הנפקות האג"ח תקועות: "לא צפויה התעוררות בקרוב"

S&P מעלות:"הסלקטיביות של המשקיעים גדלה, והתיאבון להשקיע בכל הנפקה פחת; העלייה במרווחים לצד פדיונות בקרנות הנאמנות מקשים על חברות להנפיק, במיוחד חברות חדשות"

רונית הראל בן זאב / צילום: אוסנת רום
רונית הראל בן זאב / צילום: אוסנת רום

האטה משמעותית ניכרת בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות בת"א בחודשיים האחרונים, לאחר שבחודש יולי גויסו כ-3 מיליארד שקל בלבד. בסיכום שבעת החודשים הראשונים של השנה הונפקו אג"ח בהיקף של כ-43 מיליארד שקל, בדומה לסכום שהונפק בתקופה המקבילה. "הגידול בהנפקות הבנקים, לצד ירידה משמעותית בהנפקות של חברות נדל"ן אמריקאיות, הובילו לשינוי מסוים בתמהיל המנפיקות", מציינים ב-S&P מעלות.

עליית התשואות בשוק, על רקע צפי לתחילת העלאת ריבית על-ידי בנק ישראל בחודשים הקרובים ועלייה בתשואות על אג"ח ממשל אמריקאיות, לצד המשך גל הפדיונות בקרנות הנאמנות, הם הגורמים העיקריים שהביאו לבלימת השוק. הציפיות להמשך תהליך העלאת הריבית בארה"ב ממשיכות להשפיע על המרווחים בשוק המקומי, שהתרחבו דרמטית בשבועות האחרונים. 

העלייה בתשואות באה כמובן לידי ביטוי במדדי האג"ח הקונצרניות. כך למשל, מדד אג"ח קונצרני כללי ירד מתחילת השנה בכ-0.5% ומדד התל בונד השקלי איבד 3.1%. מדד תל בונד גלובל, המרכז 34 סדרות של חברות אמריקאיות שהנפיקו בתל אביב, הוביל את מגמת הירידות, עם צניחה של 5% מתחילת השנה. 

מרווחי הסיכון לפי רמות דירוג
 מרווחי הסיכון לפי רמות דירוג

כלכלני S&P מעלות מציינים בסקירתם החודשית, כי על רקע עלייה חדה בתשואות (יש כיום לא מעט סדרות אג"ח שנסחרות בתשואה שנתית גבוהה מ-7%) נרשמה בחודשים האחרונים האטה ממשית בהנפקות אג"ח של הסקטור הריאלי (ללא פיננסים). עדיין, כ-80% מההנפקות מתחילת השנה בוצעו על-ידי הסקטור העסקי, 45% מהן על-ידי חברות נדל"ן. "הריכוזיות מבחינה ענפית מקשה על המשקיעים לגוון את ההשקעות, ומגבירה את החשיפה שלהם להתפתחויות ולסיכונים בענף הנדל"ן", מציינים כלכלני S&P מעלות.

לגבי מרווחי הסיכון מציינים ב-S&P מעלות, כי "בחודש האחרון נמשכה העלייה במרווחי הסיכון - במיוחד בקרב החברות בקבוצת ה-BBB (מקומי) והחברות הלא-מדורגות. המגמה מצביעה על שינוי בתיאבון הסיכון של המשקיעים, במיוחד ברמות הדירוג הנמוכות.

"הסלקטיביות של המשקיעים גדלה, והתיאבון להשקיע בכל הנפקה פחת. מגמת העלייה במרווחים לצד פדיונות בקרנות הנאמנות מקשים על חברות להנפיק, במיוחד חברות חדשות, וכדי לעודד ביקושים, חלק מהחברות נוטות להציע ביטחונות".

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, מעריכה כי "בין הגורמים אשר עלולים להשפיע על המשך העלייה בסביבת התשואות, ניתן למנות את המשך הפדיונות בקרנות הנאמנות המתמחות באג"ח, העלאת ריבית בישראל מוקדם מהצפוי - אם סביבת האינפלציה תחזור בקצב מהיר יותר ליעד האינפלציה, ושינויים במדיניות הפיסקאלית, הן בשוק המקומי והן בשוק הגלובלי". 

היקף ההנפקות של חברות נדל"ן מקומיות מול אמריקאיות
 היקף ההנפקות של חברות נדל"ן מקומיות מול אמריקאיות

"צמצום ניכר בתקופת החגים"

ומה צפוי בחודשים הקרובים? "גם במבט קדימה, בחודשיים הקרובים לא צפויה התעוררות משמעותית בפעילות ההנפקות, על רקע חופשת הקיץ ותקופת החגים, המצמצמים את ימי הפעילות באופן ניכר. לאחר חודשים אלה תושפע פעילות ההנפקות - החל מאוקטובר ובמהלך הרבעון האחרון של השנה - מהסנטימנט שיאפיין את השוק המקומי ומההתפתחויות הגלובליות", אומרים ב-S&P מעלות.

עם זאת, "ראוי לציין כי רמת הנזילות בשוק ממשיכה להיות גבוהה ורמת הריבית עדיין נמוכה, אך העובדה שתנאי השוק אטרקטיביים פחות בהשוואה לתנאים לפני מספר חודשים, וכן לאור הסכומים הגבוהים שבהם הצטיידו חברות רבות בשנים האחרונות, נוטות גם חלק מהחברות הוותיקות לדחות את ביצוע ההנפקות למועד נוח יותר.

"באשר לחברות חדשות, ובמיוחד חברות נדל"ן אמריקאיות, מרבית החברות דחו את ביצוע ההנפקה עד לאחר החגים, עקב התשואות הגבוהות בשוק והחולשה בשוק האג"ח הראשוני. עדיין, השוק פתוח לחברות מקומיות בדירוגים הגבוהים, ואלה ממשיכות להנפיק, בעיקר לשם מחזור חוב". 

תשובה החזיר את אלעד קנדה לבורסה

למרות ההאטה, השוק הקונצרני עדיין לא התייבש לגמרי, ומי שרוצה להנפיק ולגייס כסף יכול, אם כי בריבית גבוהה בהרבה לעומת הגיוסים שבוצעו לפני מספר חודשים. כך, השלימה אתמול אלעד קנדה ריאלטי של יצחק תשובה את השלב המוסדי של גיוס האג"ח שלה, קיבלה ביקושים בהיקף של 235 מיליון שקל וגייסה 191 מיליון שקל. אגב, בתחילת העשור הנפיק תשובה בת"א את החברה האם של המנפיקה הנוכחית, אלעד קנדה אינק, וב-2013 מחק אותה באמצעות הצעת רכש.

אלעד קנדה ריאלטי הנפיקה אתמול אג"ח שקליות (סדרה א', מח"מ של כ-3 שנים) בריבית שנתית גבוהה של 5.85% (מרווח של כ-5% על האג"ח הממשלתית המקבילה). במהלך הימים הקרובים צפוי להתקיים השלב הציבורי של ההנפקה, שאותה מובילה לידר חיתום ביחד עם מנורה, ברק קפיטל, רוסאריו ואפסילון חיתום.

אלעד קנדה, בניהולו של רפי לזר, עוסקת בניהול, בהחזקה ובפיתוח של נדל"ן במרכז קנדה, בעיקר בערים טורונטו ומונטריאול. החברה מחזיקה בזכויות בנייה למגורים, משרדים ומסחר בשלבי פיתוח שונים, בהיקף של 4.5 מיליון רגל רבועה (כ-420 אלף מ"ר), מתוכם כ-1.5 מיליון רגל רבועה (כ-140 אלף מ"ר) בהקמה של כ-1,500 יחידות למכירה מסוג קונדומיניום. כמו כן בבעלותה 19% ממניות קרן הריט הקנדית הציבורית Agellan Commercial REIT.

אלעד קנדה, שהתחילה את פעילותה ב-1997 (וב-2014 ביצעה מיקוד אסטרטגי שכלל את מימוש מרבית נכסיה המניבים), היא חלק מקבוצת אלעד גרופ, הפועלת עבור תשובה בצפון אמריקה מאז 1992, ופועלת במגוון תחומים.

מהתשקיף שפרסמה החברה לקראת ההנפקה עולה כי ב-28 מיליון דולר קנדי (כ-78 מיליון שקל) מכספי הגיוס מתכננת אלעד קנדה להשתמש לפירעון אשראי, הנושא ריבית גבוהה של קרוב ל-10%, וכ-50 מיליון דולר קנדי נוספים (כ-140 מיליון שקל) מיועדים להחזר רכיב ההון העצמי, שהועמד לצורך רכישת הנכס גלריה (Galleria) בטורונטו, שבו מתוכנן פרויקט רב-שלבי למגורים, מסחר ומשרדים.

לקראת ההנפקה קיבלה אלעד קנדה דירוג חברה מקדמי של A מינוס מ-S&P מעלות.