תא העיתונאיות למפקד גל"צ: סגור את פערי המגדר בתחנה

לאחר שפורסם כי ליאור שליין יחליף למשך חודש את מגיש גל"צ רזי ברקאי כשיצא לחופשה, חברות תא העיתונאיות שלחו מכתב למפקד התחנה, שמעון אלקבץ: "הפרקטיקה שעולה מהאזנה לתחנה היא שבכל פעם שמישהו יוצא לחופשה, ממלא את מקומו גבר אחר" • דורשות "תשובות בנושא הפערים הבלתי נתפסים בין מקומם של הגברים לזה של הנשים בתחנה"

ליאור שליין / צילום: איל יצהר
ליאור שליין / צילום: איל יצהר

ימים ספורים לאחר שפורסם כי ליאור שליין יחליף למשך חודש את מגיש גלי צה"ל רזי ברקאי כשיצא לחופשה, חברות תא העיתונאיות שלחו מכתב אל מפקד גלי צה"ל, שמעון אלקבץ, בבקשה שיפעל לסגירת הפערים המגדריים בתחנה.

בחירתו של שליין כמחליף הייתה אולי הטריגר ששימש לפנייה הפעם, אך מכתב נוסף בו קובלות העיתונאיות על המקום הקטן שתופסות הנשים בלוח השידורים של התחנה, נשלח לאלקבץ בדיוק לפני שנה, כשנכנס לתפקידו. "אנחנו פונות אליך משום שבשנים האחרונות דחקה גלי צה"ל את הנשים למקומות שוליים, ואת רוב התוכניות בתחנה מובילים גברים", כתבו אז העיתונאיות והתייחסו לכך שאם משובצות בלוח נשים, הן משובצות לצד גברים ולא מחזיקות תוכניות לבד, למעט תוכנית אחת בלבד- של יעל דן, שמושתת על כתפיה בלבד.

במכתב שנשלח טוענות העיתונאיות כי בניגוד למהלכים משמעותיים שמוביל הרטכ"ל גדי אייזנקוט, שמטרתם שילוב נשים וקידום שוויון מגדרי בכל החילות, היחידות והבסיסים - הרי שבגלי צה"ל לא השתנה דבר, ולוח השידורים מבוסס עדיין ברובו על מגישים גברים. "הפרקטיקה שעולה מהאזנה לתחנה היא שבכל פעם שמישהו יוצא לחופשה, ממלא את מקומו גבר אחר. זה כמעט חוק בל-יעבור. כך קרה השבוע, למשל, בהחלטה שליאור שליין יחליף את רזי ברקאי; וכך מתקבעת המגמה שהתגבשה ושלטה בתקופת המפקד הקודם של התחנה: הצבת גברים בכל עמדה שמתפנית או נוצרת בתחנה".

"אנחנו יודעות", מוסיפות העיתונאיות, "שבגלי צה"ל יש נשים מצוינות, מקצועיות, חכמות וראויות, שיכולות למלא משבצות רבות ולהוביל תוכניות; ומחוץ לתחנה יש עשרות עיתונאיות מובילות, שהתחנה הצבאית יכולה להתהדר בהן והן בה.

"גם אם מצבת כוח-האדם בתחנה תגלה שיש בה מספר שווה של גברים ונשים - אנחנו יודעות שהמספרים אינם מספרים את כל הסיפור. כשמאחורי המיקרופון נשמעים רק גברים, הציבור בכלל והנוער בפרט מבין במשתמע שנשים לא מוכשרות לכך, לא ראויות לכך, שהן פחות טובות, חלשות יותר ולא מקצועיות. שהן שם רק במקרים נדירים, כשגבר לצידן, או כ'מורה מחליפה' במקרים הבודדים שבהם ניתן להן לשדר בעצמן".

ענת סרגוסטי, ממייסדות תא העיתונאיות, מזכירה כי גלי צה"ל היא תחנה ציבורית שממומנת מכספי המסים ולו רק מהטעם הזה אסור שהיא תדיר נשים מהמיקרופון ותפלה אותן. "יש לנו לא רק זכות אלא חובה לקבל תשובות בנושא הפערים הבלתי נתפסים בין מקומם של הגברים לזה של הנשים בתחנה", היא אומרת.

לדבריה, "ספירת ראשים" מספרת רק חלק מהסיפור, כי היא לא מספרת מי בכיר ומי לא, מי במשרה חלקית, מי פרילאנס ומי במשרה מלאה, כמה מקבל כל אחד - "והדברים האלה משנים את התמונה ומוסיפים רובד חשוב של הבנה של תהליכי העומק בכל ארגון, ובוודאי בגוף תקשורת כמו גלי צה"ל". 

סרגוסטי רואה חשיבות בקידום השוויון המגדרי בגלי צה"ל, מפני שלדעתה זאת תחנה שמגדלת את הדור הבא של עולם התקשורת. "משם יוצאים אנשי המקצוע שיובילו את עולם התקשורת בשנים הקרובות, ובכך שלא נותנים לנשים הזדמנות, שמים מכשול בפני יכולתן להשתלב בעמדות בכירות בעולם התקשורת העתידי", היא טוענת. 

מגלי צה"ל טרם נמסרה תגובה.