אפקט טראמפ: שוק המניות הסיני כבר לא השני בגודלו בעולם

בעקבות מלחמת הסחר בה פתח הנשיא טראמפ בחודשים האחרונים עם המעצמה מהמזרח, המדדים הסיניים איבדו גובה מתחילת השנה • אמש שווי שוק המניות הסיני ננעל לפי שווקי שוק הנמוך מזה היפני

דונלד טראמפ באופרה בעיר האסורה בבייג’ין / צילום: ג’ונתן ארנסט, רויטרס
דונלד טראמפ באופרה בעיר האסורה בבייג’ין / צילום: ג’ונתן ארנסט, רויטרס

סימנים אגביים למלחמת הסחר של ארה"ב בסין? הפיננשייל טיימס מדווח כי שווי שוק המניות הסיני ירד לשווי של 6.09 טריליון דולר בעת סגירת המסחר ביום ה', כשבאותו היום שווי שוק המניות היפני הגיע ל-6.16 טריליון דולר, לראשונה מ-2014.

וכך למעשה שוק המניות היפני תפס בחזרה את מקומו עד לשנת 2014 כשוק השני בגודלו בעולם אחרי שוק המניות האמריקאי, שעומד על כ-31 טריליון דולר. 

הירידה האחרונה בשוק המניות הסיני מיוחסת לידיעות לפיהן טראמפ מתכנן להטיל מכסי מגן בסך 25% על מוצרים סיניים מיובאים בשווי כולל של 200 מיליארד דולר, לאחר שתחילה תכנן להטיל מכס מגן בסך 10%. הגדלת מכס המגן נועדה להפעיל לחץ על בייג'ין לבצע ויתורים בתחום הסחר. 

נציין כי לאחרונה סין ממשיכה להנפיק נתונים כלכליים גרועים. צמיחת התמ"ג ברבעון השני הואטה ל-6.7%, בין היתר בגלל שפל שלא היה כמותו בהשקעות בנכסים קבועים. השבוע (ג') רשם מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני שפל של חמישה חודשים, וכן ירד היואן לשפל של 13 חודשים מול הדולר האמריקאי.