משמר השבעה: המשפחתית היוקרתית החדשה של לקסוס

ה-RX היוקרתי של לקסוס מקבל תוספת של סנטימטרים ועוד שני מקומות ישיבה, שמיועדים בעיקר לילדים

התא המשפחתי הממוצע ביפן מונה קצת פחות מ-2.4 נפשות (55% פחות מאשר בישראל, אם תהיתם) והמספר הזה נמצא בקו ירידה בעשורים האחרונים. זו אולי הסיבה, שביפן אין כמעט ביקוש לרכבי פנאי  משפחתיים עם שבעה מקומות. יש להם מיניוואנים ורכבי שטח מקצועיים עם שבעה-שמונה מקומות, אולם אלה משמשים בדרך להובלה מסחרית של נוסעים ו/או צוותי עבודה מורחבים. ללקסוס, למשל, לא היה עד היום בהיצע אף רכב ליותר מחמישה נוסעים, למעט דגמים מוסבים של טויוטה לנדקרוזר.

אבל חיבתם של תושבי הפרברים העשירים בארה"ב לכלים כאלה, והדרישה של השוק הסיני לרכבי פאר "מתוחים" עם הרבה מקום למטען, הביאה גם את לקסוס להוסיף - באיחור של כמה שנים אחרי המתחרים גרסה מוארכת של ה-RX עם שבעה מקומות ישיבה.

דגם ה"לונג" ארוך ב-11 סנטימטרים מהגרסה הרגילה אולם ניצב על בסיס גלגלים זהה כך שעיקר תוספת האורך והמאסה מתרכזת מעבר לסרן האחורי. מעצבי לקסוס הצליחו להסוות היטב את הניתוח באמצעות הארכה של חלון הצד האחורי המושחר וקשת גלגלים מורחבת מאחור, ובפועל ההבדל החזותי כמעט אינו מורגש. ה-RX מצליח לשמור על העיצוב האתלטי והנאה של הסדרה, עם חרטום דמוי כריש וקו דפנות ספורטיבי.

עיקר השינויים בוצעו מטבע הדברים בתא הנוסעים, שמאכלס כעת שלוש שורות מושבים. לקסוס לא מנסה להסתיר את העובדה שהשורה השלישית מיועדת בעיקר לנוסעים עד גובה 1.6 מטר או במילים אחרות ילדים. הספסל עצמו די רחב ומעוצב היטב ויש מערכת אקלים נפרדת ליושבים מאחור. אבל הגישה למושבים האחוריים לא קלה והם כופים על היושבים בהם תנוחת ישיבה מכווצת אפילו אם יושבי השורה השנייה מסכימים להסיט את המושב שלהם קדימה על מסילה לטובת נוסעים מספר 6 ו-7. הוסיפו לכך תצפית מוגבלת מבעד לחלונות/חרכים צרים מאחור וקיבלתם פוטנציאל למריבות משפחתיות בנוסח "מי יישב מאחור".

כאשר כל המושבים פתוחים, תא המטען מסתפק ב-176 ליטר בלבד, אבל הבונוס העיקרי של האורך הנוסף הוא תא מטען ארוך ומרווח מאוד כאשר מקפלים את השורה השלישית.

פרט לכך זה אותו תא נוסעים איכותי ומפנק של סדרת ה-RX המוכר שעוטף את הנוסעים בריפוד עור דו-גוני בתפירה בולטת, דיפוני עץ משובבי עין, דיפוני פלסטיק רכים בכל פינה גלויה ובידוד רעשים אבסולוטי שמותיר את הזירה פנויה למערכת קול רצינית.

עמדת הפיקוד מצוידת במערך המוכר עם מסך מולטימדיה ענק, שמתאפיין בממשק תפעול מבלבל שגוזל תשומת לב בנהיגה, ויש גם ערכה מקיפה של מערכות בטיחות מדור אחרון, מושבים קדמיים נוחים מאוד ושפע של מרחב רגליים במושבים האמצעייים.

ה-RX הארוך מגיע עם מערכת ההנעה ההיברידית העדכנית של לקסוס, שכוללת מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר בשילוב מנוע חשמלי חזק וסוללה מקוררת, שאינה נטענת חיצונית. ההספק הכולל עומד על 313 כ"ס מכובדים, אך גם במצב התכנות הספורטיבי אין מה לצפות לבעיטה נוסח ההיברידיות-הנטענות החזקות של הגרמנים. עם משקל עצמי של 2.22 טון ותיבה רציפה, שמכוילת בעיקר לנהיגה רגועה, הכלי מספק ביצועים חלקים ושקטים בנהיגה מתונה בעיר וגלישה חרישית ומעודנת במהירויות שיוט גבוהות על הכביש המהיר.

אבל הוא נוטה להרים את קולו כאשר הוא נדרש לרתום את מלוא הכוח לטובת תאוצה וגם זינוק מאפס ל-100 ב-8 שניות לא יגרום ריגושים לחובבי הזא'נר. מנגד, הוא מתהדר בצריכת דלק ממוצעת של 16.4 קילומטר לליטר וגם 14-12 ק"מ לליטר בפועל הם יותר ממה שרוב ההיברידית הנטענות משיגות בנסיעה רצינית.

עם אורך של 5 מטרים ומשקל עצמי כאמור, זה לא כלי לנהיגה ספורטיבית. ההגה מספק היזון חוזר מתקבל על הדעת בפניות אבל המאסה מורגשת בעת העברות משקל תכופות ויש מידה נכבדה של נטיית גוף, כמקובל בכלים שמיועדים לטראמפ-לנד. רוצים ספורט? הכניסו את היד עמוק לכיס והזמינו את חבילת ה-F עם המתלים האקטיביים. מנגד, נוחות הנסיעה טובה והמתלים מנטרלים ביעילות את רוב המהמורות.

גרסת ה-7 מקומות של ה-RX הייבריד עולה 498 אלף שקל, שהם כ-43 אלף שקל יותר מהגרסה הרגילה. גם עם תוספת המחיר זה עדיין מחיר תחרותי ביחס למתחרות בפלח ה-SUV ה"ירוק", שלאחרונה ספגו עליית מחיר בגין מס היוקרה. המושב האחורי אולי אינו פיתרון אופטימלי לאכלוס מבוגרים, אבל הבונוס הוא נפח מטען מוגדל ושימושי, למי שזקוק לו.