביל לשיפור הרווחיות, 4. קצב החדירה החיובי של אוסטדו בשוק, 5. האישור הפוטנציאלי לתרופה למיגרנה בחודש ספטמבר".

המחיקות לא נפסקות

אכזבה נוספת שהובילה לירידה במניית טבע ביום חמישי הייתה עוד מחיקה שביצעה החברה בגין רכישות הענק הכושלות של החברות אקטביס ורימסה, כשברבעון השני המחיקות הסתכמו ב-668 מיליון דולר. תוך חודשים ספורים במהלך שנת 2016 הוציאה החברה, אז בניהולו של המנכ"ל ארז ויגודמן והיו"ר יצחק פטרבורג, סכום של כ-41 מיליארד דולר על רכישת שתי חברות.

אקטביס, הזרוע הגנרית של אלרגן, נרכשה תמורת 33.4 מיליארד דולר במזומן בתוספת מניות טבע בשווי שעמד אז על כ-5.3 מיליארד דולר (אך הלך והתדרדר לאחר מכן); ו-RIMSA ממקסיקו נרכשה מהאחים המייסדים אספינוזה תמורת 2.3 מיליארד דולר. שתי הרכישות האלו היו אמורות למצב את טבע בעמדת מובילות חד משמעית בשוק הגנרי, אך עד היום החברה מלקקת את הפצעים שהותירו.

דוחות הרבעון השני שפורסמו בסוף השבוע כללו עוד מחיקות מוניטין בגין שתי הרכישות הללו - הדוחות המורחבים מצביעים על כך ש-120 מיליון דולר נמחקו מרכישת רימסה ועוד כ-511 מיליון דולר בגין אקטביס. מתחילת השנה מחיקות המוניטין ברימסה הסתכמו ב-300 מיליון דולר ואלו של אקטביס ב-684 מיליון דולר. מדובר במחיקות של נכסים שעדיין בפיתוח וכן של זכויות על מוצרים, כשהמחיקות נדרשו בשל שינויים בשווים (גודל השוק, הסביבה המשפטית, מועד ההשקה או שיעור ההנחה של המוצר הגנרי).

מחיקות אלה מצטרפות למחיקות שבוצעו בשנה שעברה. כפי שפירטה טבע בדוחותיה המלאים ל-2017, באותה שנה היא הכירה בירידות ערך בהיקף כולל של 2.2 מיליארד דולר בגין אקטביס: 838 מיליון דולר מתוכם בשל בחינה מחדש של מוצרים גנריים בפיתוח, 390 מיליון דולר בשל ויתור על מוצרים מסוימים, 583 מיליון דולר בגין זכויות מוצרים בארה"ב ו-390 מיליון דולר בשל מוצרים של אקטביס באירופה ובשאר העולם.

במקביל, טבע מחקה אשתקד כ-153 מיליון דולר מהשקעתה ברימסה, אחרי שכבר הספיקה למחוק 900 מיליון דולר בסוף 2016. כך שההיקף הכולל של המחיקות בגין שתי הרכישות האלו מגיע כבר לכ-4.2 מיליארד דולר. נזכיר שטבע השיגה פיצויים מסוימים מהמוכרים של שתי החברות, לאחר הליכים משפטיים שונים, אך הם קיזזו רק חלק קטן מהפגיעה הכוללת. בהקשר של אקטביס, טבע דרשה מאלרגן 1.4 מיליארד דולר בשל התאמות בהון החוזר, ולבסוף קיבלה בינואר האחרון 703 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה. בהקשר של רימסה, טבע הגישה תביעה בקול תרועה רמה נגד האחים ממקסיקו בטענה שרימו אותה ודרשה למעשה לבטל את העסקה, אך בית המשפט בניו יורק דחה את הטענות לתרמית, אם כי השאיר לטבע פתח לפיצוי בשל הפרת חוזה. בפשרה שאליה הגיעו הצדדים לאחרונה קיבלה טבע סכום מסוים שלא דווח, אך הוערך בכ-300-350 מיליון דולר.

האם המחיקות ברבעון השני מסיימות את הסיפור, ונגמרו ההפתעות השליליות הנוגעות לשתי הרכישות? מייקל מקללן, מנהל הכספים הראשי של טבע, לא מתחייב: "קשה לומר", אמר בשיחה עם "גלובס" לאחר פרסום הדוחות. "עשינו תוכנית ארוכת טווח, הסתכלנו על העתיד של כל אחד מהנכסים שרכשנו, ולכל אחד יש רשימה של מוצרים רבים. במוצרים שבהם אנו רואים היום ערך נמוך יותר מזה שהיה לו כשרכשנו אותו, יש להכיר בירידת ערך, בעוד שבמוצרים שיש להם ערך גבוה יותר, אי אפשר לקזז. סביר להניח שנעשה עוד בחינה בסוף השנה, כפי שאנו עושים תמיד, ונמשיך לבדוק זאת מפעם לפעם. אבל אנחנו לא מצפים לירידות ערך גדולות נוספות".