חמאס השיב למצרים ולאו"ם: מקבלים מתווה הרגיעה ברצועה

גורם פלסטינים מסר ל"אל-קודס אל-ערבי" כי חמאס ידרוש ערבויות למימוש המתווה, הכולל הפסקה של ההפגנות ועפיפוני התבערה - בתמורה לפתיחת המעברים • החלטה סופית תתקבל לאחר ישיבת הלשכה המדינית של הארגון

איסמעיל הנייה / רויטרס
איסמעיל הנייה / רויטרס

חמאס הודיע למצרים ולשליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב כי הוא מקבל את המתווה לרגיעה ברצועת עזה - כך דווח הלילה (שבת) ב"אל-קודס אל-ערבי", עיתון ערבי הרואה אור בלונדון. על פי הדיווח שציטט גורם פלסטיני המעורה בנושא, הארגון יודיע על החלטתו הסופית לאחר ישיבת הלשכה המדינית שתתקיים בהרכב מלא, וידרוש ערבויות למימוש המתווה. המקור הפלסטיני מסר כי ההסכם יוביל לסיום משבר החשמל והמים ברצועה, יאפשר את כניסת כל סוגי הסחורות דרך מעבר כרם שלום וישפר את מנגנון העבודה במעבר רפיח.

על פי דיווח שפורסם אתמול בעיתון הלבנוני "אל אחבאר", ההסכם שצפוי להימשך כחמש שנים כולל הפסקת שיגור עפיפוני התבערה וההפגנות בגבול הרצועה בתמורה לפתיחת מעברים. ההסכם גובש על ידי מלאדנוב, שנפגש בשבועות האחרונים עם בכירים בישראל, בעזה ובמצרים - שמתווכת בין הצדדים. זאת, לאחר שמשלחת בכירי חמאס ביקרה בקהיר ודנה עם נציגי ממשלת מצרים בהצעה.

לפי גורמים בחמאס השלב הראשון, שיתחיל בתוך שבוע, כולל הפסקת ההפגנות בגדר והשיגורים מהרצועה בתמורה לפתיחת מעבר כרם שלום לסחורות ומעבר רפיח לתנועה באופן קבוע. השלב השני יתמקד בשיפור תנאי החיים ברצועה וב"הסרה מוחלטת של המצור על תושבי עזה", שיכללו הכנסת סחורות והגדלת אספקת החשמל דרך ישראל. בשלב השלישי יוקמו נמל ימי ונמל תעופה במצרים, ותחנת כוח בסיני, שישמשו את הרצועה ויהיו בפיקוח בינלאומי. עוד דווח כי הצדדים ידונו בחילופי השבויים עם כניסת הרגיעה לתוקף, אך בחמאס הדגישו כי על ישראל לשחרר קודם את עצורי עסקת שליט בטרם יתחילו שיחות חדשות.

כ-8,000 בני אדם השתתפו אתמול בהפגנות בקרבת גדר המערכת בגבול ישראל ברצועה, שהתפרסו על פני חמישה מוקדים שונים. על פי משרד הבריאות הפלסטיני, צעיר פלסטיני בן 25 נהרג במהלך העימותים עם כוחות צה"ל ו-220 תושבי עזה נפצעו, בהם 90 - מירי חי.

אל ההפגנות הגיעו כמה מבכירי חמאס, בהם מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר שנצפה מגיעה לאחד ממוקדי ההפגנות באזור רפיח, וגם בכירי הארגון חוסאם בדראן, עיזאת א-רישאק ומאהר סלאח. בדראן, שנשא דברים באחד ממוקדי ההפגנות, אמר כי הפלסטינים "לעולם לא יוותרו על מאבקם ולא ירימו דגל לבן" וי "אין כל הבדל בעוצמתם ובאומץ ליבם של תושבי עזה ושל הגדה המערבית". הוא הוסיף כי בכוונתם "לשבור על המצור על רצועת עזה אחת ולתמיד" וכי למען מטרה זו "נשלם כל קורבן הדרוש להגנה על בני עמנו".

בכמה מוקדים לאורך הגבול מפגינים החלו להבעיר צמיגים ובתקרית שאירעה באזור רפיח חדרו כמה פלסטינים את גדר התלתלית הפרוסה בקרבת הגבול, השליכו בקבוקי תבערה ומטען חבלה ועלו על סוללת עפר ששימשה בעבר את כוחות צה"ל. 26 שריפות פרצו במהלך היום ביישובי הנגב המערבי כתוצאה מבלוני תבערה שחדרו מעזה - שיא של התקופה האחרונה בשריפות בעוטף עזה.