טבע הפסידה ברבעון 241 מיליון ד'; המניה נחתכת במסחר

האם המנכ"ל החדש, קאר שולץ, הציל את החברה? עם הכנסות בגובה 4.7 מיליארד דולר ורווח נקי (מתואם) של 794 מיליון דולר, המניה צונחת בטרום המסחר בוול סטריט • הפער בין ההפסד לרווח הנקי (מתואם) מוסבר במחיקות מוניטין של 668 מיליון דולר, שקשורות לאקטביס ו-Rimsa • התחזית השנתית: רווח נקי של 2.6-2.88 מיליארד דולר ותזרים מזומנים חופשי של 3.4-3.2 מיליארד דולר

חברת התרופות טבע עקפה את תחזיות הרווח ברבעון השני, והעלתה, כפי שרבים ציפו ממנה, את התחזית השנתית שלה. עם זאת, מניית טבע  נחלשת בטרום-מסחר בוול סטריט ב-5%, לאחר שעלתה ב-114% מאז השפל שאליו הידרדרה בנובמבר האחרון.

טבע רשמה ברבעון השני הכנסות של 4.7 מיליארד דולר - מעט נמוך מתחזיות האנליסטים, וירידה של 1.5% ביחס לרבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP (בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים), היא הציגה רווח נקי של 794 מיליון דולר, שהם 78 סנט למניה - 14 סנט מעל תחזיות השוק. עם זאת, לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע אינה רווחית - וסיימה את הרבעון עם הפסד של 241 מיליון דולר. הפער בין ההפסד GAAP לרווח הנקי Non-GAAP מוסבר, בין השאר, בעוד מחיקות מוניטין של 668 מיליון דולר, שקשורות לעסקי אקטביס שנרכשו ב-2016 ולפעילות במקסיקו, שמבוססת על חברת Rimsa שנרכשה באותה שנה.

בשיחת הוועידה שערכה הנהלת טבע עם אנליסטים לאחר פרסום הדוחות אמר שולץ כי ישנה התייצבות בסביבת המחירים בשוק הגנרי בארה"ב והאטה מסוימת בשחיקת המחירים, אך זה עדיין לא משפיע משמעותית בדוחות הרבעון השני. הוא הדגיש שוב שהמטרה המרכזית של טבע היא להפחית את החוב וציין שהחוב נטו עמד בסוף הרבעון על 28.4 מיליארד דולר. לדבריו, טבע לא תבצע כל רכישה, "אנחנו שומרים על המזומנים שלנו לצורך הפחתת החוב", ציין. שולץ חזר על כך שטבע מצפה לקבל אישור שיווק לתרופה למיגרנה בספטמבר, והוסיף שה-FDA סיים את הבדיקה של האתר של סלטריון (שותפתה של טבע שבגלל סוגיות באותו אתר התעכב האישור קודם לכן).

בהקשר של הקופקסון אמר שולץ שהירידה החדה במחיר הגרסה הגנרית של מיילן צפויה להשפיע על הווליום ובמידה מסוימת גם על מחיר התרופה בהמשך. בשיחת הוועידה ציינו שמאז תחילת תוכנית ההתייעלות מספר העובדים בחברה ירד ב-8,300. 

תוצאות הרבעון של טבע
 תוצאות הרבעון של טבע

שולץ מרוצה מההתקדמות ברבעון

כזכור, ברבעון המקביל ב-2017 טבע הציגה הפסד עתק של יותר מ-6 מיליארד דולר, על רקע מחיקת מוניטין הקשורה לעסקי הגנריקה בארה"ב (כולל אקטביס), ובהמשך הכירה במחיקה נוספת. עסקי רימסה כבר הובילו לירידות ערך של מעל מיליארד דולר. עוד גורמים לפער בין תוצאות ה-GAAP ל-Non-GAAP הם הוצאות רה-ארגון בסך 107 מיליון דולר, ומנגד הטבת מס של 203 מיליון דולר.

בהקשר של תוכנית ההתייעלות, שכוללת פיטורי 14 אלף עובדים ונועדה להביא לחיסכון שנתי של 3 מיליארד דולר בעלויות, אמר היום מנכ"ל טבע, קאר שולץ: "אני מרוצה מההתקדמות שהצגנו ברבעון השני. תוכנית הרה-ארגון מתקדמת על פי התכנון. כבר השגנו חלק משמעותי מצמצום בסיס העלויות לקראת הגעה למטרתנו - חיסכון של 1.5 מיליארד דולר לשנה זו - ואנו ממשיכים בהפחתת החוב נטו של החברה".

כמו ברבעון הראשון, טבע מעלה את התחזית השנתית שלה, אם כי אין שינוי בתחזית ההכנסות, שאמורות להסתכם ב-18.5-19 מיליארד דולר - ירידה לעומת 22.4 מיליארד דולר ב-2017. עם זאת, החברה מצפה לרווח תפעולי Non-GAAP של 4.3-4.6 מיליארד דולר - עלייה מהתחזית הקודמת של 4.2-4.5 מיליארד דולר; ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) צפוי להסתכם ב-5-5.3 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שהייתה ל-4.9-5.2 מיליארד דולר; ואולי החשוב ביותר, תזרים המזומנים החופשי יהיה 3.2-3.4 מיליארד דולר - עלייה מתחזית ל-3-3.2 מיליארד דולר.

טבע משתמשת בתזרים שלה להפחתת החוב, שעמד בסוף הרבעון על 30.2 מיליארד דולר - ירידה של 400 מיליון דולר מהרבעון הקודם, שרובה מיוחסת לשינויי שערי חליפין. 4% מהחוב מוגדר כחוב לטווח קצר.

טבע שינתה את שיטת הדיווח

תחזית הרווח הנקי (Non-GAAP) ל-2018 עולה מ-2.4-2.65 דולרים למניה ל-2.55-2.8 דולרים למניה, אבל מספר המניות הכולל צפוי לרדת לעומת התחזית הקודמת, ובסופו של דבר, הרווח הנקי הכולל יסתכם ב-2.6-2.88 מיליארד דולר, לעומת הטווח הקודם שהיה 2.47-2.7 מיליארד דולר. למעשה, העלאת תחזית הרווח השנתית משקפת כמעט במלואה את עקיפת התחזיות של טבע ברבעון השני, שתוצאותיו פורסמו היום.

טבע שינתה השנה את שיטת הדיווח, והיא מפרסמת את התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי בלבד, ולא על פי חלוקה בין גנריקה לתרופות מקור, כפי שעשתה בעבר. ברבעון השני נמשכה השחיקה המשמעותית בתוצאות החברה בצפון אמריקה, השוק המרכזי שלה, כשההכנסות ירדו ב-29% ל-2.26 מיליארד דולר.

הרווחיות הגולמית באזור זה ירדה מ-64.9% ל-53.2%, והרווחיות של האזור הסתכמה ב-722 מיליון דולר - ירידה של 42% מהרבעון המקביל. אחת הסיבות הבולטות לירידה היא הירידה בהכנסות מתרופת הדגל קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, שברבעון המקביל המינון המרכזי שלה עדיין לא נתקל בתחרות גנרית בארה"ב.

"קופקסון שמר על נתח השוק"

מכירות הקופקסון בצפון אמריקה ירדו ב-46% ל-464 מיליון דולר, בעוד המקורית החדשה אוסטדו להפרעות תנועה זינקה ממכירות של מיליון דולר ל-44 מיליון דולר, אבל היא עוד רחוקה ממילוי ה"בור" של אובדן הבלעדיות על הקופקסון. נציין כי באחרונה נודע שמיילן, שמשווקת גרסה גנרית לקופקסון, חתכה את מחיר התרופה ב-60%, ובשוק מצפים מטבע לעדכון על ההשפעה שתהיה למהלך זה על החברה.

טבע מצפה להשיק בקרוב את התרופה לטיפול במיגרנה, Fremanezumab, ורשות המזון והתרופות של ארה"ב, FDA, אמורה לתת את החלטתה בנושא בעוד כמה שבועות. על כך אמר היום שולץ כי "קופקסון שמר על נתח השוק שלו ואוסטדו המשיך להציג צמיחה חזקה. תאריך הפעולה שניתן לנו על ידי ה-FDA בעניין Fremanezumab קבוע לאמצע ספטמבר, ואנו נערכים להשיק את המוצר החשוב הזה עם אישורו".

בהקשר של שוק הגנריקה בארה"ב, טבע מציינת שהיא ממשיכה לראות שחיקת מחירים.

אזור פעילות אחר של טבע הוא אירופה, שם ההכנסות עלו ב-2.5% בזכות שינויי שערי חליפין, אבל ירדו ב-5% במונחי מטבע מקומי בשל מכירת פעילויות של טבע ביבשת בשנה האחרונה. הרווחיות באירופה הסתכמה ב-346 מיליון דולר - עלייה של 58%, שטבע מייחסת בעיקר להפחתת העלויות ולהשפעות הרה-ארגון.

בשווקים הבינלאומיים ההכנסות הסתכמו ב-789 מיליון דולר - ירידה מ-885 מיליון דולר ברבעון המקביל, והרווח הנקי גדל מ-121 מיליון דולר ל-139 מיליון דולר. הירידה בהכנסות מוסברת בירידה במכירות ביפן ובמקסיקו (רימסה) - שתי מדינות שמהוות עקב אכילס של טבע כבר זמן רב. לעומת זאת, בטבע מציינים כי בישראל נרשמה עלייה במכירות.