שראש העיר ידע שאין לו חסינות

שיעורי ההצבעה בבחירות לעיריות נמוכים - וחבל, כי לראשי העיר יש השפעה עצומה על חיי היומיום שלנו

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי /צילום: איל יצהר
ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי /צילום: איל יצהר

הכיכרות מתמלאות פרחים רעננים, הרחובות מתמרקים - 3 חודשים בדיוק נותרו עד הבחירות לרשויות המקומיות, בסוף אוקטובר, ובערים רבות בארץ המירוץ בעיצומו.

הבעיה היא שברוב הערים והמועצות זה מירוץ בכאילו. רוב ראשי הערים המכהנים נבחרים שוב ושוב, אלא אם כן הם מורשעים בשחיתות או פורשים בעצמם, לעתים קרובות כדי לפנות לפוליטיקה הארצית. שיעורי ההצבעה הנמוכים - כ-50% בבחירות לרשויות המקומיות לעומת למעלה מ-70% בבחירות הכלליות - תורמים לחוסר היכולת להעביר ראש עיר מתפקידו.

אבל האמת היא שלראשי העיר יש השפעה עצומה על חיי היומיום - לפעמים יותר מאשר לפקידי הממשלה בירושלים.

בחודשים האחרונים, הרבה מהדיונים הציבוריים המתנהלים לקראת הבחירות קשורים לדברים הגדולים שקורים בערים: תוכניות מתאר, תוכניות אב להתחדשות עירונית, אלפי דירות שכן או לא ייבנו בפינוי-בינוי, הקמת תשתיות לקראת תוספת התושבים שיביאו עמם פרויקטים של תמ"א 38 ועוד.

משני צדי המתרס עמדות שתי קבוצות של תושבים בעלות אינטרסים מנוגדים - אלה שרוצים שיחזקו להם את הבניין ויגדילו להם את הדירה, מול אלה שחוששים מתוספת התושבים.

אבל כדאי לכל התושבים - אלה שמצביעים ואלה שלא מבדילים בין המועמדים, אלה שתומכים בפינוי-בינוי ואלה שמתגעגעים ללא הרף לעיר הקטנה של פעם - לזכור שניהול של עיר כולל לא רק את התוכניות הגדולות, שחלקן ממילא לא בסמכותו של ראש העירייה, כפי שלמד לאחרונה ראש העיר החזק בארץ, רון חולדאי, כשהוועדה המחוזית הצניחה מעל ראשו תוכנית חדשה לפינוי שדה דב.

ניהול עיר משמעו גם תחזוקה שוטפת של ניקיון, תאורה, גינון, פינוי מפגעים ושיפור מתמיד של מערכות המים והביוב. זה גם עבודה צמודה עם משרד התחבורה על שיפור תשתיות התחבורה בעיר, וגם מאמץ מתמיד למשוך עסקים קטנים וגדולים גם לערים קטנות. עסקים טובים לא רק כדי למלא את קופת העיר בארנונה מעסקים, שכן ארנונה ממגורים אינה מכסה את העלויות של התושבים, אלא גם כהיצע של מקומות עבודה לתושבים.

אלה הדברים שמטרידים אותנו יום-יום, ואותם אנחנו צריכים לדרוש מהמועמדים, לא פחות מאשר הבטחות לשקיפות וניקיון-כפיים.