טראמפ ותומכיו בקונגרס: לשלול מהפלסטינים מעמד הפליטים

הכוונה: למחוק את בעיית הפליטים מסדר היום של מו"מ פוטנציאלי בין ישראלים לפלסטינים • הצעד הראשון: לשים קץ לקיומה של אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים שליד או"ם

גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס
גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פועל בחשאי לשים קץ לקיומה של אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים, גוף שפועל בחסות או"ם מזה עשרות שנים ומספק שירותים חיוניים למיליוני פליטים פלסטיניים. כך מוסר האתר של המגזין "פורין פוליסי". הדיווח נשען על אי-מיילים פנימיים שהגיעו לידי האתר.

לדברי גורמים פלסטיניים ואמריקאים, המאמץ של קושנר הוא חלק מיזמה רחבה יותר של ממשל טראמפ ובעלי בריתו בקונגרס: לשלול מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור וכך להוריד את סוגיית הפליטים מסדר היום של מו"מ פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים.

קושנר, שטראמפ הפקיד בידיו את תיק הסכסוך הישראלי-פלסטיני, נמנע מלדון בפומבי על המאמצים הדיפלומטיים של הממשל במזה"ת. תכנית השלום שהוא ואחרים מנסים לגבש כבר 18 חודשים היא אחד מהסודות השמורים ביותר בוושינגטון.

אך עמדת קושנר בסוגיית הפליטים ואיבתו כלפי אונר"א נחשפות בדוא"לים שהוא ואחרים כתבו במהלך 2018, מציין "פורין פוליסי". "חשוב לעשות מאמץ אמיתי לשיבוש פעילותה של אונר"א", כתב קושנר במייל לכמה בכירים בממשל, לרבות ג'ייסון גרינבלאט, נציג טארמפ למגעים בין ישראל לפלסטינים, ב-11 בינואר השנה.

"מטרתנו אינה יכולה להיות להשאיר את הדברים כפי שהם... לפעמים צריך ליטול סיכון אסטרטגי ולנפץ דברים כדי להגיע למטרה המיוחלת", הוא כתב.

ארה"ב מימנה את אונר"א מאז הקמתה, ב-1949. ממשלים קודמים בארה"ב ראו בסוכנות גורם חיובי שתורם ליציבות במזה"ת. אך - מציין האתר - רבים מתומכי ישראל בארה"ב רואים באונר"א חלק מתשתית בינלאומית שמפיחה חיים בסוגיית הפליטים. לדעתם, זו סוגיה שאין לה קיום בזכות עצמה, אך היא נוטעת בפליטים הפלסטיניים תקווה שביום מן הימים יוכלו לשוב לבתיהם בישראל.

מבקרי אונר"א מותחים ביקורת קשה במיוחד על מדיניות הסוכנות שמעניקה מעמד של פליטים לא רק לאלה שנמלטו מבתיהם עם הקמת ישראל אלא גם לצאצאיהם. מדיניות זו העלתה את מספר הפליטים הפלסטיניים לכחמישה מיליון. כמעט שליש מהם חיים במחנות בירדן, לבנון, סוריה, הגדה המערבית ורצועת עזה.

במאמץ להוציא את הרוח ממפרשי אונר"א, מנסה ממשל טראמפ לקבוע מחדש את כללי המשחק בין ישראל לפלסטינים - לטובת ישראל, בדיוק כפי שעשה כאשר העביר את שגרירות ארה"ב לירושלים.

קושנר העלה את נושא הפליטים עם פקידי רשות בירדן כאשר ביקר באזור ביוני, יחד עם גרינבלאט. לדברי גורמים פלסטיניים, לחץ קושנר על ירדן לשלול את מעמד הפליט משני מיליון פלסטינים שמתגוררים במדינה כך שלאונר"א לא תהיה עילה לפעול שם.

"קושנר אמר (לירדנים), כי תהליך יישובם מחדש של הפלסטינים צריך להתבצע במדינות שבהן הם חיים וכי ממשלות מדינות אלה יכולות לבצע את המשימות שמבצעת עתה אונר"א", אמרה ל"פורין פוליסי" חנן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף. לדבריה, שואף ממשל טראמפ שמדינות המפרץ העשירות יכסו את הוצאותיה של ירדן. היא הגדירה את היזמה האמריקאית כ"בלתי אחראית ומסוכנת, שבגינה יסבול האזור כולו".

רעיונות אחרים של הממשל הם לדרוש שאונר"א תתפקד על סמך תקציב חודשי, לא שנתי, ולדרוש מהסוכנות לגבש תכנית לביעור האנטישמיות מספרי לימוד פלסטיניים. הרעיונות האלה משקפים את הגישה שישראל מקדמת מזה זמן.

"אנו מאמינים שאונר"א צריכה לחלוף מהעולם מפני שהיא ארגון שפועל פוליטית נגד ישראל ומנציח את בעיית הפליטים הפלסטיניים", אמר ל"פורין פוליסי" אלעד סטרומאייר, הדובר החדש בשגרירות ישראל בוושינגטון. לדבריו, רק הפלסטינים נהנים מהזכות להעביר את מעמד הפליט מדור לדור.

אך האתר טוען שקביעה זו אינה מדויקת. בדו"ח פנימי של משרד החוץ האמריקאי מ-2015 צוין, כי נציב או"ם לענייני פליטים "מכיר בזכותם של צאצאי פליטים להיות מוגדרים כפליטים. הדו"ח מציין, כי גם צאצאי פליטים מאפגניסטאן, בהוטאן, בורמה, סומליה וטיבט נהנים מזכות זו ומוכרים כפליטים ע"י או"ם. מתוך כ-700 אלף הפליטים הפלסטיניים ה"מקוריים", רק כמה רבבות עודם בחיים, על פי הערכות שמצוטטות באתר.

מחוקקים רפובליקאים בקונגרס מצטרפים למאמצי הממשל לחנוק את אונר"א. ציר בית-הנבחרים דאג לאמברטון, רפובליקאי מקולוראדו, הניח בשבוע שעבר על שולחן הקונגרס הצעת חוק שתגביל את הסיוע האמריקאי לאונר"א רק לפליטים המקוריים (ולא לצאצאיהם).

"במקום שאונר"א תיישב מחדש את הפליטים הפלסטיניים שנעקרו מבתיהם בגלל הסכסוך הישראלי-ערבי מ-1948, מספקת הסוכנות סיוע לאלה שהיא מגדירה כפליטים פלסטיניים עד שיימצא פיתרון לסכסוך בין ישראל לפלסטינים שימצא חן בעיניהם", נאמר בנוסח הצעת החוק.

קושנר וניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם, הציעו להפסיק את הסיוע לאונר"א כבר בינואר, אך אך הסטייט דיפרטמנט, משרד ההגנה וקהיליית המודיעין האמריקאית התנגדו לרעיון, בין היתר בגלל החשש שמהלך כזה יצית אלימות באזור.